• Äldre 29 Apr 10:32
    6782 visningar
    14 svar
    14
    6782

    Eskilstuna VS Västerås

    Hej alla glada!

    Jag och min sambo funderar på att flytta till Eskilstuna eller Västerås. Vi bor för närvarande i Stockholm men har tidigare bott i Flen & Nyköping - så vi har vart endel i Eskilstuna men mest bara strosat runt i staden, vi har ingen direkt koll på hur bostadsområdena ser ut. Västerås vet vi egentligen ännu mindre om..

    Vi har läst mycket dåliga saker om Eskilstuna, de trådar vi har lyckats hitta skrevs dock för flera år sedan.. Vet någon hur dagsläget ser ut i Eskilstuna? Finns det några lunga och fina områden kvar? Stiger bostadsmarknaden som i resten av Sverige? Finns det några jobb? Vilka områden är bra och vilka områden är inget att rekommendera?

    Västerås vet vi ju inte heller så mycket om... Men vi har dock läst mycket bra saker och det låter som en trevlig stad. Vilka områden är bättre och vilka områden är sämre?

    Vi letar efter en bostadsrätt att köpa. Eftersom vi egentligen inte vet så mycket om nån av städerna så är all information till stor hjälp! :)


    Bostadsrätt Västerås Eskilstuna Lägenhetsköp
  • Svar på tråden Eskilstuna VS Västerås
  • Äldre 29 Apr 11:09
    #1

    Bor själv i Västerås (hitflyttad från en liten norrländsk industristad). Har trivts väldigt bra från dag ett. Rent generellt (mycket generellt) bör man akta sig för områden som slutar på -by eller -hovda (men då finns det bättre och sämre områden inom dessa stadsdelar). Exempelvis Bäckby, Råby och Bjurhovda. Själv hade jag gärna bott inom cityringen, men vi har hamnat precis utanför i Vasastan. Har tidigare bott på Gideonsberg, bra område, Oxbacken, bra område, samt Skiljebo (men det var något för ocentralt för min smak).

    Annars så är det väl sisådär på jobbfronten, men om ni inte har något emot att pendla så finns det ju en del samhällen nära Västerås där det också finns arbeten. Själv ska jag snart börja pendla till Köping efter föräldraledigheten. Tar en 20-30 minuter med bilen. Min man pendlar till Stockholm när han jobbar.

    Vissa västeråsare kan vara svåra att lära känna. Jag har fått många vänner här genom mina högskolestudier samt andra småbarnsföräldrar när jag gått på BVC med min äldsta. Min man är väldigt aktiv i en förening och här på så vis lärt känna en massa vänner. Han är inte heller härifrån.

  • Äldre 29 Apr 11:50
    #2

    Toppen bra info! 


    Vi ser att det finns endel bostadsrätter till salu i Haga området, är det ett bra område? Du skrev att ni hade bott på Gideonsberg, Oxbacken samt Skiljebo, var det lugna områden där man kände sig trygg på kvällarna? Villaområden eller är det mycket hyresrätter där också? Mycket barnfamiljer? Hur är det med skolor mm? :)

  • Äldre 29 Apr 11:52
    #3

    Västerås är större än Eskilstuna så arbetsmarknaden är större. Men samtidigt beror det ju på vilket jobb ni söker. Det är inte helt dött i Eskilstuna.
    Vad gäller bostadsområden så finns det ok ställen. Är dålig på bostadsrätter men generellt ligger de på bättre ställen.

  • Äldre 29 Apr 12:00
    #4

    Västerås alla gånger.

  • Äldre 29 Apr 12:14
    #5
    Rombin skrev 2017-04-29 11:50:04 följande:

    Toppen bra info! 

    Vi ser att det finns endel bostadsrätter till salu i Haga området, är det ett bra område? Du skrev att ni hade bott på Gideonsberg, Oxbacken samt Skiljebo, var det lugna områden där man kände sig trygg på kvällarna? Villaområden eller är det mycket hyresrätter där också? Mycket barnfamiljer? Hur är det med skolor mm? :)


    Alla områdena kändes trygga och bra, men då tycker jag generellt att Västerås känna som en trygg stad. Oftast när man läser om otäcka saker som hänt så rör det sig om gängvåld, typ på Bäckby eller Råby.

    Min man bodde på Haga det första året han bodde i Västerås, eller det var kanske Malmaberg... områdena smälter in i varandra lite. Han bodde i hus. Finns både hus, bostadsrättslgh och några hyresrätter (men få). Ju närmare cityringen man bor desto bättre, skulle jag nog påstå En kompis-familj till oss bor på Gryta och trivs bra. En annan kompis-familj bor ute på Hökåsen, och jag har bara hört gott om Hökåsen.
  • Äldre 29 Apr 12:18
    #6

    Bosätt er i Kvicksund, mellan Västerås och Eskilstuna så får ni tillgång till båda arbetsmarknaderna.

    Jag är själv inflyttad i Eskilstuna sedan tio år tillbaka, nog för att det förekommer endel "skit" här och där, men jag tycker stan har ett oförtjänt dåligt rykte. Jag har trivts bättre än jag trodde när jag flyttade hit (flyttade för jobb).
    Väljer ni Eskilstuna skulle jag råda från att inte leta bostad i Fröslunda, Lagersberg, Råbergstorp, Årby och Skiftinge, det är där "skiten" händer.


    Att tro är att inte veta
  • Äldre 29 Apr 12:20
    #7
    Grande Rock skrev 2017-04-29 12:18:55 följande:

    Bosätt er i Kvicksund, mellan Västerås och Eskilstuna så får ni tillgång till båda arbetsmarknaderna.

    Jag är själv inflyttad i Eskilstuna sedan tio år tillbaka, nog för att det förekommer endel "skit" här och där, men jag tycker stan har ett oförtjänt dåligt rykte. Jag har trivts bättre än jag trodde när jag flyttade hit (flyttade för jobb).

    Väljer ni Eskilstuna skulle jag råda från att inte leta bostad i Fröslunda, Lagersberg, Råbergstorp, Årby och Skiftinge, det är där "skiten" händer.


    Åh, Kvicksund är så fint... Där hade jag själv gärna bott!
  • Äldre 29 Apr 12:23
    #8

    Jag bodde i Eskilstuna i stort sätt hela mitt liv.

    Numera är jag bosatt ett par mil utanför Västerås.

    Västerås är en stad som jag kan rekommendera.

  • Äldre 29 Apr 15:28
    #9

    Tack för alla svar! :)


    Vi har vart ute och rest i 8 månader och nästa vecka reser vi tillbaka till Sverige igen. Vi bor ju i Stockholm just nu men eftersom vi i framtiden vill köpa hus och drömmen om ett hus i Stockholm är gaaaanska långt borta så känns det klokt att börja leta sig till områden där man faktiskt har råd att köpa ett hus! 


    Vår första tanke var Eskilstuna eftersom vi känner till staden men nu efter att ha läst så mycket negativt.. ja jag vet inte, det känns som att Eskilstuna går bakåt medans Västerås går framåt. 

    Är det någon mer som har en input om Eskilstuna och hur kriminaliteten är där? Vi har hört att Söder, Väster (inte Nytorp), Slagsta, Myrtorp är lugnare/barnvänligare områden.  


    Tack för tipset om Kvicksund, ser fint ut & definitivt något vi ska kolla vidare på!

  • Äldre 30 Apr 19:55
    #10

    Bor i Eskilstuna sedan 2 år tillbaka, flyttade hit från Nyköping. En hel ok stad, inte så illa som jag trodde från början. Händer en del skit - men i vilken stad gör det inte de? Läser dock inte lokaltidningen så jag tycker det är as lugnt här. De flesta områden med villor upplever jag som bra att bo i, typiska lägenhetsområden som skiftinge, lagersberg, Årby (som någon redan nämnt) skulle jag undvika.

    Det är relativt dyrt att köpa i Eskilstuna beroende på skick såklart, men helt klart billigare än i Stockholm. Husmarknaden är dock väldigt begränsad! Eskilstuna är ändå relativt stort och just nu finns det 12 hus (borträknat nyproduktioner) på hemnet - i hela kommunen. Hur det är med lägenheter har jag dålig koll på.

    Finns lite halv kasst med jobb om man inte arbetar inom vård/skola men å andra sidan är det nära till både Västerås och Stockholm om man kan tänka sig pendla.

  • Äldre 30 Apr 19:56
    #11
    Linnis92 skrev 2017-04-30 19:55:17 följande:

    Bor i Eskilstuna sedan 2 år tillbaka, flyttade hit från Nyköping. En hel ok stad, inte så illa som jag trodde från början. Händer en del skit - men i vilken stad gör det inte de? Läser dock inte lokaltidningen så jag tycker det är as lugnt här. De flesta områden med villor upplever jag som bra att bo i, typiska lägenhetsområden som skiftinge, lagersberg, Årby (som någon redan nämnt) skulle jag undvika.

    Det är relativt dyrt att köpa i Eskilstuna beroende på skick såklart, men helt klart billigare än i Stockholm. Husmarknaden är dock väldigt begränsad! Eskilstuna är ändå relativt stort och just nu finns det 12 hus (borträknat nyproduktioner) på hemnet - i hela kommunen. Hur det är med lägenheter har jag dålig koll på.

    Finns lite halv kasst med jobb om man inte arbetar inom vård/skola men å andra sidan är det nära till både Västerås och Stockholm om man kan tänka sig pendla.


    Ledsen för mycket info om hus, råkade missa att det var BR ni tänkte köpa
  • Äldre 30 Apr 20:32
    #12

    Jag pluggade på MDH för några år sedan och har bott i både Eskilstuna och Västerås. I Etuna på Östermalm och i Västerås på Skallberget. Hade valt Västerås alla gånger. En stor stad, bra arbetsmarknad och ett stort utbud av det mesta. Eskilstuna var bara skit och elände rent ut sagt. Vi bodde där i ca 1 år och under den tiden hann de med x antal rån, massa gängvåld och skadegörelse. När någon idiot sen tuttade eld på ett hotell mitt i stan i samma veva som någon annan snodde och krashade vår bil i någons hus så fick vi nog! En fruktansvärd stad. Som sagt så rekommenderar jag Västerås i så fall.

    Själv är jag hemvändare och bor numera återigen på västkusten. Längtar inte tillbaka alls.

  • Äldre 23 May 22:42
    #13

    Jag har bott i Eskilstuna i 8 år och bor nu sen 14 år i Västerås. Skulle alla dagar välja Västerås!! Eskilstuna skulle jag aldrig flytta till. Fy vilken äcklig stad!

    Trivs så bra här i Västerås?. En lagom stor stad med fina områden och bra skolor

  • Äldre 24 May 09:11
    #14

    Hej, jag har bott i Eskilstuna sen barnsben. Har bara gott att säga om denna gamla arbetarstad.

    Bostadsmarknaden ser ut som i resten av landet, dvs priserna är höga och stiger fortfarande. Det finns lugna områden, ja. De områden man skall undvika är Fröslunda, Robergstorp/Lagersberg, Skiftinge och Årby.

    Det är väldigt svårt att jämföra de båda städerna, så man får generalisera lite. Jag har arbetat i Västerås och har några vänner där. Man kan säga att Västerås har ett mer aktivt näringsliv, vilket märks på de företag som etablerat sig där. Även affärsutbud och shopping är väl utbyggt med IKEA, BILTEMA, XXL, CittyGross och BauHaus som inte finns i Eskilstuna. Lite kort kan man nog påstå att för den välutbildade som vill satsa på karriären så passar Västerås bäst. Också ett generaliserande men på den negativa sidan är att Västerås sägs lida av storstadskomplex, dvs man vill vara en storstad. Det kan märkas lite på attityden hos vissa - men som sagt en grov generalisering.

    Eskilstuna är lite mer "laid back". Man försöker inte bli en storstad. Med facit i hand kan man säga att Eskilstuna är en bra stad om man har barn. Kommunen jobbar för jämlikhet och mot homofobi och rasism. Det säger de flesta kommuner att man gör, men i E:a märks det tydligt i skolor och även i allt kommunen befattar sig med.
    Det finns problem i Eskilstuna, då man tagit emot väldigt mycket invandrare. Men jag tror att Eskilstuna är bland de bättre att klara av dessa utmaningar. I framtiden tror jag att staden kommer att tjäna på dess satsningar idag.

    Stadskärnan är mer sammanhållen i Eskilstuna med Fristadstorget i centrum och den vackra omgivning som Eskilstunaån medför men Kloster kyrka och stadsparken. En lagom stor stad helt enkelt.

    Båda städerna har bra tågförbindelser till Stockholm - ca 1 timme. Likaså är det smidigt att ta sig till huvudstaden med bil, E20 resp E18.

Svar på tråden Eskilstuna VS Västerås