• Anonym (a)

    Vad kan min son kräkts av?

    Hela familjen åt samma mat till lunch idag och två timmar senare kräktes 3åringen upp allting. Sen dess har han verkat ok och pigg och ätit lite. Kräks man ibland bara en gång på så många timmar av magsjuka eller matförgiftning? Sambon påstår att man kan kräkas av för mycket mjölk men det har jag aldrig hört. Sonen hade druckit max 3dl mjölk som han brukar göra. Han har inga utslag och åt inget ovanligt så vi misstänker inte allergi.

  • Svar på tråden Vad kan min son kräkts av?
  • Anonym (Hmmm)

    Jag kräktes nog bara en gång vid matförgiftning,. Men då borde ni alla drabbats. Åt han kanske bara för mycket och/eller stojade för mycket precis efteråt?

  • Anonym (a)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-04-30 21:37:44 följande:

    Jag kräktes nog bara en gång vid matförgiftning,. Men då borde ni alla drabbats. Åt han kanske bara för mycket och/eller stojade för mycket precis efteråt?


    Han åt inte extra mycket och efter lekte han med bilar på golvet och verkade helt normal tills allt kom upp, sen var han ok igen direkt efter. Vi åt pasta med kyckling och tidigare under dagen åt han ostmacka yogurt och banan. När jag har haft matförgiftning har jag kräkts många gånger första dagen och mått illa hela tiden. Sambon misstänkte även brödet som han åt tidigare men det åt alla 3 av också.
  • Anonym (Hmmm)

    Händer inget mer var det bara en sån där engångskräkhändelse som nog alla barn kan drabbas av ibland. Ni får se helt enkelt.

  • Utter med bak

    Småbarn kan lyckas få i sig allt möjligt skräp. Bakterier från marken, sandlådan, förskolan. Det kan ju också vara maginfluensa. Olika personer får väldigt olika stora reaktioner.

  • IsDimma

    Det kan vara både magsjuka och matförgiftning. Eller så kräktes barnet av annan anledning. Det vet man liksom inte.

    Och angående matförgiftning så är det nog rätt individuellt också, sambon åker på det då och då. Jag har aldrig råkat ut för det, fast vi ätit samma mat. Sambon kan ibland säga det redan när han tagit en tugga av något som inte varit tipptopp att det här skulle vi nog inte ätit av. Sen blir han sjuk men inte jag.
    Men jag får heller typ aldrig någon magsjuka, jag har varit magsjuk en gång i mitt liv. Då hade ett barn kräkts på mig på axeln och halsen när jag bar barnet. Det är enda gången. Min mage är liksom gjord av stål min mamma vill tro att det beror på att vi haft eget vatten när vi växt upp. Jag har en bror som aldrig haft en magsjuka i sitt liv. Men jag vet också att det är genetiskt betingat
    Fast genetiken, spelar den verkligen roll också vid matförgiftning tro?

  • Anonym (Man)

    Mina barn kan emellanåt kräkas av slem i halsen eller snor, typ när de är förkylda.

    En jobbarkompis har en som som kräks när det blir intensivt och stojigt, tror det är lite migränvarning på det barnet, han har väldigt ofta kraftig huvudvärk.

    Jag tycker inte det är så dramatiskt om man kräks nån gång ibland, behöver inte direkt innebära 48h i karantän från dagis. Det är ju skillnad beroende på vad det är som är orskaen. Man ser rätt snabbt på dem hur de mår. Är pojken bra nu är det väl bara att rycka på axlarna och gå vidare.

  • Anonym (a)
    Anonym (Man) skrev 2017-04-30 22:47:27 följande:

    Mina barn kan emellanåt kräkas av slem i halsen eller snor, typ när de är förkylda.

    En jobbarkompis har en som som kräks när det blir intensivt och stojigt, tror det är lite migränvarning på det barnet, han har väldigt ofta kraftig huvudvärk.

    Jag tycker inte det är så dramatiskt om man kräks nån gång ibland, behöver inte direkt innebära 48h i karantän från dagis. Det är ju skillnad beroende på vad det är som är orskaen. Man ser rätt snabbt på dem hur de mår. Är pojken bra nu är det väl bara att rycka på axlarna och gå vidare.


    Jag väntar och ser hur det är imorgon, min sambo är lite mer såhär att han tror att man kan kräkas av bröd med solrosfrön så det är nog bäst att vi inte köper sånt mer, eller kyckling, det är nog bäst att vi inte äter det. Osv.
  • Anonym (Man)
    Anonym (a) skrev 2017-04-30 23:06:09 följande:

    Jag väntar och ser hur det är imorgon, min sambo är lite mer såhär att han tror att man kan kräkas av bröd med solrosfrön så det är nog bäst att vi inte köper sånt mer, eller kyckling, det är nog bäst att vi inte äter det. Osv.


    Jaha... ja ibland drar hjärnan fel slutsatser. Minns en gång när jag ätit blåbärssoppa för första gången på flera år, och så åkte jag på riktig kräksjuka (kom från en släkting). Trots att jag visste att det inte var blåbärssoppan som var orsaken, så tog det flera år innan jag kunde äta blåbärssoppa igen.
  • Meriall

    Han kan ha ätit för mycket/för snabbt? Vissa livsmedel kan barn också vara extra känsliga mot pga ämnen de innehåller utan att det är allergi. Vissa gånger kan det gå bra etc. Tex apelsin/juice, skaldjur.

    Eller snor i magen/halsen eller något.

    Sedan finns det ett magsyndrom som vissa barn kan ha, oftare autistiska barn tror jag men kanske vanliga barn också där de kräks typ en gång och är sedan okej. Mag-migrän tror jag det kallas.

  • Anonym (www)
    Anonym (a) skrev 2017-04-30 23:06:09 följande:
    Jag väntar och ser hur det är imorgon, min sambo är lite mer såhär att han tror att man kan kräkas av bröd med solrosfrön så det är nog bäst att vi inte köper sånt mer, eller kyckling, det är nog bäst att vi inte äter det. Osv.
    Min sambo är mer så att om någon kräks så beror det på att vi gjorde saker, "vi skulle stannat hemma, nu tar vi lärdom av det här". Vinterhalvåret blir han orolig av kalasinbjudan och vägrar åka på spontana utflykter eller gå på bio. Det är jobbigt när man har familjemedlemmar som vill begränsa livet för alla i familjen på grund av rädsla för kräkningar. 
  • Anonym (Magsjuka)

    Det kan helt klart vara magsjuka. Vi har haft en sväng av det nyligen. Ett av barnen kräktes och sedan var det helt lugnt tills det drog igång ordentligt från båda håll. Tre dygn senare började nästa och fem dygn senare ytterligare ett barn. Nummer tre kräktes bara en gång. Ta det säkra före det osäkra!

  • Anonym (Förskollärare)

    Jag är väldigt tacksam om man tar kräkningar som magsjuka och faktiskt stannar hemma dessa 48 timmar. Visst kan barn kräkas av både det ena och det andra, men vet man inte av vad, så tycker i alla fall jag att man ska ta det säkra före det osäkra. Det är så jobbigt för alla inblandade om man får in magsjuka ordentligt i en förskolegrupp...och inte tala om hur dyrt det blir med vab-dagar och karens. Jag som personal får en karensdag som vanligt, även om jag uppenbart blivit smittad från jobbet och lika så alla föräldrar som smittas som inte kan vabba samtidigt. Dessutom blir det en extra kostnad för våra jobb...nej håll barn som kräkts hemma!

  • Pojkmamma01
    Anonym (Förskollärare) skrev 2017-05-01 16:07:35 följande:

    Jag är väldigt tacksam om man tar kräkningar som magsjuka och faktiskt stannar hemma dessa 48 timmar. Visst kan barn kräkas av både det ena och det andra, men vet man inte av vad, så tycker i alla fall jag att man ska ta det säkra före det osäkra. Det är så jobbigt för alla inblandade om man får in magsjuka ordentligt i en förskolegrupp...och inte tala om hur dyrt det blir med vab-dagar och karens. Jag som personal får en karensdag som vanligt, även om jag uppenbart blivit smittad från jobbet och lika så alla föräldrar som smittas som inte kan vabba samtidigt. Dessutom blir det en extra kostnad för våra jobb...nej håll barn som kräkts hemma!


    Bra sagt! Är så jävla less på alla nonchalanta föräldrar som släpper av sina ff sjuka barn på fs och skiter i att de smittar ner alla andra..grrrrr
  • kusbölehelvete

    Kan sonen haft feber?

    Min dotter kräks ofta då hon kommer över 38,6 i temp, började med set bär hon var runt 2-3 år och sker fortfarande, nu är hon snart 13

  • Anonym (Magsjuka)
    Pojkmamma01 skrev 2017-05-01 16:35:54 följande:

    Bra sagt! Är så jävla less på alla nonchalanta föräldrar som släpper av sina ff sjuka barn på fs och skiter i att de smittar ner alla andra..grrrrr


    Samma här! Föräldrar som har hundra olika förklaringar till varför barnet kräkts och efter två dagar är halva barngruppen hemma :-//
  • Anonym (a)
    kusbölehelvete skrev 2017-05-01 16:49:13 följande:

    Kan sonen haft feber?

    Min dotter kräks ofta då hon kommer över 38,6 i temp, började med set bär hon var runt 2-3 år och sker fortfarande, nu är hon snart 13


    Nej bara lätt snuva.
  • Anonym (a)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2017-05-01 16:07:35 följande:

    Jag är väldigt tacksam om man tar kräkningar som magsjuka och faktiskt stannar hemma dessa 48 timmar. Visst kan barn kräkas av både det ena och det andra, men vet man inte av vad, så tycker i alla fall jag att man ska ta det säkra före det osäkra. Det är så jobbigt för alla inblandade om man får in magsjuka ordentligt i en förskolegrupp...och inte tala om hur dyrt det blir med vab-dagar och karens. Jag som personal får en karensdag som vanligt, även om jag uppenbart blivit smittad från jobbet och lika så alla föräldrar som smittas som inte kan vabba samtidigt. Dessutom blir det en extra kostnad för våra jobb...nej håll barn som kräkts hemma!


    Det handlar inte om stanna hemma eller gå till förskolan men tack ändå, det finns säker andra som behöver den infon.
  • cosinus

    Väldigt individuellt hos barn hur lättkräkta de är.

    1an-kräks hon är det magsjuka. Hon kräks aldrig av någon annan orsak. Har aldrig hänt

    2an-kräks av, åksjuka, allergier, ätit för fort, druckit te (fråga mig inte varför men händer rätt ofta), slem i halsen och säkert 10 andra saker som inte är magsjuka. Kräks lätt och är helt oberörd över att kräkas. Stör honom inte det minsta. Kräks såklart även vid magsjuka.

    3an-kräks av feber från 39 grader, i undantagsfall åksjuka och cashewnötter. Är det inget av ovanstående är det magsjuka

    4an-kräks av slem i halsen ibland vid förkylning och så åksjuka, men annars typ aldrig. Hon är så lurig att hon inte ens kräks vid magsjuka alltid så det är inte alltid vi förstår att hon varit sjuk föränn nästa åker dit.

    Så baserat på hur ens barn är kan man ganska fort ana om det bara var en kräkning för att det var just en sån dag eller om det är någon sjuka bakom.

Svar på tråden Vad kan min son kräkts av?