• minimama

    Svärföräldrarna skämmer bort mina barn!

    Hur får jag mina svärföräldrar att förstå att dom inte kommer få en sund och bra relation med sina barnbarn om dom inte slutar "köpa" deras kärlek?

    Kan verka som ett riktigt idiotiskt problem men min svärmor framförallt köper saker till barnen hela tiden! Mina svärföräldrar är rika och min svärmors största hobby verkar vara materiella saker, hon köper jämt nya saker till barnen. Det har liksom gått så långt nu att barnen i princip alltid väntar sig något nytt när dom ska hem till farmor & farfar och dom är där ca 1 gång i veckan. Problemet är även att svärmor aldrig säger nej till barnen, frågar dom om något så blir alltid svaret antingen, 1) "vi kan inte göra det idag men vi kan göra det "den" dagen". 2) om det är ok för mamma kan ni få det / få göra det. Samma visa när det kommer till sötsaker, aldrig nej utan liknande svar som ovan. Barnen är 4,5 år och 6 år och jag gillar inte alls hur dom beter sig hemma hos farmor & farfar, har försökt prata lite lätt med farmor om detta men hon är otroligt lättstött och fattar inte varför jag bara vill att dom får saker vid födelsedagar etc.. hur ska jag få det att gå in i huvudet på dom att dom kommer ha en väldigt fejkad relation i framtiden?

  • Svar på tråden Svärföräldrarna skämmer bort mina barn!
  • NO91

    Jag tror du behöver slappna av lite.
    Mor och far föräldrar ska skämma bort sina barnbarn, till en viss gräns visserligen.

    Min dotter är otroligt bortskämt av sin farmor. MEN hon respekterar våra regler. Onyttigheter äts bara på helger och speciella tillfällen. Farmor har blivit ett "speciellt tillfälle" men då med måtta.
    Det är okej för mig, hon frågade innan. Det hon däremot är dålig på är att säga ifrån när det gäller "vett och etikett" typ att inte hoppa mellan soffa och soffbord. Detta kan göra mig lite irriterad men samtidigt kan dottern skillnaden på "farmors regler" och "riktiga regler".

    Jag tycker de låter som att de säger ifrån. De säger "om det är okej för föräldrar" och "inte idag men..". Båda dessa svar är för mig ett knep för att få ett otåligt barn att lugna sig så man kan få ett godkännande.
    Jag förstår att barnen blir "bortskämda" med materiella saker, speciellt om de har mycket pengar. Men det går att prata om och blir dom känslosamma får du säga ifrån igen. Det kan bli sura miner men det går över.
    Jag själv har växt upp "snålt" och fick säga till dotterns farmor när det blev för mycket. Idag har vi en överenskommelse, det är okej att hon köper saker MEN inte hela tiden och inte vad som helst. Däremot har vi sagt att "måste" det köpas saker så är det alltid okej med kläder, skor osv.
    Vi har även en deal med vad och hur mycket som får köpas till jul, födelsedagar och påsk.
    Detta för att dottern ska lära sig att värdera och uppskatta det hon får och inte "antalet paket".

    Barn är inte så lätta att "köpa" som många tror. Dom värderar omedvetet tid och kärlek mycket mer än saker, det låter bara gladare när kan se saker. Så jag tycker att du ska släppa lite av din oro och låta dina barn bli lite bortskämda av sina farföräldrar.
    Om det är riktigt överdrivet så är är det INTE OKEJ och du får säga ifrån ordentligt, skit i om de blir känslosamt, låt det blir sura miner, de går över. För DU är mamman och DINA regler gäller och din svärmor ska respektera det. Punkt slut.

  • Lena

    Jag hade sagt att lugnade de sig inte får ni börja träffa dem mer sällan.

  • Anonym (qqqq)

    Det är inte lätt och jag tycker att är det så ofta som 1 gång i veckan skulle jag inte heller tycka det var bra. Om de bara träffar barnen 1 gg/mån så kanske jag hade låtit dem hållas men sagt till barnen att de inte kan förvänta sig saker på det där sättet av andra människor än just farmor "för hon tycker det är så roligt". 

    Att de träffas så ofta som varje vecka, då får man tänka att det blir 52 gåvor per år till varje barn? (plus födelsedagar och julafton antar jag?) Vad säger din man/deras son? 

    Om ni tycker det räcker med lördagsgodis tycke jag det är arrogant av farmor att ignorera det. 

    Ta ett snack med barnens pappa, bestämt vad NI två tycker, skriv ner det och ta med till svärföräldrarna och säg att ni vill ha ett ordentligt snack om saken. Om de inte vill prata, blir upprörda osv, är det ni som bestämmer konsekvenserna (tex att de ses mindre eller att någon av er alltid är med när de ses så att ni kan stoppa det ni inte gillar. Trist men annars vet jag inte.

  • minimama

    Alltså hon är verkligen överdriven, vi pratar saker som typ x-Box etc.. jätte svårt för en själv att veta vad man ska köpa till födelsedagar etc när hon springer och köper alla stora grejer minsta lilla barnen ber om något.. i julas fick dom 27 julklappar var av svärföräldrarna, blandat dyrt och "billigt" krims men ändå!! Och då sa jag ändå till innan jul att inte köpa lika mycket som året innan, men då rättfärdigar hon det med att hon inte köpte lika dyra saker i år. Blur galen för barnen förstår ju inte vad det kostar allt dom förstår är att man jämt får saker av svärföräldrarna. Idag tex fick dom varsitt par fotbollsskor och nästa fredag när dom ska sova där så harhon redan lovat att dom ska köpa varsin ny fotbollsoutfit från valfritt lag... blir tokig alltså!

  • minimama
    Lena skrev 2017-04-30 12:22:52 följande:

    Jag hade sagt att lugnade de sig inte får ni börja träffa dem mer sällan.


    Ja men det känns taskigt mot barnen, dom älskar att åka dit.. som man ju kan förstå :p
  • minimama

    Dessutom hade hon mage idag att kläcka ur sig följande kommentar: " pojkarna är precis som sin pappa, vill alltid ha något utav oss".. trodde jag skulle få ett spel, pojkarna är små än och det är hon som gör att dom vill ha saker hela tiden av dem för hon säger aldrig nej! Så sur nu alltså...

  • Lena

    Jag tycker inte det är taskigt att minska ner för att få dem att ändra sig. Att träffas en gång i veckan är väldigt ofta.

  • Kasperina

    Säg åt dem att ni har fullt hemma nu och hädanefter får alla saker som kommer från farmor och farfar bo hemma hos farmor och farfar.

  • ssa123

    Svårt det där.

    Mina föräldrar har gjort på liknande vis. Kanske inte fullt lika mycket som en gång i veckan.

    Nu har mina äldsta barn nått tonåren och jag måste säga att det ändå har artat sig väl.

    De är väldigt respektfulla och ödmjuka inför sina morföräldrar och saker de får av dem.

    Även jag var lite orolig över det där

  • Mrs Moneybags

    Som tur är går det att uppfostra snälla och tacksamma barn trots goda ekonomiska förutsättningar. Det har jag sett med egna ögon.

    Jag skulle nog låta dem få fortsätta skämma bort mina barn, om jag var du. 

    Man vet aldrig hur lång tid man har tillsammans och det är en mor- eller farförälders privilegium att få skämma bort...

Svar på tråden Svärföräldrarna skämmer bort mina barn!