• Anonym (Orolig mamma)

    Min dotter mår så dåligt har ni bra råd och tips?

    Har en flicka som är 13 år nyss fyllda som mår väldigt dåligt och är deprimerad. Det började redan strax efter jul och sitter i än idag.
    Hon går och pratar med ungdsomspsykolog. 
    Min dotter sitter mest på sitt rum hela dagarna inte alls social (längre), svårt att äta för hon mår illa, magen har blivit knas, gråter ibland, skrattar ibland, arg ibland, vill göra saker men förmår sig inte att göra något.
    Hon orkar inte umgås med dom få vännerna hon har.

    Hennes psykolog har gett tips att miljöombyte kan vara bra vi var iväg hos min kompis i en annan stad över en natt och där var hon glad så det fungerar. 
    Jag har inte så jättebra ekonomi då jag är själv med tre barn (ungdomar) så har ni något bra tips dit man kan åka några dagar och bo som inte är allt för dyrt?

    Jag har frågat vänner om någon har stuga att hyra ut eller låna ut några dagar men ingen som har. Jo dom har men ingen som nappade.

    Vi bor i Stockholm men kan åka en liten bit om ni har tips utanför stockholm.

    Så tacksam för råd  och tips.

  • Svar på tråden Min dotter mår så dåligt har ni bra råd och tips?
  • Deceree1

    Hej. Vad tror du om att skaffa en kontaktperson till henne? Jag har jobbat som kontaktperson och har haft ungdomar som man umgås med och hittar på roliga saker med. Eftersom du är ensamstående så borde ni kunna få det.

  • Anonym ((Vet hur det känns))

    Hej!
    Så tufft det är att stå bredvid, jag själv fick min första depression när jag 20 och min mamma som själv lidit av depressioner hjälpte mig till läkaren så jag fick medicinering och det hjälpte mig verkligen, från att bara sovit, knappt ätit och bara gråtit så började jag långsamt att fungera igen och blev mitt vanliga jag. Har du frågor eller tankar så svara jag gärna:) I dag är jag 37 och mår bra:)
    Skickar styrkekram till dig! 

  • MajaMaria79

    Man ger väldigt sällan antidepressiva till barn, eftersom det finns begränsat med forskning kring det. Den forskning som finns visar att barn ofta kan reagera med ökad självmordsbenägenhet. 

    TS, tänker på majblomman, kan du inte söka pengar därifrån? Leta på blocket efter en stuga ni kan hyra. Kan man inte hitta billiga kryssningsresor om man åker lite udda avgångar?

  • Anonym (Sara)

    Finns det någon fond man kan söka? Gratisnöjen? Kolla kommunens aktiviteter och lusläs tidningens aktivitetskalender. Huvudsaken är kanske att hon kommer ut och inte får social fobi.

    Usch vad jag lider med er. Jag sjönk ner i depression vid 13 och förlorade kompisar pga att jag var nog för osäker. Allt berodde på mina föräldrar som är narcissister. Ingen såg mig. Du verkar se din dotter och bryr dig. Det är viktigt att hon kan prata känslor med dig. Det saknade jag, jag hade ingen att prata med och ingen som var intresserad av vad jag sa. Jag fick social fobi pga att jag aldrig pratade med någon. Jag stannade i utveckling och blev väl vuxen rent känslomässigt vid 30. Så att ha någon att prata med är jätteviktigt.

    13-årsåldern är annars en jobbig tid med mycket känslor, både rationella och irrationella. Hon behöver också få vara jobbig och bli förstådd. Vad har hon för intressen? Har hon en återkommande aktivitet? Något hon kan börja på? Finns det inte pengar så kan man ansöka. Ridning är en jättebra grej. Vet att det är dyrt men kanske kan man avstå från annat?

  • lidköpings pappan

    Hej ( orolig mamma )

    Blir glad att ni har kommit så långt, att hon har en psykolog att prata med, Bra jobbat.

    Det är inte många föräldrar som bryr sig, utan bara säger att det ordnar sig och att dom ska rycka upp sig, utifrån vad jag har läst på

    många ungdoms forum.

    Hon har tur som har dig.

    Kan inte hjälpa dig i frågan om aktiviteter eller stugor pga att vi bor i Lidköping.

    Men du kan gå ut på min blogg och även följa min dotters vlogg, där hon har bestämt sig för att hjälpa andra, och sig själv att bli friska, och fri från sjukdomen "psykisk ohälsa "

    www.familjeliv.se/blogg/sj%C3%A4lvskadebeteende

    Ha en fin valborg.

    Mvh lidköpings pappan.

  • Anonym (Orolig mamma)

    Tack snälla för er omtanke och för era råd. Har varit en jobbig valborg dottern har suttit på sitt rum hela kvällen och sagt att allla är ute med vänner utom hon. Jag har erbjudit att vi ska till brasan och kika och vi åkte runt lite med bilen skulle köpa glass men hon ville inte ha glass. När vi kom hem så satte hon sig direkt i sitt rum igen :(. Det gör verkligen ont i mig som mamma och se.

    Ska absolut kolla upp era råd och tips <3

  • lidköpings pappan

    Hej ( orolig mamma )

    Det gör ont i en, men vad kan du mer göra, än det du gör, bra att du finns där för henne, och ger henne miljöombytte.

    Någonting som vi gjorde var att möblera om i dotterns rum, lite nya blommor, en spegel, andra gardiner m.m

    Det är ju åxå lite miljöombyte.

    Hon ska vara glad att hon har dig.

    Fast det förstår hon inte nu, hon tycker säkert att du är jobbig, och vill hellre vara på sitt rum.

    Tycker du gör ett bra jobb.?

    Ongående maten, huvudsaken är att hon äter någonting, ska inte ha dåligt samveten om hon bara äter varmamackor eller Nutella smörgåsar med varmchoklad eller smörgåsrån,

    Skit i vad som är bra och dåligt, men ge henne gärna omega och vegotabletter

    Sköt om er och fortsätt med det du gör,

    Utan att hon känner att hon är till besvär,

    Kram / lidköpings pappan.

  • lessman

    hon kan ringa en psykolog, det finna bra sådana.det var ju de enda svar jag fick här närjag inte mådde bra.

  • lidköpings pappan

    Hej lessman!

    Det är så tråkigt när man sträcker från sin hand,

    För att få hjälp.

    Och som du fick till svar sök psykolog,

    Hoppas du mår bättre idag och har fått den hjälp du behöver.

    Vad beträffar ( orolig mamma)

    Så går hennes dotter hos en psykolog, vet inte hur ofta men det är bra att hon får prata med någon.

    Mvh lidköpings pappan.

  • Anonym (Mamma40)

    Min dotters kompis (min dotter är 14) gick och pratade med barnpsykolog, och de gav henne antidepressiv medicin. Nu har hon förvisso en diagnos (ADHD) men så länge hon är deprimerad jan de inte ge henne medicin mot ADHD.
    Hon säger att medicinen hjälper henne, då hon bara tyckte allt var nattsvart innan.
    Jag vet att de flesta tycker att de är för unga, men om det är en sista utväg och hjälper så tycker jag det är ok.
    Du verkar vara engagerad och bry dig om din dotter, och det är otroligt viktigt.
    Hoppas det löser sig för er!

  • Anonym (A)

    Om det är miljöombyte ni vill ha kanske ni kan byta bostad med någon. Finns förmedlingar för det.

Svar på tråden Min dotter mår så dåligt har ni bra råd och tips?