• Äldre 28 Apr 21:02
    3405 visningar
    26 svar
    26
    3405

    Brukar ni använda Wikipedia som källa till exempelvis en uppsats?

    Hej. Kan vara fel rubrik men brukar ni använda Wikipedia som källa till exempelvis uppsatser. Det är många ungdomar som använder Wikipedia som källa till olika uppsatser om jag har hört rätt men Wikipedia är ju inte pålitlig om det saknas källor till källan eftersom vem som helst kan redigera på hemsidan.

    Vad tycker Ni, kan man man lita på det som står på Wikipedia och kan man använda Wikipedia som källa till exempelvis en uppsats?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brukar ni använda Wikipedia som källa till exempelvis en uppsats?
  • Anonym (Qwert­y)
    Äldre 28 Apr 21:07
    #1

    Det är en väldig skillnad på om det är en pålitlig källa och om man kan använda den som källa.

    Det mesta som står på Wikipedia stämmer till största delen. Men man kan inte använda den som källa för en uppsats på universitetsnivå och typ inte ens i gymnasiet heller kan jag tycka.

  • Caramb­olan
    Äldre 28 Apr 21:08
    #2

    Det är ju extremt stor skillnad mellan olika delar av Wikipedia också.

  • Anonym (Är det någon som har sett spin-o­ff filmer­na om ewoker­na?)
    Äldre 28 Apr 21:36
    #3

    EU:s generaladvokat har hänvisat till wikipedia, så det börjar nog bli accepterat.

  • Anonym (V)
    Äldre 29 Apr 01:03
    #4

    Nej, självfallet använder jag inte wiki som källa när jag skriver uppsats. Jag hänvisar så klart till grundkällan. Skulle troligtvis få underkänt på uppsatsen om jag hänvisade till wiki.

  • Äldre 29 Apr 18:16
    #5

    Nej, det skulle jag inte.

  • Anonym (JW)
    Äldre 30 Apr 12:33
    #6

    Använder det som grundkälla. Om jag ska skriva om något så läser jag om det i Wikipedia och sen söker jag efter andra källor för alla olika delar av det. Använder sen bara de andra källorna i källförteckningen. Alltså använder Wikipedia som ett sätt att ta reda på vad jag ska söka efter på google.

  • Anonym (qqqq)
    Äldre 30 Apr 12:41
    #7

    Jag är lärare på gymnasiet. Vi brukar säga att om man hittar något på Wikipedia ska man följa länkarna vidare, varifrån den informationen som finns på Wikipedia kommer. Man ska med andra ord helst hitta ursprungskällan.
    Om eleven går i åk 1 och gör en mindre uppgift kan vi acceptera att de skriver wikipedia som en källa men då pratar vi om just detta med dem, hur man ska förhålla sig till den typen av källa och hur de ska göra på nästa uppgift. När de går i åk 3 och gör sitt gymnasiearbete vill vi inte se några wikipediakällor. Jag undervisar på samhällsprogrammet.

  • Äldre 30 Apr 13:47
    #8
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-04-28 21:07:17 följande:

    Det är en väldig skillnad på om det är en pålitlig källa och om man kan använda den som källa.

    Det mesta som står på Wikipedia stämmer till största delen. Men man kan inte använda den som källa för en uppsats på universitetsnivå och typ inte ens i gymnasiet heller kan jag tycka.


    Exakt såhär.

    Vill jag få info läser jag på wikipedia.

    Skriver jag en uppsats använder jag inte wikipedia om jag vill överleva.
  • Anonym (Är det någon som har sett spin-o­ff filmer­na om ewoker­na?)
    Äldre 30 Apr 22:48
    #9
    Anonym (qqqq) skrev 2017-04-30 12:41:07 följande:

    Jag är lärare på gymnasiet. Vi brukar säga att om man hittar något på Wikipedia ska man följa länkarna vidare, varifrån den informationen som finns på Wikipedia kommer. Man ska med andra ord helst hitta ursprungskällan.

    Om eleven går i åk 1 och gör en mindre uppgift kan vi acceptera att de skriver wikipedia som en källa men då pratar vi om just detta med dem, hur man ska förhålla sig till den typen av källa och hur de ska göra på nästa uppgift. När de går i åk 3 och gör sitt gymnasiearbete vill vi inte se några wikipediakällor. Jag undervisar på samhällsprogrammet.


    Det märkliga är att det är ok att hänvisa till skolans stenciler. Beträffande källor litar jag mer på Wikipedia, som ju är svårare att ändra än en stencil (eller en sida i någon annan databas). Hur ser du på det?
  • Glinda från Oz
    Äldre 30 Apr 22:50
    #10

    Jag har aldrig pluggat något där det är tillåtet att använda Wikipedia som källa, det var varken tillåtet på högstadiet eller gymnasiet där jag pluggade och i låg- och mellanstadiet fanns det inte.

Svar på tråden Brukar ni använda Wikipedia som källa till exempelvis en uppsats?