• Äldre 24 Apr 12:11
    2190 visningar
    6 svar
    6
    2190

    Vad är det för fel på min tik?!

    Hej!

    Jag har lite problem, har beställt veterinärs tid och skall sit i morgon men vill veta om någon haft hund med samma problem då jag är orolig för min lilla ögonsten...

    För ca 6 månader sedan så var min hund sjuk, hon hade utslag på magen och detta behandlades men de kom tillbaka hela tiden, hon fick urinvägsinflammation, ögon inflammation, urinvägsinflammation igen och utslagen försvann efter behandling och kom sedan tillbaka igen, allt detta under ca 5 veckors tid, hon var ingen glad hund och väldigt matt, inte konstigt med ständiga infektioner i kroppen, sen efter löpet var hon svullen och jag trodde hon fått livmoderinflammation, åkte akut till veterinären och dom kollade henne, vilket hon inte hade, men dom upptäckte då en ny urinvägsinfektion, ännu mer utslag på magen, cystor på äggstockarna, vätska i livmodern och även stenar i urinblåsan, vilket då blev en operation, hon återhämtade sig bra och har varit en glad Donna sen dess, nu några veckor tillbaka så har vår hanhund blivit väldigt intresserad av henne igen (som att hon löper) hon är inte riktigt sig själv, nedstämd, lite dåligt tålamod, hon har annars extremtbra tålamod, och upptäckte nu nya utslag på magen! (Veterinären trodde sist att utslagen berodde på att hon slickat sig sär de gör ont) men vad gör ont nu när hon är kastrerad!? Vi har bytt foder men stenarna kanske kommit tillbaka?

    Någon som varit med om detta?

    Är lite orolig då hon snart blir 9 år och rasens medel längd är på runt 8 år, så jag antar att hon är gammal dam.

    Orolig djurägare....

  • Svar på tråden Vad är det för fel på min tik?!
  • Äldre 24 Apr 14:22
    #1

    Hej. Kan det vara något allergiskt tror du? Har du provat att duscha henne med klorhexidinschampo?

  • Scoops
    Äldre 24 Apr 14:42
    #2

    Låter som en autoimmun sjukdom? Vanligt hos bl a Schäferhundar.

  • Äldre 24 Apr 15:14
    #3

    När min hund hade eksem på magen strök jag klorhexidinvätska på magen. Dagen efter va det jättestor förändring. Innan va magen gråaktig och som elefanthud med utslag. Det såg hemskt ut. Men dagen efter började magen ( huden) bli rosa och mjuk igen. Behövde bara göra detta några gånger

  • Äldre 4 May 17:14
    #4
    Är det vete/spannmål i fodret?

    Det kan orsak eksem/klåda hos hundar på huden. 
    När de är äldre blir de känsligare.
    Då låter det helt rimligt att klådan också upphörde periodvis, när du tog det antiinflammatoriska (mot urinvägsinfektionen). Sen kom tillbaka.

    Testa spannmålsfritt snällt foder.

    Får din hund upprepade urinvägsinfektioner, kan det vara kort avstånd mellan anus och vulvan, och kanske inte så mkt skydd(päls) där från bakterier att komma in.

    Eller så kan det vara precis tvärtom, att hon har för mycket päls där bak, och lite för lös avföring. Då blir det inte blir helt rent runt anus, kan vara lite avföring i sprickorna/pälsen efter bajsande, och då försöker hon givetvis tvätta sig där bak med tungan. Och med tungan för hon över de bakterierna fr anus mot vulvan/slidan omedvetet, viket leder till en bakterieinfektion, en urinvägsinfektion.

    Badda henne då och då försiktigt runt anus (så det blir helt rent) och även vulvan lätt med en fuktad bomullsrondell, med klorhexidin på. 
    Denna procedur dödar bakterierna runt anus som kan orsaka infektionen. 
    Är bra om mot svamp också. 

    !! Låt henne inte tvätta sig Själv där bak. 
    Slickar hon sig först där bak, sen kring vulvan för hon över de uppvärmada bakterierina via tungan, och det blir en perfekt bakterieodling,
    plus att det blir varmt och fuktigt= leder också till svamp och klåda, 
    Och då måste stackaren 'tvätta' sig ännu mera, då det irriterar,
    det förvärrar än mer, blir en ond spiral.

    Klorhexidin finns billigt att inhandla på vetrinärmottagning/apotek. 

    Ett foder jag kan rekommendera, 
    är Pure Natural Sensetive Salmon, fantastiskt och skonsamt. Finns på nätet!

    Lycka till med din sötnos nu!{#emotions_dlg.flower}Solig

    Mvh
  • Äldre 4 May 18:07
    #5

    Lite gammal tråd men skulle gissa på att vätskan i livmodern hon hade förut nu utvecklats till en fulminant pyometra (dvs livmoderinflammation). Nu har du ju redan varit hos veterinären, nyfiken på hur det gick?

  • Äldre 4 May 18:08
    #6
    Harvester skrev 2017-05-04 18:07:03 följande:

    Lite gammal tråd men skulle gissa på att vätskan i livmodern hon hade förut nu utvecklats till en fulminant pyometra (dvs livmoderinflammation). Nu har du ju redan varit hos veterinären, nyfiken på hur det gick?


    Haha, läste dåligt, hon var ju kastrerad. Trodde först det var urinstenarna som var utopererade :)
Svar på tråden Vad är det för fel på min tik?!