• xiv

    Intensivkurs B-körkort?

    Hej,

    Tänkte höra om någon gått intensivkurs för körkort nyligen, som lite äldre, och kan tipsa om bra ställen eller körskolor och hur det var? Vad man bör tänka på innan?

    Jag är 30+ och har rätt dåligt självförtroende när det gäller körning och har inte kört så mycket, men har bestämt mig för att nu ska det här bli fixat en gång för alla. Kommer endast ta kort för automat. Alla tips mottages tacksamt =)

  • Svar på tråden Intensivkurs B-körkort?
  • MOOM82

    Jag tog intensivkurs i Säffle. Trafikskoleinternatet heter bilskolan.
    Tycker den var toppen med bra lärare mm.
    Var där 2 veckor och blandade körning med teori.

  • Nyfikna72

    Har du ingen att övningsköra med då så du skapar dig bättre självförtroende? Det vanligaste felet man gör är ju att man tror att man måste vara duktig redan från start.......att bara ta kort för automat begränsar ju en hel del.

  • gahadas

    Mitt bästa tips är att ta för manuell, så kan du köra alla bilar sen.

    Bara åka till nån parkering och köra runt.

  • xiv
    MOOM82 skrev 2017-04-29 11:56:56 följande:

    Jag tog intensivkurs i Säffle. Trafikskoleinternatet heter bilskolan.
    Tycker den var toppen med bra lärare mm.
    Var där 2 veckor och blandade körning med teori.


    Hade du kört mycket innan? Tack för tips
  • xiv
    Nyfikna72 skrev 2017-04-29 12:05:13 följande:

    Har du ingen att övningsköra med då så du skapar dig bättre självförtroende? Det vanligaste felet man gör är ju att man tror att man måste vara duktig redan från start.......att bara ta kort för automat begränsar ju en hel del.


    Nej jag har ju inte det tyvärr.. har haft den möjligheten förut men inte längre.

    Jag tänkte ta automat nu för det går fortast och är lättast, sen köpa bil med automat, och senare om jag har behovet komplettera med manuell. 

  • MOOM82
    xiv skrev 2017-04-29 13:22:28 följande:
    Hade du kört mycket innan? Tack för tips
    Ja det hade jag..
    Men det var några stycken som inte hade kört innan..

    Håller med de övriga om att satsa på ett manuellt körkort.
  • xiv

    Alla ni som säger manuellt - hur tänker ni då? Vilka situationer kan man ha stor nytta av det?

  • Natta

    Hej ,

    Jag tog själv körkort i januari är 30 år:)

    Åkte till Säffle på intensivkurs på trafikskoleinternatet. Tyckte det var väldigt bra. Körde och hade teori om dagarna o på kvällarna satt jag och pluggade i datasalen. Jag hade kört rätt mkt från jag var 17-19 år med min mamma. Men klarade inte teorin så behövde lektioner och då passade denna jätte bra för mig.

    Hoppas det kommer gå bra för dig:)

  • Nyfikna72
    xiv skrev 2017-04-29 16:40:40 följande:
    Alla ni som säger manuellt - hur tänker ni då? Vilka situationer kan man ha stor nytta av det?

    Man kanske ska köra nån annans bil, bil på arbetsplats eller vad som helst. Okej om man är hindrad rent fysiskt att köra manuell men nog tycker jag att man målar in sig i ett hörn om man bara tar körkort för automat enbart för att man är osäker och tycker det är lättare. Då är det ju bättre att öva mer för det är fullt tillåtet att tycka det är svårt men sen när man får lite vana kommer det att sitta i ryggmärgen precis som att cykla. Ingen är expert första gången, kanske inte tionde heller. Men sen börjar det nog lossna.
  • gahadas
    xiv skrev 2017-04-29 16:40:40 följande:

    Alla ni som säger manuellt - hur tänker ni då? Vilka situationer kan man ha stor nytta av det?


    Du är begränsad. Plötsligt hamnar du i en situation då du behöver köra en manuell låda.
    För ett par månader sen så var jag på en fest där en person lovat att vara chaffis. Men sen visade det sig att personen i fråga inte fick köra bilen som fanns tillgänglig. "Det sa ni inget om" hette det då.

    Personligen tycker jag dom borde ta bort möjligheten att ta endast för automat (möjligtvis med undantag för folk som saknar sitt vänsterben). Det är redan för enkelt att ta körkort i Sverige. Dom borde göra testen mycket, mycket svårare.

    Att växla är en enkel sak som endast handlar om att koordinera några få rörelser. Jag har hört att folk som tar automat-kort för att dom tycker det är för SVÅRT att växla. Kan man inte lära sig att växla borde man inte ge sig ut i trafiken heller. Ju enklare det är att ta körkort, ju fler dåliga förare får vi.
Svar på tråden Intensivkurs B-körkort?