• Äldre 4 May 18:27
    19490 visningar
    19 svar
    19
    19490

    Barnet i tvärläge, erfarenheter

    Mitt barn ligger också i tvärläge. Jag är i vecka 37+0 och ska göra vändningsförsök imorgon. Om det ej lyckas blir det KS. Har fått veta att om vattnet går så ska jag lägga mig på rygg med kudde under rumpan då det finns risk att navelsträngen åker ut och barnets näringstillförsel stryps. Detta var dock inget bm verkade särskilt orolig för då vi fick fråga om detta särskilt.

    Börjar bli lite nervös för vändningen nu. Visste inte att de inte gör vändning på alla med snedläge. Min bm sa att det oftare var lättare då barnets rumpa inte sitter fast nere i bäckenet.

  • Äldre 6 May 07:16
    #9

    Hej

    Kan rapportera lite mer. Gjorde vändningsförsök igår. Ingen nämnde att det skulle vara mer riskfyllt, snarare trodde de att det skulle vara enklare då bebis inte kilat fast rumpan i bäckenet. På UL konstaterades en mycket rörlig bebis med gott om plats. Vid vändningsförsöket konstaterades en envis bebis som trots flera försök vägrade vända sig. Fick ett snitt inbokat. Förlossningsläkaren skrattade lite och sa att det blir kul att se hur det går att plocka ut den ungen. Har dessutom moderkakan i framvägg.

    Kan nämna att min bebis inte ligger i helt tvärläge utan i snedläge med huvet under mina revben och rumpan vid min ena höft.

  • Äldre 7 May 07:19
    #13
    Haiduchi skrev 2017-05-06 19:36:53 följande:

    Är det första barnet?

    Känns som hon ibland ligger helt på tvären och ibland på snedden så som din med huvudet under revbenen. Det är mer obekvämt då.

    Jag har ju gjort KS innan, är det något som kan på Erika ifall de ens försöker göra vändningsförsök ?

    Gjorde de ont med vändningen ?

    Har ju några veckor till på sig att lägga sig rätt, hoppas Hon gör det.

    Fick ni några direktiv från er bm när det visade sig att barnet låg på tvären. Tänker just om det där med att ligga ner och ringa ambulans om vattnet går?

    Min berättade typ inget alls om tvärläge mer bara att det följer vi upp...... oxh på henne verkade det mer vanligt att omfödeskor ändå har huvudet nere men ruckbart. Typ.


    Hej

    Nej det är mitt andra barn. Det första låg snällt med huvet ner så de vet inte vad det beror på att denna bebis vägrar.

    När vi frågade bm fick vi direktiv om att jag skulle lägga mig ner och ringa ambulans om vattnet går. Om värkar börjar ska jag åka direkt till förlossning.

    Vändningen var inte skön kan jag inte påstå men absolut uthärdligt och jag lät dom hålla på tills de gav upp. Det är inget jag inte skulle göra igen om det var nödvändigt. Jag tyckte det värsta var infarten de satte i handleden. Nästa gång ska jag be dem sätta i armen.:) Bricanylen var inte heller så farlig. Fick lite hjärtklappning men det var jag beredd på.
  • Äldre 7 May 07:19
    #14
    Haiduchi skrev 2017-05-06 19:36:53 följande:

    Är det första barnet?

    Känns som hon ibland ligger helt på tvären och ibland på snedden så som din med huvudet under revbenen. Det är mer obekvämt då.

    Jag har ju gjort KS innan, är det något som kan på Erika ifall de ens försöker göra vändningsförsök ?

    Gjorde de ont med vändningen ?

    Har ju några veckor till på sig att lägga sig rätt, hoppas Hon gör det.

    Fick ni några direktiv från er bm när det visade sig att barnet låg på tvären. Tänker just om det där med att ligga ner och ringa ambulans om vattnet går?

    Min berättade typ inget alls om tvärläge mer bara att det följer vi upp...... oxh på henne verkade det mer vanligt att omfödeskor ändå har huvudet nere men ruckbart. Typ.


    Hej

    Nej det är mitt andra barn. Det första låg snällt med huvet ner så de vet inte vad det beror på att denna bebis vägrar.

    När vi frågade bm fick vi direktiv om att jag skulle lägga mig ner och ringa ambulans om vattnet går. Om värkar börjar ska jag åka direkt till förlossning.

    Vändningen var inte skön kan jag inte påstå men absolut uthärdligt och jag lät dom hålla på tills de gav upp. Det är inget jag inte skulle göra igen om det var nödvändigt. Jag tyckte det värsta var infarten de satte i handleden. Nästa gång ska jag be dem sätta i armen.:) Bricanylen var inte heller så farlig. Fick lite hjärtklappning men det var jag beredd på.
Svar på tråden Barnet i tvärläge, erfarenheter