• Anonym (svenn­ebanan­a)
    Äldre 30 Apr 13:35
    1206 visningar
    10 svar
    10
    1206

    Tiggeriet är en del av en antisocial verksamhet - föbjud skiten

    När vi genom flera granskande program på tv, exempelvis Kalla Fakta(Slav i Sverige) och norska Brännpunkt(NRK Brennpunkt), sett att tiggeriet är en del av organiserad kriminell verksamhet så kanske det är dags att sluta låtsas och göra något åt problemet.
    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-hyllar-tiggarbossarna-varandra

    Alla som vet någonting om den här verksamheten vet tiggeriet bara en liten del av själva verksamheten som bedrivs. Vid sidan av tiggeriet förekommer stölder av mobiltelefoner och annat, prostitution och, inbrott och personrån av främst äldre. Vi har även sett att många som tigger och uppehåller sig här är tvingade till det och därför är direkt utsatta för slaveri, de har fått sina pass fråntagna och tvingas tigga åt andra som gör sig en förmögenhet på detta. 

    Varför tillåts detta när så många människor faller offer för skiten? Både svenska medborgare och andra EU migranter som tvingas dra in pengar åt andra. 

  • Svar på tråden Tiggeriet är en del av en antisocial verksamhet - föbjud skiten
  • lessma­n
    Äldre 30 Apr 13:49
    #1

    håller fullständigt med, jag ger inte en krona till dessa tiggare, då det med största sannolikhet hamnar hos kriminella. Och ju mer vi ger åt dem, blir vi aldrig av med dem och fler kommer, för de kriminella som organiserar detta, har sett att det lönar sig att bluffa med naiva svenskar som tror på allting,.

  • Äldre 30 Apr 20:28
    #2

    Alldrig gett en spänn håller med förbjud eländet..

  • Anonym (Gå i ngn annans skor)
    Äldre 30 Apr 20:36
    #3
    +1

    Jag ger nästan aldrig pengar, men 4-5 ggr i månaden handlar jag färdig macka, drick youghurt, tandkräm eller våtservetter och ger till tiggaren utanför affären.

    Ingen skall behöva svälta i Sverige .. Not on my watch

  • Äldre 30 Apr 22:06
    #4
    Anonym (Gå i ngn annans skor) skrev 2017-04-30 20:36:30 följande:
    Jag ger nästan aldrig pengar, men 4-5 ggr i månaden handlar jag färdig macka, drick youghurt, tandkräm eller våtservetter och ger till tiggaren utanför affären.
    Ingen skall behöva svälta i Sverige .. Not on my watch
    Det kan jag hålla med om igen ska behöva svälta sen om att ge bort saker är rätt väg att gå vet jag inte om jag håller med om
  • Äldre 30 Apr 23:15
    #5

    EU-medborgare har ju uppehållsrätt i andra EU-länder såvida man jobbar, söker jobb, studerar och kan försörja sig själv.

    Är tiggeri försörjning ? Om inte - borde tiggares vistelse i Sverige redan vara förbjuden såvida de inte är nära anhörig till någon som har anställning etc och vistas lagligt.

    Jag är som EU-medborgare besviken över att EU- länderna inte gör mer för fattiga medborgare. Utbildning och jobb. EU måste vara relevant för vanliga medborgare och dessa rumäner/bulgarier behöver och borde ju få rätt stöd i sina egna hemländer. Vad görs går jag runt och undrar.

    Jag är helt otroligt less på att bli mött av tiggare utanför alla mataffärer, tunnelbanestationer, gåendes genom pendeltåg.

  • Äldre 1 May 00:13
    #6
    Less is more skrev 2017-04-30 23:15:28 följande:

    EU-medborgare har ju uppehållsrätt i andra EU-länder såvida man jobbar, söker jobb, studerar och kan försörja sig själv.

    Är tiggeri försörjning ? Om inte - borde tiggares vistelse i Sverige redan vara förbjuden såvida de inte är nära anhörig till någon som har anställning etc och vistas lagligt.

    Jag är som EU-medborgare besviken över att EU- länderna inte gör mer för fattiga medborgare. Utbildning och jobb. EU måste vara relevant för vanliga medborgare och dessa rumäner/bulgarier behöver och borde ju få rätt stöd i sina egna hemländer. Vad görs går jag runt och undrar.

    Jag är helt otroligt less på att bli mött av tiggare utanför alla mataffärer, tunnelbanestationer, gåendes genom pendeltåg.


    Rumänien har fått enorma summor i bidrag från EU för att bl.a. ta itu med dessa problem.
  • Äldre 1 May 00:14
    #7
  • Äldre 1 May 01:41
    #8
    Tom Araya skrev 2017-05-01 00:13:53 följande:

    Rumänien har fått enorma summor i bidrag från EU för att bl.a. ta itu med dessa problem.


    I så fall är det ju väldigt frustrerande när man ser att tiggarna här i Sverige bara verkar bli fler och fler....
  • Anonym (J)
    Äldre 1 May 07:15
    #9
    Less is more skrev 2017-05-01 01:41:47 följande:

    I så fall är det ju väldigt frustrerande när man ser att tiggarna här i Sverige bara verkar bli fler och fler....


    Du kan inte tvinga någon att utbilda sig och jobba mot sin vilja.

    Oavsett hur mycket EU bidrag Rumänien får...
  • Anonym (Tom Peng)
    Äldre 1 May 10:11
    #10

    För något år sedan hade en sådan här tråd haft jättemånga svar där folk med emfas hade hävdat att ts har helt fel.

    En intressant iakttagelse är att den typen av diskussion verkar ha avstannat. Spännande att se om det blir några reaktioner här.

Svar på tråden Tiggeriet är en del av en antisocial verksamhet - föbjud skiten