• nyfikenkvinna

    Är 34 år och vill bli gravid! Tips tack!

    Är besviken för att mensen kom imorse. Nu har vi försökt i fem månader utan resultat. Känner att tiden rinner ut och jag kan inte vänta hur länge som helst. Vi har inte så mycket sex längre som förr, det är bara dagarna kring ägglossningen. Hur gick det för er andra? 

  • Svar på tråden Är 34 år och vill bli gravid! Tips tack!
  • phantom

    Är också 34 och väntar mitt första nu.
    Nu vet jag ju inget om din bakgrund, men jag personligen lade om kosten för att äta mindre skräp (inga ohälsosamheter som rökning, alkohol, mm om du brukar nyttja det) och försök hålla träning till ett eller att par tillfällen i veckan.

    Och mitt tips till dig är att om ni är seriösa, så ha sex med 48 timmars intervaller hela månaden, för din ägglossning är inte så precis att man kan "pricka in den". (I den åldern kan den till och med utebli till skillnad från när man var 20.)
    Men har ni sex regelbundet, och då menar jag verkligen regelbundna tider. Typ 21:00 varannan kväll så har hans spermier störst chans att överleva för att träffa på ett ägg. Testa ett par tre månader på deta sättet så bör du få ett plus på stickan.
    Plus

  • Anonym (Ny)
    nyfikenkvinna skrev 2017-05-02 17:39:49 följande:

    Är besviken för att mensen kom imorse. Nu har vi försökt i fem månader utan resultat. Känner att tiden rinner ut och jag kan inte vänta hur länge som helst. Vi har inte så mycket sex längre som förr, det är bara dagarna kring ägglossningen. Hur gick det för er andra? 


    Har du barn sedan tidigare? Kan ju ta ett par månader upp till ett år att bli gravid. Du kanske har för högt ths värde eller din sambo har slöa spernier.
  • Anonym (34)

    Fem månader är ju med god marginal inom det normala.

    Jag åt omega 6 för att stabilisera menscykeln och lät blir sånt som kan vara skadligt, alkohol tex. Jag blev gravid efter tre månader, är lika gammal som dig. Som 20-åring tog det 2,5 år att bli gravid första gången för mig. Tyvärr kan de flesta inte bli gravida på beställning, om ni inte lyckats om 2-3 månader kan ni säkert söka hjälp hos en privat gynekolog.

  • Anonym (Smep)

    Googla på sperm meets egg plan. Funkat direkt för mig tre gånger.

  • felicityporter

    Jag hade precis fyllt 32 när vi bestämde oss för att skaffa barn. Eftersom jag var rädd för att jag blivit infertil efter att ha använts som försökskanin med p-stav vid 16-års ålder och aldrig använt preventivmedel sedan dess, plus att jag hade ganska oregelbunden mens i kombination med svår undervikt laddade jag hem en mens/vill-bli-gravid-app som heter Clue, köpte 2 burkar kosttillskott som heter "Apoteket Kvinna" som innehåller mycket folsyra plus en massa andra ämnen som hjälper fertiliteten. Köpte också en dyr termometer, men den glömde jag använda nästan varje morgon eftersom jag är halvdöd på morgonen.

    Jag fyllde i mina 4-5 senaste menscykler och appen räknade ut ett snitt, sedan följde jag appen slaviskt och tog min folsyra varje dag. Jag och min pojkvän hade sex i 5 dagar, med en dags paus emellan de dagar appen påstod att jag var fertil. Sedan väntade vi ca 3 dagar efter beräknad mens innan vi testade och stickan visade till vår stora glädje positivt!


    Jag kan varmt rekommendera appen Clue + Apoteket Kvinna. :)

  • nyfikenkvinna

    Efter fem månader gjorde jag graviditetstest och fick positivt. Jag och sambon blev lyckliga och det skulle vara vårt första barn. Men under helgen kom det blödning, sen igår och idag kom blodsklumpar och kraftiga smärtor. Då har jag hunnit komma till grav.vecka 7+5. Tårarna bara rann ner och man undrade vad man har gjort för fel. 

  • Gyttersutten
    nyfikenkvinna skrev 2017-07-24 12:02:37 följande:

    Efter fem månader gjorde jag graviditetstest och fick positivt. Jag och sambon blev lyckliga och det skulle vara vårt första barn. Men under helgen kom det blödning, sen igår och idag kom blodsklumpar och kraftiga smärtor. Då har jag hunnit komma till grav.vecka 7+5. Tårarna bara rann ner och man undrade vad man har gjort för fel. 


    Åh vad sorgligt! Men missfall är tyvärr ganska vanliga, även hos unga föräldrar, så ta det inte som ett tecken på att något hos er är fel. Tänk istället att det är ett bevis för att du kan bli gravid.

    Ät bra och motionera båda två. Mannen bör undvika varma bad, bastu och att träningscykla en massa. Och du bör äta folsyra.
  • nyfikenkvinna
    Gyttersutten skrev 2017-07-24 12:08:54 följande:
    Åh vad sorgligt! Men missfall är tyvärr ganska vanliga, även hos unga föräldrar, så ta det inte som ett tecken på att något hos er är fel. Tänk istället att det är ett bevis för att du kan bli gravid.

    Ät bra och motionera båda två. Mannen bör undvika varma bad, bastu och att träningscykla en massa. Och du bör äta folsyra.
    Tack för snälla ord. ja, det är verkligen en hemsk upplevelse för vi har börjat planera att inreda barnkammaren och allt. Jag är så skör nu att jag inte ens våga försöka bli gravid igen. man vill inte att det ska bli en missfall till. 

    Har börjat äta folsyra för två veckor sedan. Började sent efter jag fått reda på det av barnmorskan. Mannen älskar varma bad, men efter jag har googlat lite runt så har jag förbjudit honom att ta varma bad. 
  • nyfikenkvinna
    Anonym (Smep) skrev 2017-07-25 01:48:18 följande:

    Testa Sperm meets egg plan. Bara testa!


    Ja, förstå inte riktigt. Vad innebär det
  • Jsv17

    Jag är 34 och gravid med vårt första barn. Jag beklagar verkligen ditt missfall, men som ngn sa det är väldigt vanligt även hos unga så det skulle jag inte ta som ett tecken på att ngt är fel. Utan se det som positivt att ni blev gravida.

    Jag läste en studie där man tror sig funnit att det är betydligt vanligare än man tidigare trott att kvinnor släpper 2 ägg, särskilt kvinnor över 30, och att det inte som man tidigare trott är samma dag eller med nån dags mellanrum alltid utan kan ske med några dagars mellanrum, alltså 2 ägglossningar i samma cykel vid 2 olika tillfällen. Jag är ganska säker på att det hände mig den cykeln jag blev gravid, (vilket var på tredje försöket) jag testade med ägglossningstest och slutade ju givetvis när jag fått positivt men fick ägglossningskänningar igen några dagar senare och tyckte det var jättekonstigt. Sett till förlossningdatum jag fått nu så var det den där andra ägglossningen som tog sig, lyckligtvis hade vi den månaden bestämt oss för att köra varannan dag hela cykeln och prickade ändå. Så jag rekomenderar faktiskt att strunta i ägglossningstest och bara försöka ha sex varannan var tredje dag hela cykeln om det går. Tar bort den där pressen som blir annars också precis runt ägglossning.

    Hoppas du får pluss på stickan snart igen och att det går hela vägen <3


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Lillstrumpa79

    Hej tjejer!

    Jag jar nyligen plussat efter lång o ofrivillig paus pga av ett sent mf direkt efter ett "vanligt" mf. Orken tog slut kan man säga.. Av en slump kom jag över en text som beskrev brist på progesteron och blev helt paff! Det var en klockren beskrivning av mitt mående ända sedan jag fick mitt andra barn.

    Läs på och se om detta kan vara något för er.

    Mitt allra varmaste Lycka till!!!! Kram

    www.halsogiganten.se/halsa-kosttillskott/progesterall-56-g

  • Lillstrumpa79

    Glömde skriva att krämen gjort STOR skillnad för mig. Mår väldigt mycket bättre och hoppas innerligt att denna lilla filuren tänker stanna kvar hos oss.

  • Anonym (Ivf)
    nyfikenkvinna skrev 2017-07-24 12:23:50 följande:

    Tack för snälla ord. ja, det är verkligen en hemsk upplevelse för vi har börjat planera att inreda barnkammaren och allt. Jag är så skör nu att jag inte ens våga försöka bli gravid igen. man vill inte att det ska bli en missfall till. 

    Har börjat äta folsyra för två veckor sedan. Började sent efter jag fått reda på det av barnmorskan. Mannen älskar varma bad, men efter jag har googlat lite runt så har jag förbjudit honom att ta varma bad. 


    Jag beklagar missfallet. Förstår att det måste kännas hemskt. Jag och min man är gravida efter 2,5 års ofrivillig barnlöshet. När vi gjorde utredningen så sa våra läkare att är man under 35 år är det helt normalt att det tar ett år att bli gravid. 80 procent blir gravida inom ett år. 90 procent inom 2 år. Är man under 35 år kan man göra utredning efter 1 år försök. Är man över 35 år ska man söka utredning efter 6 månaders. Närmar man sig 40 bör man inte vänta med att göra utredning. Vi lyckades genom IVF tillslut och jag är över 30 år. Vi lyckades aldrig bli gravida naturligt.

    Läkaren sa också att 25 procent av alla graviditeter slutar i missfall. Oavsätt om graviditeten blec naturligt eller genom IVF. Men om man en gång lyckats bli gravid är det ett så bra tecken för det visar att kroppen kan bli gravid. Har man lyckats bli gravid så ser läkarna en som ett lätt case för man har stor chans att lyckas snart igen. Upprepade missfall är ovanligt. Alltså 3 konstaterade missfall på raken. Men har man oturen får man då göra missfallsutredning.

    Jag förstår verkligen känslan när mensen kommer varje månad och man blir så uppgiven. Man tänker rationellt att ett halvår inte är så lång tid egentligen men kroppen skriker efter att bli gravid och det gör ont även om man försöker vara rationell. Jag tycker du ska vara snäll mot dig själv och låt dig själv sörja. Så klart du är ledsen att det blev missfall det är hemskt att gå igenom.

    Ser att du fått många tips på saker som säga vara bombsäkra för att lyckas bli gravid. Det finns egentligen inte mycket man kan göra gör att bli gravid snabbare. Gällande mycket hälsokost finns ofta inte forskning som konstaterar att det fungerar. Det är bara ett sätt för företag att lura desperata på pengar. Min läkare sa att det enda jag och min man kan göra är att inte dricka så mycket kaffe eller alkohol. Inte röka och inte vara överviktiga. Hon sa även att det är bättre att vi har sex 2 till 3 gånger per vecka än att slösa pengar på ägglossningstest. För pengatna vi sparar kan vi gå på bil eller något annat kul. Att ha sex på måste är inte kul så jag tycker mycket om att läkaren sa så. Och det gjorde att jag och min man fick mycket bättre och närmare relation under de åren vi försökte få barn. Min rekomendation är alltså att du ska vara snäll mot dig själv och din man snäll mot sig och inte ha krav på att det promt måste has sex på ägglossningen.

    Om jag får tipsa tror jag ni snart kommer vara gravida igen. Om jag har fel kan jag lova dig att det finns ett fint och starkt comunity för ofrivilligt barnlösa man är inte ensam. Ungefär 1 av 5 par har någon gång i livet svårt att få barn enligt min läkare.

    Sist men inte minst våga försöka igen när ni känner för det. Men vill ni ha en paus går det också bra.
  • Anonym (33)

    Är själv gravid just nu, 33år gammal. Jag åt typ lchf och hade slutat röka och åt folsyra samt d-vitamin när jag blev gravid. Min man hade slutat röka, åt zink och folsyra och vi åkte till Italien och bara chillade :)

    Jag har förresten hört att man har jättelätt att bli gravid pånytt direkt efter ett missfall, så lycka till nu!! <3

  • Anonym (3an)

    Jag var 30 när vi ville ha en trea ( fick de första två snabbt och lätt när jag var 20 och 22.

    Med samma man.

    Efter knappt ett års försökande så sökte vi privat hjälp. Man hittade inga fel men jag fick en hormontablett för att stödja ägglossning. Åt den i 4-5 mån utan resultat annat än att vi blev lite fattigare.

    Fortsatte försöka på naturlig väg.

    Så inträffade en fruktansvärd händelse i våran umgångeskrets som starkt påverkade både mig och sambon. Sambon fick nån form av "wake up" och slutade snusa och feströka samt drog ned ordentligt på allt gott typ chips osv inte heller blev det någon alkohol.

    Själv bearbetade jag händelsen med milslånga promenader dagligen.

    Detta var inget vi gjorde med flit utan av sorg, men givetvis gick både jag och han ned några kg samt var nikotinfria. Och vips blev jag gravid en månad när vi hade sex EN gång.

    Det jag vill säga är att små livsstils förändringar kan göra under. Så testa det till att börja med

  • nyfikenkvinna

    Tack alla för era underbara inlägg. Nu är jag gravid och barnet beräknas komma i början av september. Allt löste sig till slut. 

  • Anonym (18)

    Jag är 18 år och väntar mitt första barn, för oss tog det 1 år att bli gravida. 

  • sommar2020regn
    nyfikenkvinna skrev 2018-08-11 09:25:31 följande:

    Tack alla för era underbara inlägg. Nu är jag gravid och barnet beräknas komma i början av september. Allt löste sig till slut. 


    Vill du berätta resan, något du gjorde annorlunda? Grattis!
Svar på tråden Är 34 år och vill bli gravid! Tips tack!