• moaguu­un
    Äldre 23 Apr 22:03
    5877 visningar
    8 svar
    8
    5877

    Hundar som ska flytta till lägenhet

    Jag ska flytta till en lägenhet imorgon och känner mig väldigt orolig, då jag har två hundar som skäller vid ljud. Nu bor vi inte i ett trapphus och hundarna skäller bara om de hör/ser någon genom fönstret. Det händer inte jätteofta. Men i lägenheten kommer ju folk komma och gå. Det bor inte jättemånga i trapphuset tack och lov, men det lär ju bli en hel del ljud. Dörren låter extremt mycket när den slår igen också så det känns lite som jag kommer bli ganska hatad av grannarna. 


    Jag kan såklart säga till hundarna, men de blir ju oroliga och det går ju inte att stoppa innan. Det är ganska svårt att stoppa dem när de väl börjat skälla också, speciellt den ena som är av den oroliga typen. De triggar ju varandra också... 

    Tips på hur jag ska hantera detta? Och hur arg blir man som granne på skällande hundar? De kommer sällan vara ensamma i lägenheten, då jag lämnar hundarna hos min syster när jag ska vara borta ett längre tag. Så de kommer ju inte skälla dygnet runt men just när de hör dörren öppnas, eller människor i trapphuset kommer de skälla... Jag vet inte om det är något de kan vänja sig vid/sluta reagera på, den ena är trots allt avlad för att larma så jag känner mig inte jättehoppfull.

  • Svar på tråden Hundar som ska flytta till lägenhet
  • Äldre 23 Apr 22:05
    #1

    Testa skvallerträning?

  • Äldre 23 Apr 22:08
    #2

    Skvallerträning. Bara att sätta igång.


    Ordningen återställd
  • moaguu­un
    Äldre 23 Apr 22:13
    #3

    Jag har testat i andra situationer (det har inte varit ett problem här) men de bryr sig inte om godis eller annan belöning i en sån situation, de går upp i varv för mycket. 

  • Äldre 23 Apr 22:30
    #4
    moaguuun skrev 2017-04-23 22:13:09 följande:

    Jag har testat i andra situationer (det har inte varit ett problem här) men de bryr sig inte om godis eller annan belöning i en sån situation, de går upp i varv för mycket. 


    Ja, det duger ju inte att sluta för den sakens skull när man skvallertränar. Man får vara berädd att trycka in godiset i munnen på hunden måååååååånga gånger.

    Det är JUST såna hundar/situationer som skvallerträning är till för, de där som går upp massor i varv och inte kan bryta. Och det tar tid och kraft. 
    Ordningen återställd
  • Äldre 24 Apr 06:29
    #5

    Börja med att sätta upp en lapp i trappen alt prata med alla grannar och berätta att dina hundar kan skälla men att du kommer sätta igång med träning direkt. Man har alltid mer tålamod som granne med någon som är medveten om problemet och gör allt för att lösa det än någon som inte verkar bry sig.

    Skvallerträning är som sagt det allra bästa och det gäller bara att hitta vad som motiverar hundarna. Kokt kyckling, torkad lever, lek med kamptrasan, mjukost på tub, köttbullar.....det gäller bara att hitta vad just dina hundar skulle kunna göra vad som helst för.

  • Birgit­ta02
    Äldre 24 Apr 10:17
    #6

    Svår sits. Kommer ni inte få bukt med problemet är det en grund för uppsägning. En hund som skäller ibland är helt ok. Men om de skulle skälla i princip hela dagen när ni är borta, så är det inte bra. Så träna, träna, träna. Ta gärna ledigt den första veckan eller två för just detta.

    Min granne tog hem en hund på prov. Efter tre veckor hade han lyckats dra på sig 3 varningsbrev från hyresvärden med hot om uppsägning. Den skällde konstant från 08.00-17.00. Jag var aldrig hemma vid den tiden, så jag hade ingen aning om det och blev inte störd. Men många äldre grannar, pensionärer som var hemma, blev väldigt störda. Därav blev det hot om uppsägning.

  • Äldre 24 Apr 10:22
    #7

    Jag har hört att det finns en dosa man kan sätta innanför ytterdörren som avger en doft av feromoner som gör att inte hunden skäller. Jag är inte så insatt men du kan ju kolla upp det. Det ska även finnas halsband som avger feromondofr. Det kan vara värt att kolla upp kanske..:)

  • moaguu­un
    Äldre 24 Apr 18:00
    #8
    Jag har tyvärr inte råd eller möjlighet att vara ledig från jobbet. Men hundarna kommer att vara hos min syster när jag inte är där så de kommer inte skälla dygnet runt. De skäller inte när de är ensamma utan av ljud.

    Tack för tipset om doften, jag har hört om det tidigare men tänkte inte på det nu. Jag har beställt den, var väldigt dyrt (400 kr) så hoppas det kan ge någon effekt. Jag köpte också en slags godisautomat med knapp till. Jag hoppas att knappen låter som en klicker typ, så de blir avbrutna och inser att det kommer godis.(Det kommer alltså godis ur den när man trycker på knappen.) Jag kan inte testa fören i slutet av veckan, men hoppas att det kan avbryta dem om jag tar något riktigt gott, även om de inte brukar vara intresserade av mat vid stressande situationer... 

    Jag får se hur det går ikväll/natt, ska åka dit strax. Jag tänkte gå en långpromenad innan för att trötta ut dem, men bara för det regnar det och min ena hund vägrar gå i regn. Men förhoppningsvis har alla kommit hem för kvällen då.. Dock vet jag att en i huset röker, men man får väl hoppas att hon inte rökar en gång i timmen...
Svar på tråden Hundar som ska flytta till lägenhet