• Fagerlund

    Vilken är OK att inte anställa?

    Du är personalansvarig på ett företag, och ska anställa en person till en position som ekonomiansvarig. Anser du att det är OK att välja eller välja bort någon sökande beroende på om den är något av följande:


    ¯\_(?)_/¯
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-25 00:04
    Hur vet du? Sannolikt genom att kolla Facebook, Twitter och andra social medier.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är OK att inte anställa?
  • Fagerlund
    Intesamantror skrev 2017-04-24 23:54:57 följande:

    Det var en väldigt oklar frågeställning.

    Ska man välja den man vill anställa eller inte?


    Både och. Skulle du välja med utgångspunkt från något av detta?
  • freja231

    Jag tycker att man ska rätt att välja bort vem man vill av vilken orsak som helst när man ska anställa till sitt företag. Jag tror personligen inte att jag hade valt bort någon ur ovannämnda grupper enbart baserat på grupptillhörigheten. Det skulle vara sd:are då. 

  • Fagerlund
    freja231 skrev 2017-04-25 00:03:55 följande:

    Jag tycker att man ska rätt att välja bort vem man vill av vilken orsak som helst när man ska anställa till sitt företag. Jag tror personligen inte att jag hade valt bort någon ur ovannämnda grupper enbart baserat på grupptillhörigheten. Det skulle vara sd:are då. 


    Vänsterpartister tycker du är OK, trots att partiet vill förbjuda företag?


    www.svd.se/vansterpartiet-vill-forbjuda-alla-foretag

  • Fagerlund
    freja231 skrev 2017-04-25 00:26:05 följande:
    Ja, det är okej. Alltså jag håller ju inte med om deras politik obviously men tycker att de ofta är sympatiska människor ändå. 
    Så du gillar en politisk ideologi för att det är trevliga människor, trots att ideologin är emot dig?
  • freja231
    Fagerlund skrev 2017-04-25 00:38:51 följande:
    Så du gillar en politisk ideologi för att det är trevliga människor, trots att ideologin är emot dig?
    Jag ogillar vänsterpolitik, men jag ogillar inte vänstermänniskor. Förstår du skillnaden?
  • Klickerträna

    Det är väl regelrätt diskriminering att välja bort pga politisk eller religiös tillhörighet? Så det går bort.

    Och jag tycker personligen det är dumt att döma en person pga EN viss åsikt eller ETT av dennes intressen (som jägaren eller veganen) även om man lagligen får välja/välja bort dessa. Så jag väljer "Ingen av ovanstående". Med tanke på att deras intressen inte har med ekonomijobbet de ska utföra att göra. Hade en jägare sökt ett jobb som värvare till djurskyddet hade jag ju inte valt denne för jobbet.

  • cb66

    Jag har personalansvar och är VD för ett litet IT-bolag. Vi kollar alltid, linkedin, facebook, instagram, twitter med mera innan vi anställer. Vi kollar alltid vem som ligger bakom olika användarnamn på t.ex  flashback, familjeliv, avpixlat, vänsterextrema siter med mera

    Alla med extrema åsikter, speciellt rasistiska går bort. Personer som lagt upp festbilder som är olämpliga går bort, speciellt drogrelaterade inlägg. Alla som postat dickpics eller annat trams går bort. Nättroll går bort.

    Vi arbetar med kunder från alla typer av folk, från SD till Vänster, från kristna till muslimer, jägare och veganer. Dessa kunder betalar våra löner.

    Våra bästa utvecklare kommer från Kina, Polen, Ungern och Syrien, de är bättre matematiker än Svenskar. De flesta har gjort sin master i Sverige

    Personer som visar att de inte är toleranta eller inte kan hantera olika sorters människor går bort

  • Fagerlund
    Klickerträna skrev 2017-04-25 02:18:47 följande:

    Det är väl regelrätt diskriminering att välja bort pga politisk eller religiös tillhörighet? Så det går bort.

    Och jag tycker personligen det är dumt att döma en person pga EN viss åsikt eller ETT av dennes intressen (som jägaren eller veganen) även om man lagligen får välja/välja bort dessa. Så jag väljer "Ingen av ovanstående". Med tanke på att deras intressen inte har med ekonomijobbet de ska utföra att göra. Hade en jägare sökt ett jobb som värvare till djurskyddet hade jag ju inte valt denne för jobbet.


    Jag förstår. Generalisera du människor utifrån deras åsikter? Det skulle vara OK med dig att säga att exempelvis muslimer är trevliga? 
  • Fagerlund
    cb66 skrev 2017-04-25 07:35:04 följande:

    Jag har personalansvar och är VD för ett litet IT-bolag. Vi kollar alltid, linkedin, facebook, instagram, twitter med mera innan vi anställer. Vi kollar alltid vem som ligger bakom olika användarnamn på t.ex  flashback, familjeliv, avpixlat, vänsterextrema siter med mera

    Alla med extrema åsikter, speciellt rasistiska går bort. Personer som lagt upp festbilder som är olämpliga går bort, speciellt drogrelaterade inlägg. Alla som postat dickpics eller annat trams går bort. Nättroll går bort.

    Vi arbetar med kunder från alla typer av folk, från SD till Vänster, från kristna till muslimer, jägare och veganer. Dessa kunder betalar våra löner.

    Våra bästa utvecklare kommer från Kina, Polen, Ungern och Syrien, de är bättre matematiker än Svenskar. De flesta har gjort sin master i Sverige

    Personer som visar att de inte är toleranta eller inte kan hantera olika sorters människor går bort



    Intressant! Hur gör du när du kollar upp hemliga användarnamn? 
  • MadHatter

    Religion är ju direkt olagligt att ha som kriterie enligt diskrimineringslagstiftningen, så det är givetvis inte ok.

    Övrigt handlar ju främst om att anställningen ska ske sakligt, villet jag tycker är självklart. Så såna här saker blr normalt inte spela in alls.

    I vissa fall kan olika etiska ställningstagande vara relevant för anställningen, då arbetsgivaren ofta vill att de anstälda ska dela företagets värderingar. Vet tex en person som skulle vara ansiktet utåt åt en nykterhetsorganisation som då fick skriva på papper om nykterhet för tjänsten. Och det kan kännas relevant.

    Därför skulle det kanske kunna vara relevant att ta hänsyn till att personen var jägare om jobbet var på en organisation vars syfte var att främja veganism och motverka jakt. Likaså om veganen var en frontfigur i nån antiköttrörelse och tjänsten var på "svenskt kött", men inte enbart för kostvalet som sådant.

  • MadHatter
    Klickerträna skrev 2017-04-25 02:18:47 följande:

    Det är väl regelrätt diskriminering att välja bort pga politisk eller religiös tillhörighet? Så det går bort.

    Och jag tycker personligen det är dumt att döma en person pga EN viss åsikt eller ETT av dennes intressen (som jägaren eller veganen) även om man lagligen får välja/välja bort dessa. Så jag väljer "Ingen av ovanstående". Med tanke på att deras intressen inte har med ekonomijobbet de ska utföra att göra. Hade en jägare sökt ett jobb som värvare till djurskyddet hade jag ju inte valt denne för jobbet.


    Politik är inte en diskrimineringsgrund.
  • cb66
    Fagerlund skrev 2017-04-25 07:50:03 följande:

    Intressant! Hur gör du när du kollar upp hemliga användarnamn? 
    Vi använder system som samkör inloggningar från olika social medier. man kan tydligt se om ett instagram inlägg postas från samma ip adress som ett inlägg på flashback till exempel. Sen kan man kolla data på fotografiet för att kolla vilken geografisk punkt som det togs på. Då får man fram en rätt bra träff på personen. Dessutom så lämnar man spår efter sig i alla appar och på alla sidor. Många använder samma påhittade namn i alla siter och bakom varje namn finns en epostadress och i nån tjänst nånstans. Facebook är den bästa källan, många postar liknande men snällare inlägg samtidigt på Facebook som på familjeliv.

    Det är i grunden samma verktyg som man använder för riktade annonser. Googla till exempel "Charter Grekland" på din mobil och gå sen in på aftonbladet med din dator och kolla annonserna - hur visste dom att du behövde ett erbjudande från Ving, hur kopplade de ihop din jobbmobil med din hemdator?

    Det finns inga hemligheter eller anonyma konton på internet! Du måste köra alla siter i inkognitoläge, stänga av all platsdelning och köra olika anynomiseringstjänster för att vara anonym.
  • Aniiee

    I min bransch: Ingen, pga övertygelse, politisk, religiös eller annan sånt. Det man kan vägra anställa är de som vägrar arbetsmoment, och där hänger väl veganen rätt löst.


    Ordningen återställd
  • felix le chat
    Aniiee skrev 2017-04-25 16:56:04 följande:

    I min bransch: Ingen, pga övertygelse, politisk, religiös eller annan sånt. Det man kan vägra anställa är de som vägrar arbetsmoment, och där hänger väl veganen rätt löst.


    haha, det kan jag förstå - du var kock ?
  • Aniiee
    felix le chat skrev 2017-04-25 20:43:31 följande:
    haha, det kan jag förstå - du var kock ?
    Yes =P
    Ordningen återställd
Svar på tråden Vilken är OK att inte anställa?