• nernu

    Rimlig viktnedgång när man inte är jätteöverviktig

    Jag är normalviktig men ligger precis på gränsen till övervikt. Har satsat på styrketräningen så jag har inte brytt mig om vikten på ett tag. Nu tänkte jag skära ner på godiset och skapa lite bättre matvanor.

    Frågan är då hur snabb en viktnedgång blir när man inte har jättemycket att gå ner. Jag tänkte väl fem kilo ungefär så jag har lite mariginal. Brukar väl pratas om något kilo i veckan men det känns mycket när man inte har en stor viktnedgång framför sig. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Rimlig viktnedgång när man inte är jätteöverviktig
  • 10oktober

    Jag fick ner från ca 75 kg till 67 för några somrar sedan med viktväktarna och mycket träning (jobbade utomlands under tre månader och hade all tid i världen att träna). 75 kg är precis över gränsen för övervikt för mig enligt bmi-systemet. Ca 0,5 kg per vecka var ganska lagom, vissa veckor mer och andra mindre :)

  • nernu
    Lena skrev 2017-05-02 23:43:10 följande:

    Inte säkert det blir nedgång alls utan det kan bli muskler istället


    Nja. Muskler väger ju mer än fett och jag hade säkert gått ner lite mer om om jag inte hade styrketränat men det är ganska svårt för kvinnor att bygga muskelmassa.
  • Anghammarad

    Det där med att muskler väger mer än fett är ju något som många vill använda för att förklara varför de inte går ner i vikt. Men så himla stor skillnad är det inte i vikt. En liter fett väger 0,9 kg och en liter muskler 1,06, så om du ersätter fem liter fett på din kropp med fem liter muskler så kommer du att gå upp 0,8 kg. Och fem kg muskler är rätt mycket muskler att lägga på sig, det krävs upp till ett år av hård och fokuserad träning för det. Så tyvärr är det nog så för de flesta att det inte handlar om att muskler väger mer än fett utan att man helt enekelt inte blir av med fettet.

  • Mandel

    Allt beror så klart på vad och hur mycket du äter och hur du rör på dig. Konditionsträning bränner mer än styrketräning har jag läst på flertalet ställen .


    Tränar man mycket så är det även väldigt vanligt att man börjar äta mer så om man inte tänker sig för så resulterar inte träningen i någon viktnedgång utan istället stillestånd eller uppgång.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Rimlig viktnedgång när man inte är jätteöverviktig