• Krubb

    Första hjälpen

    Idag fick vår tvååring sin första allergisk reaktion, pga nötter. Vi har ingen allergi i familjen så vi blev förvånade. Slängde oss i bilen och körde till sjukhuset. Vi bor på landet och har 45 min bilresa till akuten. Nu funderar jag på vad man bör ha hemma för att kunna kompensera för de där 45 minuterna om ni förstår vad jag menar. Både för vuxna som barn.

  • Svar på tråden Första hjälpen
  • Currant

    Ni borde ju ha fått med er en adrenalinpenna!!!!! Att ni dessutom har långt till sjukhus borde detta vara en självklarhet, eller det SKA vara en självklarhet vare sig man har långt till sjukhus eller inte.

  • frokenkorrekt

    Det enda som är receptfritt är antihistamin, men till barn är väl Tavegyl vanligast och det är på recept. 
    Betapred och Epipen borde ni få på recept om allergin var så allvarlig. Det beror ju på hur mkt ert barn har reagerat. Får man en anafylaxi (chock) eller har man mest reagerat lokalt? 

    Har ditt barn fått kraftig jornötsallergi och skulle få i sig det av misstag kan det ju vara läge att ringa 112 om man har långt till sjukhus. (ibland går det snabbare att köra själv)

Svar på tråden Första hjälpen