• emilundh

    Katter osams efter veterinär

    Hej! 
    Vi fick åka in akut idag med vår hankatt efter han skadat tassen, det var ingen större fara förutom sår, dock fick han sövas och få morfin för undersökningen. 

    När vi sedan kom hem så utbrast det ett bråk direkt mellan våra katter.

    Han som vi var inne med är 3 år och är en hane, den andra är en hona på 2 år (Båda kastrerade).
    Det är framförallt honan som är väldigt hetsig, fräser och har varit skygg resten av dagen, medans han inte verkar förstå någonting. 

    Just nu är dom i separata rum.

    Är detta normalt bland katter, har ni några tips på hur vi kan göra dem till bästa vänner igen? 

    Det skär sig verkligen i hjärtat när två stycken som verkligen har älskat varandra inte tål varandra helt plötsligt.. Rynkar på näsan


    Emil Lund
  • Svar på tråden Katter osams efter veterinär
  • Nandez

    Kanske kattkillen luktar lite konstigt och annorlunda som gör att tjejen reagerar, skulle tro att det går över när killen luktar "hemma".

  • Tihi

    Borsta katterna med samma borste och gnugga in katten som har varit hos veterinären med en filt eller något som luktar er så borde det lösa sig snart.

  • Dexter dot com

    Inget konstigt alls då hanen säkert luktar konstigt och beter sig annorlunda efter sövning. Låt dom vara på varsitt håll i natt så går det säkert bättre imorgon.

  • v i r r a

    Precis som Dexter skriver - inte konstigt alls. Jag var med om det ett par gånger under mina år med katter. Katten som kom hem från veterinären var alltid pest! Separata rum och lite tid i en ingosad puff/filt el liknande gjorde susen.

    En gång hade jag med två av tre katter till veterinären och tänkte att de två som varit iväg samtidigt kunde "bo" tillsammans i gästrummet. De satt i samma transportbur hem utan problem men när jag släppte ut dem blev det värsta fräs-och-väs-kriget. Som att de plötsligt inte kände igen varandra. Den ena hade fått lugnande så jag gissar det var det? Knäppskallar!

  • emilundh

    Nu ett dygn efter hemkomst och bråket så har vi börjat ha dom i samma rum i ca 1,5h..

    Det är fortfarande honan som morrar och skriker när hanen vill komma nära och hälsa, dom var ca 1 meter från varandra idag och då fräste honan till..

    Hanen viker sig hela tiden.

    Men jag antar att man får ha tålamodet?

  • emilundh

    Kan ju uppdatera detta nu och säga att honan nu på kvällen smög sig fram till hanen och gav honom lite nosande och en snabb puss!

    Det värmer i hussehjärtat!

  • v i r r a
    emilundh skrev 2017-04-25 21:34:29 följande:

    Kan ju uppdatera detta nu och säga att honan nu på kvällen smög sig fram till hanen och gav honom lite nosande och en snabb puss!

    Det värmer i hussehjärtat!


    Awh Skönt!
Svar på tråden Katter osams efter veterinär