• Fiona00

    Jag jobbar i en smink/hudvård/doft-butik, fråga vad ni vill!

    Som rubriken lyder så arbetar jag inom skönhetsbranschen, ställ dina frågor så svarar jag.

  • Svar på tråden Jag jobbar i en smink/hudvård/doft-butik, fråga vad ni vill!
  • Fiona00

    Jag svarar på frågor som en kund skulle kunna fråga om den klev in i butiken, frågor relaterade till makeup/hudvård och dofter.

  • Anonym (Trött gravid mamma)

    Jag som inte orkar sitta och sminka mig en halv dag för att se fräsch ut, vad rekommenderar du mig? (Beundrar verkligen dom som orkar lägga 4 olika färger i ansiktet innan rouge och allt appliceras men trots min unga ålder har jag inte ork eller tålamod!) Älskar att förstärka ögonen och har väldigt stora läppar som har en tendens att se mindre ut i fel färger.

    Bästa ögonskuggan med mycket pigment?

  • Anonym (Abc)

    Om ens sminknivå ligger på.ögonskugga och maskara och man vill utvecklas. Vad är första steget tycker du?

  • Fiona00
    Anonym (Trött gravid mamma) skrev 2017-04-27 23:25:45 följande:

    Jag som inte orkar sitta och sminka mig en halv dag för att se fräsch ut, vad rekommenderar du mig? (Beundrar verkligen dom som orkar lägga 4 olika färger i ansiktet innan rouge och allt appliceras men trots min unga ålder har jag inte ork eller tålamod!) Älskar att förstärka ögonen och har väldigt stora läppar som har en tendens att se mindre ut i fel färger.

    Bästa ögonskuggan med mycket pigment?


    Men med ett par få produkter kan du enkelt framhäva din skönhet. Jag skulle rekommendera dig en BB eller CC cream, det är en färgad dagkräm som jämnar ut hudtonen lätt och naturligt. Skillnaden mellan BB och CC cream är att CC cream täcker lite mer. Sedan skulle jag rekommenderat dig ett läppstift i en färg lite mörkare än din egen läppfärg, kanske någon bär-färgad? Sedan kan du även använda ditt läppstift som kräm-rouge, bara dutta lite på kinderna och tona ut det. Sedan skulle jag rekommendera dig en mascara som separerar fransarna/ger längd.

    Bästa ögonskuggorna tycker jag personligt är Anastasias skuggor, mycket rika i pigment och enkla att arbeta med.
  • Fiona00
    Anonym (Abc) skrev 2017-04-27 23:25:49 följande:

    Om ens sminknivå ligger på.ögonskugga och maskara och man vill utvecklas. Vad är första steget tycker du?


    Det beror på, vad vill du ha för resultat? Vad tycker du om för makeup-look?
  • Anonym (Trött gravid mamma)
    Fiona00 skrev 2017-04-27 23:40:51 följande:

    Men med ett par få produkter kan du enkelt framhäva din skönhet. Jag skulle rekommendera dig en BB eller CC cream, det är en färgad dagkräm som jämnar ut hudtonen lätt och naturligt. Skillnaden mellan BB och CC cream är att CC cream täcker lite mer. Sedan skulle jag rekommenderat dig ett läppstift i en färg lite mörkare än din egen läppfärg, kanske någon bär-färgad? Sedan kan du även använda ditt läppstift som kräm-rouge, bara dutta lite på kinderna och tona ut det. Sedan skulle jag rekommendera dig en mascara som separerar fransarna/ger längd.

    Bästa ögonskuggorna tycker jag personligt är Anastasias skuggor, mycket rika i pigment och enkla att arbeta med.


    Tack för svar!

    Blir det inte för mörkt att använda bär-färgat läppstift som Creme rouge? Har väldigt ljus hudton

    Vilket märke rekommenderar du på mascara?

    Är det olika nyanser på BB Creme och är det svårt att få jämnt? Täpper de till porerna?
  • Aniiee

    Hur FN ska man sminka sig när man är rödhårig och extremt ljushyad för att inte se ut som en clown?


    Ordningen återställd
  • Fiona00
    Anonym (Trött gravid mamma) skrev 2017-04-27 23:45:46 följande:

    Tack för svar!

    Blir det inte för mörkt att använda bär-färgat läppstift som Creme rouge? Har väldigt ljus hudton

    Vilket märke rekommenderar du på mascara?

    Är det olika nyanser på BB Creme och är det svårt att få jämnt? Täpper de till porerna?


    Det behöver det inte bli, om tonen är nära din egen läppfärg så kommer den att smälta fint in på kinderna. Dessutom behöver du bara ta lite granna och sedan tona ut. Det blir faktiskt riktigt fint och naturligt.

    Det finns många bra mascaror. Clinique är duktiga på mascaror, deras "lash power mascara" har en liten borste som separerar fint/ger längd. Den kan även tvättas bort i ljummet vatten.

    Ja, det finns en massa olika färger. Testa alltid på halsen och se till så att färgen smälter in där utan att synas. Många testar på handen, det blir ofta alldeles för mörkt. Matcha alltid utifrån halsen så får du rätt färg. Nej, det är inte svårt att jämna ut, men det blir mycket enklare om du använder dig av en liten beautyblender (en makeup svamp) för att arbeta in produkten fint i huden. Det finns många olika, men ofta när man går upp i pris så brukar ingridienserna vara bättre.
Svar på tråden Jag jobbar i en smink/hudvård/doft-butik, fråga vad ni vill!