• teamtoffie

    Svärord i barnfamilj

    Hej, vi har två barn en på 6 och en på snart 2 år. Min man spelar mycket dataspel och han svär jätte mycket när han spelar och har ett tag tillbaka nu börjar svära mycket när han pratar med både mig och till barnen. När han säger till en så svär han och blir lät irriterande. Jag har sagt till honom att inte svära när han pratar eller säger till en. Speciellt med barnen men han säger bara att han får svära om han vill och att han inte kommer att sluta. Är det bara jag som är känslig och överdriver eller? Jag har vuxit upp med att man inte svär och vår stora pojke vet att han inte får svära. Men det är svårt att säga så när pappan svär. Han säger många andra ord som inte är ok när han spelar också. Vad kan jag säga till honom för att han ska sluta svära så mycket.

  • Svar på tråden Svärord i barnfamilj
  • Minimalen

    Skaffa en svärburk som pappan får lägga 10 kr i varje gång han svär. Då lär han sig nog att åtminstone svära mindre. Då är det lättare att få barnet att sluta.

  • Sophan

    Jag förstår inte känsligheten i svordomar idag. Man svär i nästan varje familjeprogram dessutom, så det går knappast att värja sig längre. Jag svär själv ganska mycket och förstår inte varför föräldrar reagerar så kraftigt. Vad spelar det för roll om man säger fan eller jävla skit när man slår tån i bordskanten? Det är bara ett sätt att uttrycka sig.

  • Satelliten

    Ord som "h*ra" eller "f*tta" hade jag aldrig accepterat, eller ord som är nedsättande om andra personer.

    Att säga jävlar eller liknande är Inte längre så laddat i vårt sekulariserade samhälle. Men kan ändå ligga en i fatet om man inte kan avhålla sig från att svära i vissa sällskap eller situationer.

    Mina föräldrar hade aldrig något förbud mot svärord, men de svor inte själva och vi använde därför inte heller svärord.

  • sextiotalist
    Satelliten skrev 2017-04-25 08:01:08 följande:

    Ord som "h*ra" eller "f*tta" hade jag aldrig accepterat, eller ord som är nedsättande om andra personer.

    Att säga jävlar eller liknande är Inte längre så laddat i vårt sekulariserade samhälle. Men kan ändå ligga en i fatet om man inte kan avhålla sig från att svära i vissa sällskap eller situationer.

    Mina föräldrar hade aldrig något förbud mot svärord, men de svor inte själva och vi använde därför inte heller svärord.


    Här också. Men de traditionella svordomarna vid rätt tillfälle ser jag inga problem med

  • mammalovis

    Svärord kommer alltid finnas och som utrop när man slår sig kraftigt och liknande kan jag acceptera det. Men är det lika okej när föräldrar har det i sitt vardagsspråk som förstärkning istället för att använda ord som mycket, väldigt, jätte- o s v. T ex "jag  är så jävla trött idag" "jag gick fan och la mig för sent igår" och sedan fortsätter varje mening med en svordom..
    I mina öron visar det en brist på ett bra ordförråd och är inget jag vill att varken mina barn eller elever använder. Dock märker även jag att språkbruket på tv och liknande har blivit sämre och rent av är förskräckligt ibland.

    Jag är uppfostrad med att svordomar inte används i vardagsspråket mer än undantagsvis och det är det jag försöker leva efter också, men visst kan bägaren rinna över även här när jag är irriterad, i synnerhet i perioder då jag är extra trött.

  • sextiotalist
    mammalovis skrev 2017-04-25 09:06:29 följande:

    Svärord kommer alltid finnas och som utrop när man slår sig kraftigt och liknande kan jag acceptera det. Men är det lika okej när föräldrar har det i sitt vardagsspråk som förstärkning istället för att använda ord som mycket, väldigt, jätte- o s v. T ex "jag  är så jävla trött idag" "jag gick fan och la mig för sent igår" och sedan fortsätter varje mening med en svordom..
    I mina öron visar det en brist på ett bra ordförråd och är inget jag vill att varken mina barn eller elever använder. Dock märker även jag att språkbruket på tv och liknande har blivit sämre och rent av är förskräckligt ibland.

    Jag är uppfostrad med att svordomar inte används i vardagsspråket mer än undantagsvis och det är det jag försöker leva efter också, men visst kan bägaren rinna över även här när jag är irriterad, i synnerhet i perioder då jag är extra trött.


    Såg du länken jag postade tidigare, det visar sig att de som svär mycket ofta har generellt ett bättre ordförråd.
  • Sophan
    mammalovis skrev 2017-04-25 09:06:29 följande:

    Svärord kommer alltid finnas och som utrop när man slår sig kraftigt och liknande kan jag acceptera det. Men är det lika okej när föräldrar har det i sitt vardagsspråk som förstärkning istället för att använda ord som mycket, väldigt, jätte- o s v. T ex "jag  är så jävla trött idag" "jag gick fan och la mig för sent igår" och sedan fortsätter varje mening med en svordom..
    I mina öron visar det en brist på ett bra ordförråd och är inget jag vill att varken mina barn eller elever använder. Dock märker även jag att språkbruket på tv och liknande har blivit sämre och rent av är förskräckligt ibland.

    Jag är uppfostrad med att svordomar inte används i vardagsspråket mer än undantagsvis och det är det jag försöker leva efter också, men visst kan bägaren rinna över även här när jag är irriterad, i synnerhet i perioder då jag är extra trött.


    Jag har heller aldrig förstått argumentet att de som svär mycket skulle ha ett dåligt ordförråd. Svordomar är också ord... Jag kan även jätte-, väldigt och de du skriver upp, men väljer kanske att säga jävlar. Det ger inte mig ett dåligt ordförråd. Förklara gärna hur du tänker där, för jag har hört det många gånger och är genuint intresserad av var det kommer ifrån.
  • Fru Ve

    Tycker det låter illa med människor som svär i var och varannan mening. Det ger mig intrycket av att man är rätt obildad (oavsett forskning som det skrevs om ovan). Kan absolut tänka mig att det kan drabba negativt vid t.ex. en anställningsintervju om man sitter där och har dåligt språk. Av de anledningarna skulle jag inte vilja att mina barn svär. Vi försöker att inte göra det för att föregå med gott exempel. Det du kan göra är att säga åt barnen att pappa svär men att det är dåligt och fult att säga så, och hoppas de tar efter dig istället.

  • Fru Ve
    mammalovis skrev 2017-04-25 09:06:29 följande:

    Svärord kommer alltid finnas och som utrop när man slår sig kraftigt och liknande kan jag acceptera det. Men är det lika okej när föräldrar har det i sitt vardagsspråk som förstärkning istället för att använda ord som mycket, väldigt, jätte- o s v. T ex "jag  är så jävla trött idag" "jag gick fan och la mig för sent igår" och sedan fortsätter varje mening med en svordom..
    I mina öron visar det en brist på ett bra ordförråd och är inget jag vill att varken mina barn eller elever använder. Dock märker även jag att språkbruket på tv och liknande har blivit sämre och rent av är förskräckligt ibland.

    Jag är uppfostrad med att svordomar inte används i vardagsspråket mer än undantagsvis och det är det jag försöker leva efter också, men visst kan bägaren rinna över även här när jag är irriterad, i synnerhet i perioder då jag är extra trött.


    Precis, så menar jag också. Varför slänga in en svordom i meningen? Det låter bara dumt.
  • sextiotalist
    Fru Ve skrev 2017-04-25 10:57:04 följande:

    Tycker det låter illa med människor som svär i var och varannan mening. Det ger mig intrycket av att man är rätt obildad (oavsett forskning som det skrevs om ovan). Kan absolut tänka mig att det kan drabba negativt vid t.ex. en anställningsintervju om man sitter där och har dåligt språk. Av de anledningarna skulle jag inte vilja att mina barn svär. Vi försöker att inte göra det för att föregå med gott exempel. Det du kan göra är att säga åt barnen att pappa svär men att det är dåligt och fult att säga så, och hoppas de tar efter dig istället.


    Som jag skrev innan, det gäller att använda orden rätt och vid rätt sammanhang. Även under en anställningsintervju kan det finnas rätta skäl.
  • Elsis

    Mina barns pappa svär ganska mycket, och barnen säger till honom ibland. Själv svär jag inte, och barnen har hittills tagit efter mig. Sexåringen sade nyligen att storasyster 7,5 "svärde en gång och då ville hon att jag också skulle göra det, men det ville inte jag". För mig ingår inte svordomar i mitt förråd av ord jag använder, även om mitt ordförråd är tämligen omfattande, jag är uppvuxen med föräldrar som inte svär så för mig känns det i inte naturligt att svära.

Svar på tråden Svärord i barnfamilj