• ssandrafoors

    Misshandlad & gravid

    Hej! Jag behöver ventilera mig lite då jag inte känner att jag kan prata med min familj om detta.

    Jag och mitt ex fick reda på att jag var gravid (han sa till mig att sluta äta p-piller för han ville ha barn), i början var han jätteglad och exalterad över det och såg fram emot att äntligen få en familj. Efter ca en månad började han förändras, han var inte lika glad längre, han började prata om abort, han bad mig tänka igenom detta riktigt och nästan sa till mig att om jag inte gör abort så kommer det inte funka. Jag sa till honom att jag inte kommer göra en abort då jag gjorde det för några år sedan och det var det svåraste jag någonsin gjort.

    Efter 3 veckors tjat bestämde jag mig för att lämna honom då han vägrade växa upp, det slutade med massa sms om att jag ska ta bort barnet och att han vill inte ha det osv.

    På kvällen letade han upp mig hos min mamma, tog sig in i lägenheten och började skrika och bråka med mig, han skrek att jag ska ta bort barnet annars kommer han ta bort det själv med sina händer, jag förklarar för han att det är jag som bestämmer till slut hur eller hur, han ville ju såklart inte fatta detta. Då spårade allt, han började slå mig i magen och sen sparka mig över hela kroppen, misshandeln höll på i ca 15 minuter men det kändes som en evighet. Jag fick panik och trodde att barnet nu var dött, polis och ambulans kom, jag fick åka in till sjukhuset och då såg vi att hjärtat slog på barnet. Det slutade med revbensfraktur, och en sönderslagen kropp. Mitt ex sitter nu häktad för grov misshandel, han har en dom för grov misshandel sedan innan och var villkorligt frigiven.

    Min fråga är nu, är det någon annan som har erfarenhet av detta? Jag har bestämt mig för att jag kommer inte skriva upp han som pappa till barnet och han kommer aldrig få träffa barnet, jag är dock orolig för att han kommer söka upp mig efter avtjänat straff.. Han är inte svensk, hans uppehållstillstånd går ut den 16 maj och han kommer inte kunna ansöka om nytt då åtal ska vara väckt senast den 5 maj och efter rättegång kommer han få fängelse och sen förhoppningsvis utvisning, är det möjligt att han får utvisning även om han väntar barn med en svensk medborgare? Jag är så rädd att han kommer få stanna pga det, då jag hört att väntar man barn med svensk medborgare kan man inte bli utvisad. Så snälla, kan någon svara på mina frågor? Jag är så orolig för barnets säkerhet..

    Förlåt för lite virrig tråd, men jag hoppas att ni förstår min situation..

  • Svar på tråden Misshandlad & gravid
  • Snuttis2

    Har ingen erfarenhet av våld i nära relationer! Men kände mig tvungen att skriva då jag blir så imponerad av din styrka, självrespekt och ditt mod ! Du gör precis rätt som gör allt du kan för att skydda dig och barnet! Se till att inte ge honom någon möjlighet till insyn i ert liv.

    Tyvärr saknar jag kunskap om reglerna gällande faderskap o uppehållstillstånd men kan ju personligen tycka att han förbrukat sin rätt i och med att han skadat dog och försökt skada/döda barnet!

    Om han hävdar faderskap i asyl processen så måste ju rättsprocessen mot det han gjort er kunna ses som en nackdel?!

    Fortsätt att stå stark i detta, du klarar det- ta stöd av ditt nätverk o ta hand om dig !!

  • Anonym (Jobbigt läge)

    Har inte heller varit med om något liknande, men bra att du tog steget i tid och lämnade honom och även gör allt för att skydda bebisen. Vet inte hur man gör på bästa sätt, men om du inte anger honom som fader, så kan väl ingen veta? Kan du säga till honom att du fått missfall så att han aldrig får veta..? Man ska så klart inte ljuga om såna saker, men nu handlar det ju om din och barnets säkerhet.

  • ssandrafoors

    Jag sa till en gemensamma vän att hen skulle hälsa att jag fått missfall pga misshandeln men vet inte om hen sa det. Dock så kommer han få veta i rättegången att jag ljugit om det isåfall. Jag hoppas på allt att han kan bli utvisad även om han är biologisk pappa. Skriver biologisk eftersom det krävs lite mer än att ligga för att förtjäna titeln..

    det jag är orolig för är att han eller hans familj kommer söka upp mig och barnet och ta barnet ifrån mig, jag vill ju verkligen inte behöva leva under skydd resten av livet pga detta :( men som sagt. Kommer göra allt som krävs för mitt barns säkerhet

  • Anonym (Nja)

    Enligt lag så måste du ange pappan (förstår dock varför du inte vill). Gör du inte det så kan han ändå dra igång en faderskapsutredning.

    Han kan ansöka om uppehållstillstånd som anhörig till barnet. Men då måste det ju finnas papper på att han är pappan.

  • Guapa

    Han försökte uppenbarligen döda sitt barn så man får hoppas att det svenska rättssystemet fungerar i det här fallet och aldrig ger honom rätt till vårdnad och/eller umgänge. Man ska ju se till barnets bästa och med tanke på han försökte skada både dig och barnet så borde det inte finnas någon tvekan om att han är direkt olämplig som förälder.

  • Lynxsa

    Jag levde i en relation med våld. Mannen ville ha barn, jag slutade med ppiller, blev gravid. Misshandeln fortsatt. När han började hota att misshandla min häst " vakna" jag upp och insåg att så här går inte att leva. Tog hästen och flytta. Gjorde abort för jag insåg att jag aldrig skulle bli fri från honom om vi hade ett barn gemensamt. Polisanmälan las ner.

    Var rädd i många år att träffa honom. Vet var han bor ( 45 mil bort) och får kalla kårar när jag ser någon som liknar honom fast det nästan är 15 år sedan.

    Abort var ändå utvägen för mig och jag ångrar det inte.

  • MeandHim

    Jag skulle aldrig skaffa barn med en pappa som beter sig på det viset. Vem vem on barnet ärver de sidorna och sen ha en koppling till pappan resten av livet och som du säger leva med denna oro. Självklart är det ditt beslut men jag hade gjort abort och sen skaffat barn med någon som älskar sitt blivande barn och låta barnet växa upp i en kärleksfull familj utan våld.

  • hadhouda

    Åh herregud. Jag kan knappt tro att det finns sånna människor på denna värld. Har inte läst hela tråden men måste få uttrycka mitt medlidande.

    Så himla synd om dig. Dessutom är man extra känslig som gravid. Nää det här va hemskt att läsa.

    Ingen kvinna ska behöva uppleva det här.

    Stor styrkekram till dig. Du klarar det här.

  • Jsv17

    Jag jobbar en del med Migrationsverket och jag kan inte lova att det är så men jag är ganska säker att då barnet inte är fött än så måste du skriva på intyg att han är pappan om det ska tas i beaktning i ett uppehållstillstånds ärende. Så så länge barnet är ofött behöver han att du samarbetar för att det ska "hjälpa" honom så mitt råd är sätt dig på tvären så mycket du bara kan, han förtjänar ingen relation till eller fördel av ett barn han uppenbarligen önskar livet ur. Blir han dömd så får han sannolikt också utvisning då misshandel av en gravid kvinna ofta klassas som grov.

    Lycka till!

  • MajaVira

    Hur länge hade ni varit tillsammans när han tyckte att du skulle sluta med p-piller? Finns ju en risk att han bara ville skaffa barn för att få permanent uppehållstillstånd pga anknytning.

  • Anonym (Jobbigt läge)
    Anonym (Nja) skrev 2017-04-25 05:28:31 följande:

    Enligt lag så måste du ange pappan (förstår dock varför du inte vill). Gör du inte det så kan han ändå dra igång en faderskapsutredning.

    Han kan ansöka om uppehållstillstånd som anhörig till barnet. Men då måste det ju finnas papper på att han är pappan.


    Jo men om man nu ska försöka hitta något sätt att komma ur det så är det ju faktiskt möjligt att ts skulle kunnat blivit gravid efter ett ons med någon hon inte kan hitta igen. Jag skulle absolut göra vad som helst för att inte uppge honom som pappa.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Jobbigt läge) skrev 2017-04-26 21:43:50 följande:

    Jo men om man nu ska försöka hitta något sätt att komma ur det så är det ju faktiskt möjligt att ts skulle kunnat blivit gravid efter ett ons med någon hon inte kan hitta igen. Jag skulle absolut göra vad som helst för att inte uppge honom som pappa.


    Ja visst. Men som sagt om han tror/vet så kan han dra igång en faderskapsutredning.
  • Anonym (Jobbigt läge)
    Anonym (Nja) skrev 2017-04-26 22:20:00 följande:

    Ja visst. Men som sagt om han tror/vet så kan han dra igång en faderskapsutredning.


    Ja det är ju det som är lite klurigt. I så fall måste han ju tro att hon fått missfall, och det måste döljas om dom skulle ses i rätten. Kan tänka mig att de inte kommer sitta bredvid varandra i så fall och ev inte ens vara i närheten av varandra. Men Sveriges rättsväsende skulle jag absolut inte lita på. Det händer så mycket konstiga grejer som man knappt tror är sant nuförtiden..
  • Anonym (Tjej)

    Enklast är om du får någon annan kille att 'ta på sig' faderskapet dvs skriva på papper innan barnet är fött. Sedan hävdar du om det kommer upp att han som misshandlade dig inte hade sex med dig under tiden barnet kunde blivit till. Säg typ att ni inte hade sex på ett halvår men du var otrogen (om det finns bevis att ni bott ihop, annars säg bara att ni inte hade en relation då) och det var därför han misshandlade dig.

    Berätta för familjerätten att han ville ha en relation med dig men du ville inte. Få dem att tro på dig och tro att han inte kan vara pappa till barnet. Då har han inga rättigheter sedan. Han behöver nämligen stöd från familjerätten för att ens få göra en faderskapsutredning om du inte anger honom. Anger du någon annan så kommer de förmodligen släppa det och inse att det är bättre för dig, barnet och han du anger som pappa att inte utreda den här kriminella mannen. Anger du dock fader okänd så kan de känna sig tvingade att testa honom för de gör nästan allt för att få en 'pappa på papper'.

  • Anonym (Tre barns mor)

    Som man bäddar... Farligt med okända karlar fattar du alltså först efteråt.

    Det kanske värsta är att det finns hur många som helst i samma situation som du.

    Hur ska det sluta med alls desss olyckor!? Många fall då morföräldrar, fosterhem och socialen eller psyk måste ingripa i framtiden.

  • Anonym (Tre barns mor)

    Obs att du måste spela mycket teater då du tänker låtsas att du inte vet vem som är far. Utfrågningar...

  • Anonym (Ledsenfördig)

    Så ledaren för det du har fått gå igenom.

    Jag är hemskt ledsen men jag tycker att du skall ta en ordentlig funderare på om du verkligen vill ha barn med denna mannen. Skall du verkligen behöva leva med skräcken att han letar upp dig och barnet hela livet?

    Tänk om han kidnappar barnet och tar det till sitt hemland? Då ser du aldrig röken av ditt barn igen och det kanske måste växa upp med den här våldsamma mannen som pappa!

    Jag har själv svårt att få barn så jag förespråkar aldrig abort men i ditt fall skulle jag överväga det. Förlåt!

  • Anonym (Ut)

    Han kan ju inte hävda faderskapet som skäl att få stanna om han blir dömd för att försökt skada/döda barnet och misshandla dig. Det kommer tvärtom vara negativt för honom i ansökan om uppehållstillstånd.

  • AK78

    Ta kontakt med lämplig myndighet som verkligen vet vad som gäller och ta all hjälp du kan få! Har tyvärr inget vettigare svar än så... men var inte ensam i detta! Kanske börja hos MVC? Lycka till!

Svar på tråden Misshandlad & gravid