• Ensamkvinna78

    Inget csn, vad göra

    Det är så att jag studerar nu på en 25 veckors utbilning och har nu gått i snart 9 veckor. Fick idag ett besked om att jag ej får csn då jag tidigare hade ett obetalt årsbelopp. Min sambo får ut i lön ca 15.000. Vad kan jag söka eller göra för att få en liten inkomst. Har kollat på jobb men inte hittat något. Kan AF hjälpa mig eller vad gör jag? Har en dotter på 11år som vill göra en massa i sommar när jag är ledig om dagarna men det går ju inte nu. Sliter mitt hår och mår riktigt dåligt av hela situationen just nu.

  • Svar på tråden Inget csn, vad göra
  • Wazp

    Blev du nekad bidragsdelen också? Annars är det kanske är läge att försöka hitta ett extra jobb utöver studierna...

  • Anonym (svårt)

    Varför betalade du inte CSN förut? Hade du ett bra skäl kanske du kan lyckas begära dispens? Ring CSN och fråga. 

  • Anonym (svårt)

    Vad gäller elvaåringen så är det naturligtvis tråkigt att du inte har pengar, men man kan göra väldigt mycket saker ändå. Det är ett utmärkt tillfälle att lära henne att man måste betala sina skulder, annars hamnar man i sådana situationer. 

  • Anonym (Maja)

    Fördelen med att ha en 11 åring är att hon är rätt stor och går och resonera med. Förklara att du gjort ett dåligt val och inte skött ditt CSN och att det nu får konsekvenser. Hon kommer ju att bli ledsen men det är ju bara att gilla läget. Sen kan ni tillsammans planerara in mysiga billiga aktiviteter som skogsutflykter, baka bullar, jaga pokemons, ha massor av kompisar hemma, hälsa på mormor osv. Sen på mån kan du sätta dig och ringa runt till hemtjänster, gruppbostäder, städföretag, trädgårdsserviceföretag, fastighetsskötselföretag, snabbmatsrestauranger osv. Gör en lista med typ 10 företag i varje kategori och ge dig inte fören du ringt alla. Förklara att du är tillgänglig med blixtsnabb varsel och intresserad av timjobb.

    Har du något gammalt jobb du kan återvända till?

    Skriv på FB och fråga efter jobb, kan säkert finnas någon som nappar, ofta är bra och pålitliga timvikarier svåra att få tag på

Svar på tråden Inget csn, vad göra