• Äldre 22 Apr 22:45
    9702 visningar
    11 svar
    11
    9702

    Minskade fosterrörelser i v 28

    Hej,

    Jag är gravid i vecka 28 och har sedan vecka 26 känt väldigt tydliga och starka rörelser i magen som man även kunnat se utanpå.

    I torsdags svimmade jag på jobbet och vart yr hela dagen, åkte in till förlossningen för kontroll och allting såg bra ut.

    Men från den kvällen har jag känt minskade rörelser, jag känner bebisen men det är svaga rörelser. Känner inte alls lika hårda sparkar som tidigare. Bebisen har dem senaste veckorna varit väldigt aktiv under nätterna. Men på torsdags natten och igår natt var det nästan helt lungt, någon enstaka spark då och då.

    Idag känner jag bebisen bara när jag ligger på sidan. Eftersom jag senaste var och kollade hjärtat i torsdags vågar jag inte ringa förlossningen igen. Borde jag vara orolig, någon annan som känt sådär? Är det vanligt?

    Kan de vara så att bebisen vänt på sig och sparkar mot insidan?

    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Minskade fosterrörelser i v 28
  • Äldre 22 Apr 22:54
    #1
    Preet90 skrev 2017-04-22 22:45:33 följande:

    Hej,

    Jag är gravid i vecka 28 och har sedan vecka 26 känt väldigt tydliga och starka rörelser i magen som man även kunnat se utanpå.

    I torsdags svimmade jag på jobbet och vart yr hela dagen, åkte in till förlossningen för kontroll och allting såg bra ut.

    Men från den kvällen har jag känt minskade rörelser, jag känner bebisen men det är svaga rörelser. Känner inte alls lika hårda sparkar som tidigare. Bebisen har dem senaste veckorna varit väldigt aktiv under nätterna. Men på torsdags natten och igår natt var det nästan helt lungt, någon enstaka spark då och då.

    Idag känner jag bebisen bara när jag ligger på sidan. Eftersom jag senaste var och kollade hjärtat i torsdags vågar jag inte ringa förlossningen igen. Borde jag vara orolig, någon annan som känt sådär? Är det vanligt?

    Kan de vara så att bebisen vänt på sig och sparkar mot insidan?

    Tacksam för alla svar!


    Dumt å chansa. Ring hellre en gång för mkt än för lite..
  • Anonym (RING!­)
    Äldre 22 Apr 22:54
    #2

    Jag vägrar spekulera i hur vida din bebis vänt på sig eller ej för visst kan du få massa tips här som säger si eller så MEN om du känner dig oroli så ska du ALLTID ringa förlossningen. Den bärande kvinnans oro väger alltid tyngst. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång förlite. Du vill inte bli en av dom som sitter sen och ångrar att dom ej ringde när deras bebis ej lever längre.

    Minskade fosterrörelser ska alltid tas på allvar. Så ett hjärta eller svaga rörelser som slår är ingen säkerhet för att allt är bra. Så som du känt innan ska du känna graviditen ut. Spelar ingen roll om du känt rörelser imorse t ex men nu inte känner något alls när du ens dricker kallt, saft, buffar på magen osv så ska det tas på allvar.

    Du har inget att vara rädd eller skämmas över. Ring förlossningen säg som det är och säg att du är orolig. Dom ska ta dig på allvar. Är du vidare orolig kanske du kan få gå lite extra hos din BM.

    Samma sak hände mig, det visade sig att min son höll på att dö. Trots att jag hade varit på kontroll 2 dagar innan. Jag vill absolut inte skrämma dig men jag känner många vars barn dött i magen för att vården är för slapp eller för att man är rädd för att vara störig.. men vem kommer tacka dig när ditt barn inte levee längre.

    Så försök väcka bebisen, ring förlossningen och be om en kontroll.

  • Äldre 22 Apr 22:58
    #3

    Minskade fosterrörelser ska ALLTID tas på allvar. Ring in NU!
    Du behöver få komma in och kolla hur bebisen mår.
    Du är inte dum alls.

  • Äldre 22 Apr 23:02
    #4
    Anonym (RING!) skrev 2017-04-22 22:54:40 följande:

    Jag vägrar spekulera i hur vida din bebis vänt på sig eller ej för visst kan du få massa tips här som säger si eller så MEN om du känner dig oroli så ska du ALLTID ringa förlossningen. Den bärande kvinnans oro väger alltid tyngst. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång förlite. Du vill inte bli en av dom som sitter sen och ångrar att dom ej ringde när deras bebis ej lever längre.

    Minskade fosterrörelser ska alltid tas på allvar. Så ett hjärta eller svaga rörelser som slår är ingen säkerhet för att allt är bra. Så som du känt innan ska du känna graviditen ut. Spelar ingen roll om du känt rörelser imorse t ex men nu inte känner något alls när du ens dricker kallt, saft, buffar på magen osv så ska det tas på allvar.

    Du har inget att vara rädd eller skämmas över. Ring förlossningen säg som det är och säg att du är orolig. Dom ska ta dig på allvar. Är du vidare orolig kanske du kan få gå lite extra hos din BM.

    Samma sak hände mig, det visade sig att min son höll på att dö. Trots att jag hade varit på kontroll 2 dagar innan. Jag vill absolut inte skrämma dig men jag känner många vars barn dött i magen för att vården är för slapp eller för att man är rädd för att vara störig.. men vem kommer tacka dig när ditt barn inte levee längre.

    Så försök väcka bebisen, ring förlossningen och be om en kontroll.


    Nu blev jag jätte orolig, just nu ligger jag på sidan och känner röreslser men dem är svagare än tidigare och jag känner inget om jag ligger på rygg. Vad hade hänt med din son och vilken vecka var du i? Känner mig febrig också :(
  • Caramb­olan
    Äldre 22 Apr 23:27
    #5

    Försök att inte få panik. Det är fortfarande så mycket plats kvar i magen att rörelserna kan kännas mindre bara av att barnet vänt på sig. Med stor sannolikhet är barnet inte alls döende utan har bara börjat knuffa inåt istället. Men jag håller med alla ovanstående: ring förlossningen och be om en extra kontroll. Better safe than sorry; alltid.

  • Äldre 23 Apr 08:34
    #6

    Hur gick det Ts? Ringde du in?

  • Anonym (RING!­)
    Äldre 23 Apr 09:15
    #7

    Det visade sig att min son hade dåligt flöde och inte fick någon näring. Något min BM inte kunde upptäcka då hon bara lyssnar på hjärtat och mäter magen men det måttet kan skifta lite som. När bebisar inte mår bra i magen så blir dom väldigt lugna för att spara energi. Det var därför jag kände minskade fosterrörelser.

    Däremot betyder det inte alltid att det är så. Men det finns inget inget inget (!!!) som heter "ja men den sover" "det finns mycket plats" osv. Minskade fosterrörelser ska ALLTID kollas upp. Tack vare att folk säger så därför dör så många barn i magen som ej hade behövt dö.

  • Anonym (RING!­)
    Äldre 23 Apr 09:16
    #8

    Jag var i vecka 30.

  • Äldre 23 Apr 14:31
    #9
    LillaJag06 skrev 2017-04-23 08:34:07 följande:

    Hur gick det Ts? Ringde du in?


    Ja jag ringde in och dem bad mig komma in på kontroll och precis när jag gjort det så vaknade lillkillen till. Började sparka ganska mycket och jag blev lugn.

    Men idag är det lugnt i magen igen, nu ska jag bara försöka äta lite och ringa in igen. Är kanske besvärlig men förstår inte varför bebisen håller på här.
  • Delila­h2001
    Äldre 23 Apr 14:42
    #10

    Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite!

    Jag är också i vecka 28, och tyckte igår kväll att rörelserna kändes svagare. Dock kände jag att han sparkade bakåt, mot min rygg typ. Så han hade nog vänt sig.

    Idag sparkar han som vanligt framåt, så det syns tydligt på utsidan.

  • Äldre 23 Apr 16:36
    #11

    Är på förlossningen nu och hjärtat slår fint, snart ska vi även få göra ett UL :) Känner mig mycket lugnare nu. Hellre besöka vården en gång för mkt än en gång för lite.

Svar på tråden Minskade fosterrörelser i v 28