• Äldre 29 Apr 12:12
    3422 visningar
    5 svar
    5
    3422

    Rätt till föräldrarpenning i utlandet

    Hej,

    Jag och min sambo har ett barn.

    Om min Sambo jobbar i ett annat nordisk land, om vi väljer att skriva våra barn där samt att min Sambo skriver sig där men att jag är fortfarande skriven i Sverige 7 månader till.

    Kan jag under dem 7 månader få mammaersättning från försäkringskassan?, jag har hand om den dagliga vården och uppehållet mig inte längre än 3 månader åt gång i det andra skandinaviska landet fram tills augusti.

    Jag är student i vårt bosatta land (Sverige).

  • Svar på tråden Rätt till föräldrarpenning i utlandet
  • Äldre 29 Apr 12:23
    #1

    Jag har mycket svårt att tro att du skulle kunna få föräldrapenning för ett barn som inte är skrivet i Sverige. Ring FK och fråga!

  • Äldre 29 Apr 12:26
    #2

    Jag hade förstått om det är barnbidrag som det gäller men föräldrapenning borde vara nåt som följer föräldern och inte barnets boplats.

    Min sambo kan få föräldrapenning från sitt land som han är anställd i fast hans familj är skriven i Sverige.

    Det är en del av det nordiska samarbetsavtalet.

  • Äldre 29 Apr 12:47
    #3
    +1

    Du missar poängen. Du får föräldrapenning för att du tar hand om ett specifikt barn, inte i allmänhet. Om barnet inte finns i samma land som du så kan du rimligtvis inte ta hand om det. Jag VET inte med säkerhet att det är så, det är därför jag säger att du måste ringa FK och fråga, men det låter orimligt.
    Varför kan inte barnet vara skrivet här med? Ni har rätt att vara utomlands i ett visst antal månader och ändå få ersättning.

  • Äldre 30 Apr 21:44
    #4