• Äldre 2 May 20:24
    10395 visningar
    11 svar
    11
    10395

    Sälja begagnad dator

    Nu har jag fått min laptop såld. Håller för fullt på att göra en återställning.

    Jag har inte haft några filer sparade på den, hade allt på OneDrive, så finns inga filer att ta bort.
    Har tagit bort de program jag installerat - Bank-ID, Skype och Office-programmen.

    Räcker det att göra en full återställning av Windows? Hur vet jag att att verkligen är borta, måste ju registrera mig mot Microsoft och då blir det ju krångligt för den som köper... jag vill ju att  köparen ska kunna göra det.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Sälja begagnad dator
  • Äldre 2 May 20:45
    #1
    CinnamonGirl skrev 2017-05-02 20:24:47 följande:
    Nu har jag fått min laptop såld. Håller för fullt på att göra en återställning.

    Jag har inte haft några filer sparade på den, hade allt på OneDrive, så finns inga filer att ta bort.
    Har tagit bort de program jag installerat - Bank-ID, Skype och Office-programmen.

    Räcker det att göra en full återställning av Windows? Hur vet jag att att verkligen är borta, måste ju registrera mig mot Microsoft och då blir det ju krångligt för den som köper... jag vill ju att  köparen ska kunna göra det.
    Försvinner verkligen allt vid valet Ta bort allt och installera om Windows?
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • kvarnf­ot
    Äldre 9 May 12:16
    #2

    Nej det gör det inte! För en kunnig är det lätt att få fram "raderad" data.
    Använd gratis programmet "Ccleaner" och där finns det under verktyg en funktion som skriver över alla data på en disk så att den är omöjlig att återskapa.

  • Äldre 20 May 13:05
    #3
    kvarnfot skrev 2017-05-09 12:16:26 följande:
    Nej det gör det inte! För en kunnig är det lätt att få fram "raderad" data.
    Använd gratis programmet "Ccleaner" och där finns det under verktyg en funktion som skriver över alla data på en disk så att den är omöjlig att återskapa.
    Tack för tipset. Tyvärr hann jag skicka iväg datorn. Hade dock inget sparat på just den (sparade allt jag behövde använda på den datorn på USB-sticka).
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • kvarnf­ot
    Äldre 22 May 08:04
    #4
    CinnamonGirl skrev 2017-05-20 13:05:43 följande:
    Tack för tipset. Tyvärr hann jag skicka iväg datorn. Hade dock inget sparat på just den (sparade allt jag behövde använda på den datorn på USB-sticka).
    Det är väl just inte som är så hemligt man vill dölja på en dator, möjligen egengjorda porrfilmer eller bilder....
  • Äldre 24 May 07:11
    #5
    kvarnfot skrev 2017-05-22 08:04:46 följande:
    Det är väl just inte som är så hemligt man vill dölja på en dator, möjligen egengjorda porrfilmer eller bilder....
    Lösenord kan väl vara lite känsligt om det sparas...
  • Äldre 28 May 00:20
    #6

    Köpte nyss en begagnad PC av min goda granne.
    Oj vad mycket privata bilder och videos hen trodde hen hade raderat bort. Oh la la!
    Vad är nu korrekt att göra?
    1) Se till att fynden försvinner ur datorn och hålla klaffen?
    2) Erbjuda grannen bilder och videor under full diskretion?
    3)Låta grannen köpa tillbaka materialet för dyra pengar?

  • Äldre 28 May 00:56
    #7
    absalon skrev 2017-05-28 00:20:41 följande:

    Köpte nyss en begagnad PC av min goda granne.
    Oj vad mycket privata bilder och videos hen trodde hen hade raderat bort. Oh la la!
    Vad är nu korrekt att göra?
    1) Se till att fynden försvinner ur datorn och hålla klaffen?
    2) Erbjuda grannen bilder och videor under full diskretion?
    3)Låta grannen köpa tillbaka materialet för dyra pengar?


    Man lägger ut det på nätet, särskilt om det är en god granne...
  • Äldre 28 May 01:16
    #8
    Decx skrev 2017-05-28 00:56:45 följande:
    Man lägger ut det på nätet, särskilt om det är en god granne...
    Har övervägt åtgärden. Risken är förstås att min goda granne istället blir en ond sådan.
  • Äldre 28 May 02:01
    #9
    absalon skrev 2017-05-28 01:16:43 följande:
    Har övervägt åtgärden. Risken är förstås att min goda granne istället blir en ond sådan.
    Nja, god, ond, är det så stor skillnad.
  • Äldre 28 May 08:54
    #10
    Decx skrev 2017-05-28 02:01:23 följande:
    Nja, god, ond, är det så stor skillnad.
    Ja - för grannsämjan.
Svar på tråden Sälja begagnad dator