• Anonym (Gymnasielärare)

    Vad anser du är en rimlig slutlön för gymnasielärare?

    Vad anser du är en rimlig slutlön för gymnasielärare? Dom studerar i 5 år för att bli gymnasielärare... Jag menar alla gymnasielärare och inte enstaka personer.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du är en rimlig slutlön för gymnasielärare?
  • Anonym (Z)

    Menar du ingångslön? Slutlön är sista lönen man får...

  • Anonym (Gymnasielärare)
    Anonym (Z) skrev 2017-04-29 20:03:55 följande:

    Menar du ingångslön? Slutlön är sista lönen man får...


    Kan du läsa? Ja, jag menar slutlön
  • Anonym (Z)
    Anonym (Gymnasielärare) skrev 2017-04-29 20:05:41 följande:
    Kan du läsa? Ja, jag menar slutlön
    Okej! Man har rätt att fråga, varför undrar du just om slutlönen om man får fråga?
  • Anonym (Gymnasielärare)
    Anonym (Z) skrev 2017-04-29 20:07:08 följande:
    Okej! Man har rätt att fråga, varför undrar du just om slutlönen om man får fråga?
    Undrar vad folket tycker om det, jätte stor brist på lärare överhuvudtaget idag.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Gymnasielärare) skrev 2017-04-29 20:09:12 följande:
    Undrar vad folket tycker om det, jätte stor brist på lärare överhuvudtaget idag.
    Vad en lärare får för slutlön (när hen går i pension) beror ju på många olika faktorer, vad har hen undervisat i för ämnen (lönerna skiljer sig åt beroende på brist), hur duktig har hen vart i löneförhandlingar, vilka ansvar hade hen, hur ofta hem bytt arbetsplats ( ofta får man upp län genom att byta arbetsplats då och då och inte stanna 30 år på samma) osv. Går liksom inte riktigt att svara på frågan.
  • Anonym (Pluto)

    Jag tror på individuell lönesättning så majoriteten borde ligga på ett spann mellan 40 000 - 55 000 och en median på 48 000 som slutlön med dagens penningvärde och utan hänsyn till inflation och regionspåverkande faktorer.

  • Anonym (Z)

    Lägga till också att de lärare son går i pension nu inte studerade i 5 år för sin examen. Många av de har säkert utbildat sig mer under åren som folk gör i de flesta yrken.

  • fjanten
    Anonym (Z) skrev 2017-04-29 20:16:39 följande:

    Lägga till också att de lärare son går i pension nu inte studerade i 5 år för sin examen. Många av de har säkert utbildat sig mer under åren som folk gör i de flesta yrken.


    Tänkte också på detta. Hade känts mer intressant (för mig) att diskutera igångslön.
  • boomstar

    Lärare borde vara det bäst betalda yrket i samhället, + hårdaste intagningen, och då inte betyg bara utifrån talang och lämplighet.

    Andra yrken som borde vara de mest välbetalda:
    Äldreomsorg, sjuksköterska, läkare(fast är redan välbetalt), sophämtare, och det finns fler.

    De sämst betalda jobben ska vara styrelseordförande och VD, samt andra högt uppsatta chefer inom både privat och offentlig sektor. Privat vinstuttag, dvs aktieutdelning, ska vara extremt hårt beskattat. De som inte jobbar hårt med saker som bidrar till samhållet ska inte heller tjäna mycket. Du ska inte kunna slappa och tjäna en massa pengar bara för att du råkar ha gjort ett finansiellt klipp. Jobb som ger maktpositioner ska vara sämre betalda än hårda jobb som inte medför makt. Ledarskaps- och makt-jobb ska man ta för att man känner ett kall och är bra på det, inte för att tjäna absurt höga löner.
    Däremot behöver slitiga, tunga jobb som servar hela samhället men inte medför makt kompenseras med extra hög lön.

    Med det sagt, undrar jag vad denna tråd gör i sex och samlevnad...

  • elyse

    Jag tror på individuell lönesättning så det beror helt på hur attraktiv läraren gjort sig samt om den jobbat heltid. Men generellt tänker jag att en ambitiös lärare i eftertraktade ämnen borde kunna komma upp i 45000.

    Intressant vinkling. Har nog aldrig diskuterat slutlön förut. Ingångslön tycker jag är mindre intressant än möjligheterna till en god löneutveckling.

  • Anonym (lärare)

    Intressant fråga! Jag är grundskollärare i åk 7-9 och har efter 18 år 37500 i lön. Gymnasielärare tjänar ofta mer tack vare sin aningens längre utbildning. Ja... Slutlön idag borde ligga på minst 50-55000 men kanske mer om man tänker att läraren vidareutbildat sig och jobbat totalt 40 år.

  • Anonym (lärare)
    Anonym (Z) skrev 2017-04-29 20:16:39 följande:

    Lägga till också att de lärare son går i pension nu inte studerade i 5 år för sin examen. Många av de har säkert utbildat sig mer under åren som folk gör i de flesta yrken.


    Jag skulle tro att de allra flesta gått lärarutbildning, tagit examen OCH vidareutbildat sig senare.
  • Anonym (Z)
    Anonym (lärare) skrev 2017-04-30 08:21:15 följande:
    Jag skulle tro att de allra flesta gått lärarutbildning, tagit examen OCH vidareutbildat sig senare.
    Som i de flesta yrken där utbildning krävs. Lärarutbildningen var fortfarande inte 5 år lång för 30-40 år sedan. Ts frågar om slutlön och då handlar det ju om de lärare som går i pension nu, om deras slutlöner är tillräckliga och skriver i ts att utbildningen är 5 år lång vilket den är nu men inte då när de som slutar nu gick lärarutbildningen. Det jag skrev i mina inlägg var om att slutlönen beror på många olika faktorer och att jag anser att frågan inte riktigt går att besvara pga av det.
  • Smecker

    Bra gymnasielärare: 42000

    Dålig gymnasielärare: 12kr och en jordnöt


    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Svar på tråden Vad anser du är en rimlig slutlön för gymnasielärare?