• Norris7

    Köpa en vuxen hund o behöver era tips

    Jag har nu sett ut en vuxen hund jag vill köpa. 3 år gammal. Det är 100 mil härifrån och jag känner mig så orolig över att hunden ska fara illa av att helt plötsligt få träffa en ny människa som dessutom ska flyga flygplan med första gången. Jag har 3 katter här hemma som är rätt vana vid en annan hund av samma ras. Tror ni att hunden går att vänja vid katterna? Sedan undrar jag ungefär hur lång tid det tar för en 3 årig hund att vänja sig vid ett nytt hem. Det är ju en jättestor omställning och hur kan jag trösta den på bästa sätt?

  • Svar på tråden Köpa en vuxen hund o behöver era tips
  • Dexter dot com
    Norris7 skrev 2017-04-25 19:37:20 följande:

    Jag har nu sett ut en vuxen hund jag vill köpa. 3 år gammal. Det är 100 mil härifrån och jag känner mig så orolig över att hunden ska fara illa av att helt plötsligt få träffa en ny människa som dessutom ska flyga flygplan med första gången. Jag har 3 katter här hemma som är rätt vana vid en annan hund av samma ras. Tror ni att hunden går att vänja vid katterna? Sedan undrar jag ungefär hur lång tid det tar för en 3 årig hund att vänja sig vid ett nytt hem. Det är ju en jättestor omställning och hur kan jag trösta den på bästa sätt?


    Med risk för att verka negativ måste jag fråga varför du inte köper en hund på närmare håll så du kan träffa hunden några gånger först för att se om ni "klickar" och hur den är till temperament mm, låna hem den några dar för att se hur den beter sig med dina katter och för att låta den lära känna dig lite innan du flyttar på den permanent?
    Vad gör du med hunden om ni faktiskt inte trivs med varann, om den inte fixar dina katter, om det visar sig att den inte är rumsren och inte kan vara ensam?
    Har ni kommit överens om att du får ha den på prov några månader?

    Vill verkligen inte låta som en surtant men visar det sig att det inte funkar så är det alltid hunden som kommer i kläm och blir lidande.

    Om hunden får det "bättre" hos dig än i det förra hemmet med mer sällskap, mer aktiviteter, mindre ensamhet mm och hunden är en trygg individ så räkna med några månader innan den boat in sig och bondat till dig. Man tröstar inte en hund eller tycker synd om den utan ser till att jobba på tillit och trygghet och tillgodoser dess behov av motion och aktivering.
  • Norris7

    Nej du låter inte som en surtant. Jag vill ha ärliga svar! Personen som säljer hunden vill bara bli av med den fortast möjligaste och har sagt nej till prövotid. Det är svårt att hitta en vuxen hund att köpa och det här var just den raden jag drömt om. Jag har aldrig haft valp utan alltid bara tagit hand om vuxna hundar men då har det alltid gått långsamt till. Dom har hälsat på flera dagar med sin ägare innan dom fått sova en natt för att sedan trappa upp försiktigt och det här funkar himla bra. Men i det här fallet blir det ju inte så och det känns lite skrämmande. Jag tycker synd om hunden. Det är en knähund. Vågar inte köpa en valp då jag hört så många skräckhistorier här om hur livet stannar upp o hela hemmet förstörs ett år av väl äter osv. Vuxna hundar är den enda erfarenhet jag har

  • Norris7
    Norris7 skrev 2017-04-25 20:17:04 följande:

    Nej du låter inte som en surtant. Jag vill ha ärliga svar! Personen som säljer hunden vill bara bli av med den fortast möjligaste och har sagt nej till prövotid. Det är svårt att hitta en vuxen hund att köpa och det här var just den raden jag drömt om. Jag har aldrig haft valp utan alltid bara tagit hand om vuxna hundar men då har det alltid gått långsamt till. Dom har hälsat på flera dagar med sin ägare innan dom fått sova en natt för att sedan trappa upp försiktigt och det här funkar himla bra. Men i det här fallet blir det ju inte så och det känns lite skrämmande. Jag tycker synd om hunden. Det är en knähund. Vågar inte köpa en valp då jag hört så många skräckhistorier här om hur livet stannar upp o hela hemmet förstörs ett år av väl äter osv. Vuxna hundar är den enda erfarenhet jag har


    Ett år av vaknätter ska det stå
  • Dexter dot com
    Norris7 skrev 2017-04-25 20:17:04 följande:

    Nej du låter inte som en surtant. Jag vill ha ärliga svar! Personen som säljer hunden vill bara bli av med den fortast möjligaste och har sagt nej till prövotid. Det är svårt att hitta en vuxen hund att köpa och det här var just den raden jag drömt om. Jag har aldrig haft valp utan alltid bara tagit hand om vuxna hundar men då har det alltid gått långsamt till. Dom har hälsat på flera dagar med sin ägare innan dom fått sova en natt för att sedan trappa upp försiktigt och det här funkar himla bra. Men i det här fallet blir det ju inte så och det känns lite skrämmande. Jag tycker synd om hunden. Det är en knähund. Vågar inte köpa en valp då jag hört så många skräckhistorier här om hur livet stannar upp o hela hemmet förstörs ett år av väl äter osv. Vuxna hundar är den enda erfarenhet jag har


    Får man fråga varför den gamla ägaren vill bli av med den fortast möjligt?

    Risken är ju att du får hem en hund med diverse problembetenden och då sitter du med samma jobb som med en valp tom kanske värre och mer tidskrävande. En stabil omplacering utan problembetenden kräver ju också en del i början men en omplacering som inte haft det bra och utvecklat mindre trevliga sidor kräver mycket av sin ägare. Tycker du är modig som ger hunden en chans och hoppas för er båda att det löser sig till det bästa !
  • Norris7

    Alltså jag känner mig rätt osäker nu. Tror nog ändå att jag struntar j det här köpet. Det skulle ju underlätta något enormt om jag hittade en hund i samma stad eller åtminstone inte längre än 2 h bilfärd. Blir lite frustrerad bara när det aldrig dyker upp nån. Semestern börjat ju snart. Valpar kryllar det ju av men jag är alldeles för det för det tyvärr

  • Norris7
    Norris7 skrev 2017-04-25 21:48:35 följande:

    Alltså jag känner mig rätt osäker nu. Tror nog ändå att jag struntar j det här köpet. Det skulle ju underlätta något enormt om jag hittade en hund i samma stad eller åtminstone inte längre än 2 h bilfärd. Blir lite frustrerad bara när det aldrig dyker upp nån. Semestern börjat ju snart. Valpar kryllar det ju av men jag är alldeles för det för det tyvärr


    För feg för det ska det stå
  • gullenos

    Det finns ju ett flertal föreningar som placerar vuxna hundar, Hundstallet, Hundar utan hem etc.
    Då har du ju även backup om det inte skulle fungera.

  • Dexter dot com
    Norris7 skrev 2017-04-25 21:48:35 följande:

    Alltså jag känner mig rätt osäker nu. Tror nog ändå att jag struntar j det här köpet. Det skulle ju underlätta något enormt om jag hittade en hund i samma stad eller åtminstone inte längre än 2 h bilfärd. Blir lite frustrerad bara när det aldrig dyker upp nån. Semestern börjat ju snart. Valpar kryllar det ju av men jag är alldeles för det för det tyvärr


    Visst är det irriterande när man inte hittar det man söker på nära håll men en hund ska du ju förhoppningsvis ha i många år framöver och hittar du inte rätt nu så vänta isf . Hellre det än det blir "fel" och du hämtar en hund som inte passar dig, inte kan ångra dig och du blir sittandes med en hund som du i din tur ska försöka omplacera vidare med allt det innebär och hundkraken ska flyttas ännu en gång. Det är ju ett stort ansvar att skaffa hund och framför allt rätt hund.

    Har du kollat med rasklubben om dom har omplaceringar? Fb har ju också ofta grupper för just omplaceringar där du kan annonsera.
  • näv dnuH

    Hej. Det värsta man kan göra och framförallt en ny hund är att trösta den.

    Det finns åtskilliga hund-ägarförhållanden som havererar för att man tycker synd om hunden.

    Det bästa för hunden är att du är trygg och stabil.

    Konsekvent och tyfdlig.

    Jag är en ickeanvändare av godis i min träning men här tillåter tom jag att ha lite extra gott med i fickan.

    Kan hunden få en filt med "hemifrån" på resan så räcker det gått som tröst och trygghet förutom dej.

    Jag tog hand om en schäfer en gång när husse skulle resa bort en längre tid. Hunden va väldigt präglad på husse och vek aldrig från hans sida. Hon ville hela tiden tillbaks när vi gick hem till mej. Men de va 20 minuter, sedan va husse glömd och jag var hennes nya allt. Detta va en extremt hussetight hund.

    Du är din nya hunds ledare från första steget ut. Lycka till och ta vara på resans tillfälle att lära känna varandra och få starka band.

Svar på tråden Köpa en vuxen hund o behöver era tips