• Äldre 24 Apr 21:07
    3085 visningar
    20 svar
    20
    3085

    Skulle du anställa en rökare?

    Framför dig sitter en person som du kan välja att anställa som kundmottagare i ditt företag. Du har naturligtvis många andra att välja mellan, men just den här individen röker.

    Du vet alltså att det är en person som luktar illa och ser glåmig ut. Du vet också att det är en person som saknar förmåga att inse enkla samband mellan eget agerande och dess konsekvenser - alltså sambandet mellan rökning och hälsa. Vidare en person som saknar den självkontroll som krävs för att bryta ett destruktivt beteende, trots att den vet att det är skadligt. Du vet också att personen sannolikt kommer vara oftare och mera långvarigt sjuk.


    Anställer du?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du anställa en rökare?
  • Äldre 24 Apr 21:11
    #1

    Hur ska man veta att det är en rökare?

  • Äldre 24 Apr 21:12
    #2

    Absolut inte. Jag har stora fördomar mot rökare och utgår från att de är korkade. Självklart vet jag att det inte stämmer på alla, men tills motsatsen bevisats så är det min första bedömning. Dessutom kommer den personen ta minst dubbelt så många raster som andra anställda och är därmed mindre produktiv.

  • Äldre 24 Apr 21:15
    #3

    Ja, det här var ju ingen ledande fråga, inte!

    Om du är ärligt intresserad av svaret, ställ en neutral fråga!

  • Äldre 24 Apr 21:17
    #4

    I det här fallet vet du. Kanske frågade rakt ut, till exempel. 

  • Äldre 24 Apr 21:18
    #5
    cvnxcn skrev 2017-04-24 21:15:32 följande:

    Ja, det här var ju ingen ledande fråga, inte!

    Om du är ärligt intresserad av svaret, ställ en neutral fråga!


    Hur skulle frågan varit formulerad, anser du?
  • Äldre 24 Apr 21:21
    #6
    Fagerlund skrev 2017-04-24 21:17:06 följande:

    I det här fallet vet du. Kanske frågade rakt ut, till exempel. 


    Okej, jag hade inte sagt att jag röker om någon hade frågat mig på en intervju :) Hade nekat.
    Annars beror det väl på vad det är för jobb och vad det är för arbetsmiljö och hur mycket dom röker.
  • Äldre 25 Apr 00:19
    #7
    +1

    Japp om personen är kvalificerad för jobbet

  • Äldre 25 Apr 00:27
    #8
    +1

    Ja, hellre en rökare, än en fördomsfull person.

  • Äldre 25 Apr 00:30
    #9
    Haskel skrev 2017-04-25 00:27:19 följande:

    Ja, hellre en rökare, än en fördomsfull person.


    Menar du att rökare är illaluktande och ohälsosamma är en fördom, inte fakta?
  • Äldre 25 Apr 01:46
    #10

    Helst inte. I min branch kallas kundmotttagare ofta för "servisen". Det är inget vidare om servisen luktar rök, och dessutom förstör sina smaklökar.....

    Vem vill bli serverad mat och vin av någon som stinker cigg?

    Men då pratar vi alltså just storrökare som stinker cigg, inte de som röker två-tre cigg om dagen eller mindre.


    Ordningen återställd
  • Äldre 25 Apr 04:28
    #11

    Helst inte.

    Jag var nära att få kol av ciggen.

    Så hur mycket kommer den anställda kosta i längden med sjukvård med mera...

  • Mirja von Beau
    Äldre 25 Apr 10:51
    #12
    Fagerlund skrev 2017-04-24 21:07:47 följande:

    Framför dig sitter en person som du kan välja att anställa som kundmottagare i ditt företag. Du har naturligtvis många andra att välja mellan, men just den här individen röker.

    Du vet alltså att det är en person som luktar illa och ser glåmig ut. Du vet också att det är en person som saknar förmåga att inse enkla samband mellan eget agerande och dess konsekvenser - alltså sambandet mellan rökning och hälsa. Vidare en person som saknar den självkontroll som krävs för att bryta ett destruktivt beteende, trots att den vet att det är skadligt. Du vet också att personen sannolikt kommer vara oftare och mera långvarigt sjuk.


    Anställer du?


    Vad vill du egentligen ha för svar på din ts?

    Svar: JA. Ja skulle föredra någon rökare som är kompetent i ämnet före någon icke-rökare som inte uppfylla kraven. Inte svarare än så.

    De flesta rökare rökar inte ens på jobbet. Heller inte tar de flera break än icke rökare eftersom för det mesta finns något tidsschema å följa.

    Och nej, inte alla rökare luktar illa och ser glåmig ut. 

    Du har inte fått jobbet, antar jag?
  • Mirja von Beau
    Äldre 25 Apr 11:03
    #13

    Tänk dig ett IT-företag som håller på med datastyrda säkerhetsåtgärder. Vem tror du kommer jag anställa? 

    Den som sitter 24/7 framför datorn och frossar i sig massor av skräpmat och cigg och vet precis vad man ska göra mot olovligt IT-intrång eller någon nyex student i rosa skjorta som berättar för mig att han lever hälsosamt och undrar samtidigt vad det är för IT-program vi kör? 

  • Äldre 25 Apr 11:20
    #14
    MajaVira skrev 2017-04-24 21:12:43 följande:

    Absolut inte. Jag har stora fördomar mot rökare och utgår från att de är korkade. Självklart vet jag att det inte stämmer på alla, men tills motsatsen bevisats så är det min första bedömning. Dessutom kommer den personen ta minst dubbelt så många raster som andra anställda och är därmed mindre produktiv.


    Förstår att du anser att de är korkade, rökning är dåligt, det vet de flesta, och ändå så börjar man ju på något vis.
    Fast ingen av de rökare jag känner är sådana som tar raster hela tiden för att röka. De uppskattar sina jobb och förstår att de inte kan röka hela tiden när de är på jobb. Eventuellt röker de på lunchrasten eller så, men aldrig att de bara går ifrån "bara sådär" för att röka - de har lika mycket raster som de andra, men nyttjar dem på annat sätt och slösar inte arbetstid för att göra något de kan göra när arbetstiden är över.
  • Äldre 25 Apr 12:59
    #15

    Nej eftersom en rökare tar betydligt fler raster. Vilket i slutändan är att stjäla tid från mig som arbetsgivare.

  • Äldre 26 Apr 04:37
    #16
    -1

    Funderar på att börja röka för att lugna mina nerver som går i taket varje dag jag försöker få icke-rökarna i gruppen att vilja jobba mer än bara minimum under en dag. Tog folk bara paus för att röka skulle det bli mycket gjort, men dessa icke-rökare som sitter med sina smartphones och internet istället för att jobba är ju otyg. Argh.

  • Äldre 8 May 14:11
    #17
    +1
    Tow2Mater skrev 2017-04-26 04:37:02 följande:

    Funderar på att börja röka för att lugna mina nerver som går i taket varje dag jag försöker få icke-rökarna i gruppen att vilja jobba mer än bara minimum under en dag. Tog folk bara paus för att röka skulle det bli mycket gjort, men dessa icke-rökare som sitter med sina smartphones och internet istället för att jobba är ju otyg. Argh.


    Tror du att rökning lugnar nerverna?
  • Äldre 8 May 21:53
    #18
    Fagerlund skrev 2017-05-08 14:11:19 följande:
    Tror du att rökning lugnar nerverna?
    Jag vet det lugnar.
  • lklm
    Äldre 19 Jul 15:09
    #19

    Självklart om det gäller kvinnliga rökare.

    Det är mer laidback än icke-rökare.

    Det är väldigt sexigt med kvinnor som luktar cigarettrök.

  • Äldre 23 Jul 07:54
    #20

    Nej de tar så många pauser

    Blir ofta sjuka

    Luktar äckligt

    Är uppjagad för att få röka

Svar på tråden Skulle du anställa en rökare?