• findusen

    Kattlåda/schampoo

    hej! dags att bada den långhåriga katten! hon har en del tovor, ska man kamma pälsen innan bad? vilket schampo rekommenderar ni? är det för kallt att bada henne nu? hur lång tid tar hon på sig att torka? behövde ni balsam till er långhåriga?


    hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • Svar på tråden Kattlåda/schampoo
  • findusen

    Ska stå kartblad***/kattschampoo i rubriken


    hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • jagärtomten

    Hej! Jag köpte nåt kattschampo med kamomill i djurbutiken, de sade där att det är lugnande eller nåt. Sen så direkt när jag tvättat kissen så virar jag in henne i en handduk (viktigt!) och håller henne i famnen en god stund så att hon hålls varm. Min Doris är inte rädd för fönen så jsg fönar hennes päls på låg värme i nån kort minut för att verkligen få henne torr- veterinären sade att katter kan bli sjuka fast det är 25 grader ute då deras egna kroppstemp är över 40 grader om jag minns rätt. När hon är klartvättad får hon godis för att styrka att det är en positiv händelse.

    Men, kattens päls borde du ju borsta regelbundet för att inte FÅ tovor så har det blitt såna så ska de absolut borstas innan tvätt. Och balsam har jag inte använt, hon använder ju inte locktång osv som sliter på hårkvaliteten ;) haha!

    Hoppas du fick några tips.

  • findusen
    jagärtomten skrev 2017-04-26 22:31:54 följande:

    Hej! Jag köpte nåt kattschampo med kamomill i djurbutiken, de sade där att det är lugnande eller nåt. Sen så direkt när jag tvättat kissen så virar jag in henne i en handduk (viktigt!) och håller henne i famnen en god stund så att hon hålls varm. Min Doris är inte rädd för fönen så jsg fönar hennes päls på låg värme i nån kort minut för att verkligen få henne torr- veterinären sade att katter kan bli sjuka fast det är 25 grader ute då deras egna kroppstemp är över 40 grader om jag minns rätt. När hon är klartvättad får hon godis för att styrka att det är en positiv händelse.

    Men, kattens päls borde du ju borsta regelbundet för att inte FÅ tovor så har det blitt såna så ska de absolut borstas innan tvätt. Och balsam har jag inte använt, hon använder ju inte locktång osv som sliter på hårkvaliteten ;) haha!

    Hoppas du fick några tips.


    Haha, ja balsam KANSKE är överflödigt ;) jag tänkte mest på att de kanske skulle hjälpa att man inte behöver underhållas pälsen så mycket? (Fungerar ju på mitt hår haha) fönen är hon livrädd för, men kanske ska försöka hitta någon superabsorberande handduk! Tack för tipsen!
    hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • Dexter dot com

    Det finns både schampo och balsam som är tovutredande men ska du inte ställa ut katten är det enklast att bara klippa/raka bort tovorna. Borsta/kamma ur underull dagligen så slipper katten bli tovig i fortsättningen då det är ullen som filtar ihop sig.

Svar på tråden Kattlåda/schampoo