• Weedle17

    Tacksam erfarenheter föda i säte

    Hej!
    Jag blev i förra veckan inskickad till förlossningen från mitt MVC-besök då bebis hjärtljud låg på över 190 på min lilla bebis. När vi kom in var ju allt jättebra men då upptäcktes att bebis ligger i säte, eller nästan i säte, lite snett.

    Fick tid för vändningsförsök, i går v. 36+1, men detta misslyckades och bebis flyttade bara på sig några millimeter typ. Jag har fått en ny tid för ett nytt vändningsförsök på måndag 37+0. Jag tog för givet att man planerade snitt om hon fortfarande inte går att snurra runt men de rekommenderar tydligen att jag föder barnet i säte om det är så. Jag kommer att skickas på röntgen och tillväxtultraljud samma dag i så fall.

    Detta är mitt tredje barn och jag har haft "normala" förlossningar med mina två första. Jag vet att det fortfarande finns stora chanser till att hon vänder sig men jag vill gärna ha en plan om så inte är fallet. Jag har liksom inte ens tänkt tanken på att jag ska behöva snittas. Vad jag förstår så utför vissa landsting inte ens vaginala förlossningar om barnet ligger i säte och då undrar man ju lite varför? Jag vill ju inte öka risken för komplikationer genom att ge mig på att föda vaginalt!

    Tar tacksamt emot erfarenheter och tankar kring detta.

  • Svar på tråden Tacksam erfarenheter föda i säte
  • Lisasmor

    Min dotter låg i säte så jag läste på mycket innan jag bestämde mig för planerat snitt, mycket för att det var första barnet. Sjukhuset (Danderyds sjukhus f.ö) var positiva för sätesförlossning. Riskerna för barnet är större vid säte, framför allt syrebrist om barnet fastnar med huvudet när kroppen redan är ute. Men denna risk är ju liten, särskilt om 2 barn "banat vägen" så att säga. Blir värkarna svaga under förlossningen används värkstimulerande dropp. Tror inte man får gå över tiden (risk för stort barn), eller sättas igång (risk för värksvaghet), iaf inte på Danderyd. Du måste åka in direkt när förlossningen sätter igång och stanna på sjukhuset, ingen lång latensfas hemma alltså och en barnläkare medverkar vid hela förlossningen. Detta fick jag förklarat för mig och valde alltså snitt. Men hade nog inte gjort samma val med två vagniala förlossningar bakom mig, det är ju ett helt annat utgångsläge.

  • Weedle17
    Lisasmor skrev 2017-05-03 16:58:41 följande:

    Min dotter låg i säte så jag läste på mycket innan jag bestämde mig för planerat snitt, mycket för att det var första barnet. Sjukhuset (Danderyds sjukhus f.ö) var positiva för sätesförlossning. Riskerna för barnet är större vid säte, framför allt syrebrist om barnet fastnar med huvudet när kroppen redan är ute. Men denna risk är ju liten, särskilt om 2 barn "banat vägen" så att säga. Blir värkarna svaga under förlossningen används värkstimulerande dropp. Tror inte man får gå över tiden (risk för stort barn), eller sättas igång (risk för värksvaghet), iaf inte på Danderyd. Du måste åka in direkt när förlossningen sätter igång och stanna på sjukhuset, ingen lång latensfas hemma alltså och en barnläkare medverkar vid hela förlossningen. Detta fick jag förklarat för mig och valde alltså snitt. Men hade nog inte gjort samma val med två vagniala förlossningar bakom mig, det är ju ett helt annat utgångsläge.


    Tack för ditt svar! Jag har i dag ringt till den förlossning jag planerat föda på vilket inte är samma som jag gjort vändningsförsöken på då jag bor mitt emellan. Tydligen så planerar de alltid snitt då barnet ligger i säte (där jag vill föda). Så vill jag föda mitt tredje där jag fött mina två första så rekommenderar de snitt. Det är lagom förvirrande det här. Det går ju säkert om jag verkligen verkligen önskar föda vaginalt med det verkade inte tillhöra vanligheten. Det är 8 år sedan min senaste förlossning så jag är lite osäker. 

    Det kommer troligtvis bli att jag åker in på ett vändningsförsök till på måndag och funkar inte detta så ringer jag och bokar tid för läkarsamtal om planerat snitt. Vi får väga lite för och nackdelar nu tror jag. Ut ska hon ju

    Tack! 
  • cosinus

    Min trea är född i säte, bästa förlossningen. Mjuk rumpa slår hårt huvud alla dagar i veckan som vidgare och första kroppsdel ut :)

    Skillnader mot de andra:

    Förlossningen behövde ske sittandes i benstöd men det var bara precis när han skulle ut. Hela öppningsskedet var detsamma. Den ställningen fick mina värkar att avta lite men de satte värkstimulerande vilket bara gjorde att värkarna kom oftare, de var inte ondare. Funkade perfekt.

    Det var mer folk i salen. En erfaren bm, en till bm, en förlossningsläkare och en till (minns inte titel). Alla höll sig dock väldigt diskret i bakgrunden förutom en bm (den erfarna)

    När krystvärkarna tog i ordentligt säger bm "du vet väl att du inte får krysta föränn kroppen är ute va? Jag började skatta åt det omöjliga i det uppdraget men man fick göra så gott man kunde, de ville att man skulle ha så mycket krafter kvar att trycka ut huvudet sen.

    Ja bäckenmätning och viktskattning gjordes ju innan.

    När jag väntade fyran hoppades jag hon skulle lägga sig i säte hon också men hon kom med huvudet först.

    Fråga om det är något du undrar.

  • Weedle17
    cosinus skrev 2017-05-03 21:30:48 följande:

    Min trea är född i säte, bästa förlossningen. Mjuk rumpa slår hårt huvud alla dagar i veckan som vidgare och första kroppsdel ut :)

    Skillnader mot de andra:

    Förlossningen behövde ske sittandes i benstöd men det var bara precis när han skulle ut. Hela öppningsskedet var detsamma. Den ställningen fick mina värkar att avta lite men de satte värkstimulerande vilket bara gjorde att värkarna kom oftare, de var inte ondare. Funkade perfekt.

    Det var mer folk i salen. En erfaren bm, en till bm, en förlossningsläkare och en till (minns inte titel). Alla höll sig dock väldigt diskret i bakgrunden förutom en bm (den erfarna)

    När krystvärkarna tog i ordentligt säger bm "du vet väl att du inte får krysta föränn kroppen är ute va? Jag började skatta åt det omöjliga i det uppdraget men man fick göra så gott man kunde, de ville att man skulle ha så mycket krafter kvar att trycka ut huvudet sen.

    Ja bäckenmätning och viktskattning gjordes ju innan.

    När jag väntade fyran hoppades jag hon skulle lägga sig i säte hon också men hon kom med huvudet först.

    Fråga om det är något du undrar.


    Tack! Låter så lätt när du berättar

    Det jag är mest orolig för när det gäller att föda i säte är nog om huvudet liksom fastnar och bebisen får syrebrist.

    Det känns ju som att det borde finnas en anledning till att så många landsting väljer snitt framför vaginal förlossning om barnet ligger i säte? Varför? Det måste ju vara mest riskfyllt då känns det som?

    Tack för att du delade med dig av din upplevelse!
  • linnis83

    Min dotter låg i säte och här där jag bor rekommenderar dom också snitt då. Jag fick höra att det mest berodde på erfarenhet, i grannlänet utför dom tydligen sätesförlossningar rätt ofta och där rekommenderas vaginalt istället. Kruxet är ju att om sätesförlossningar utförs för sällan så har inte personalen kompetens för det och då blir det ju osäkrare.

    För mig blev det snitt, kändes tryggast då det var första barnet. Var galet nervös innan och ville inte heller bli snittad, men allt gick jättebra och jag skulle lätt kunna göra det igen.

    Lycka till!

  • Weedle17
    linnis83 skrev 2017-05-04 08:02:13 följande:

    Min dotter låg i säte och här där jag bor rekommenderar dom också snitt då. Jag fick höra att det mest berodde på erfarenhet, i grannlänet utför dom tydligen sätesförlossningar rätt ofta och där rekommenderas vaginalt istället. Kruxet är ju att om sätesförlossningar utförs för sällan så har inte personalen kompetens för det och då blir det ju osäkrare.

    För mig blev det snitt, kändes tryggast då det var första barnet. Var galet nervös innan och ville inte heller bli snittad, men allt gick jättebra och jag skulle lätt kunna göra det igen.

    Lycka till!


    Ja nu har man ju googlat och hört efter lite mer och det var nog mest att man aldrig hade tänkt tanken på att det kunde bli planerat snitt.

    Jag får se hur sista vändningsförsöket går i morgon. Jag har svårt att tro att hon vänder sig nu och gör hon inte det så kommer jag att välja planerat snitt. Bara för att jag  har bestämt mig nu så kommer hon ju säkert vända sig, haha!

    Tack för ditt svar!
  • Connie07

    Det blir bra.Har gjort två snitt och har positiva minnen.Min låg ochså i säte flera månader.Man kan inte kontrollera allt i livet tyvärr .

  • Weedle17
    Connie07 skrev 2017-05-07 08:02:55 följande:

    Det blir bra.Har gjort två snitt och har positiva minnen.Min låg ochså i säte flera månader.Man kan inte kontrollera allt i livet tyvärr .


    Tack

    Jag har nu varit inne för ett andra vändningsförsök som även detta misslyckades. Bebis ligger inte riktigt i säte utan mer i tvärläge just nu så de trodde att det skulle vara lätt att knuffa runt henne sa de. Men denna gången gjorde det så fruktansvärt ont så att tårarna rann och bebis rörde sig inte en enda centimeter. Så i morgon ska jag träffa läkare och planera in snitt verkar det som.

    Det känns ändå bra. Förutom att det gör så himla ont just nu och Bricanylet har gjort mig helt matt och slut i kroppen.
  • Connie07
    Weedle17 skrev 2017-05-08 16:52:19 följande:

    Tack

    Jag har nu varit inne för ett andra vändningsförsök som även detta misslyckades. Bebis ligger inte riktigt i säte utan mer i tvärläge just nu så de trodde att det skulle vara lätt att knuffa runt henne sa de. Men denna gången gjorde det så fruktansvärt ont så att tårarna rann och bebis rörde sig inte en enda centimeter. Så i morgon ska jag träffa läkare och planera in snitt verkar det som.

    Det känns ändå bra. Förutom att det gör så himla ont just nu och Bricanylet har gjort mig helt matt och slut i kroppen.


    Hoppas det går bra för dig!För mig gick det bra att bli snittad.Andra gången hade jag knappt ont ens,klarade mig med alvedon högst en vecka.
  • linnis83
    Weedle17 skrev 2017-05-08 16:52:19 följande:

    Tack

    Jag har nu varit inne för ett andra vändningsförsök som även detta misslyckades. Bebis ligger inte riktigt i säte utan mer i tvärläge just nu så de trodde att det skulle vara lätt att knuffa runt henne sa de. Men denna gången gjorde det så fruktansvärt ont så att tårarna rann och bebis rörde sig inte en enda centimeter. Så i morgon ska jag träffa läkare och planera in snitt verkar det som.

    Det känns ändå bra. Förutom att det gör så himla ont just nu och Bricanylet har gjort mig helt matt och slut i kroppen.


    Tråkigt att vändningen misslyckades och var så obehaglig...

    Här var det så att dom kollade med ultraljud dagen innan snittet så att bebis inte hade vänt sig själv (gissar att man märker det ändå när de är så pass stora) och skulle den ha vänt sig så fick man vackert vänta på en naturlig förlossning. Kan vara bra att ha i bakhuvudet att det inte är 100% säkert att det blir snitt ändå.
  • Weedle17
    linnis83 skrev 2017-05-08 22:47:56 följande:
    Tråkigt att vändningen misslyckades och var så obehaglig...

    Här var det så att dom kollade med ultraljud dagen innan snittet så att bebis inte hade vänt sig själv (gissar att man märker det ändå när de är så pass stora) och skulle den ha vänt sig så fick man vackert vänta på en naturlig förlossning. Kan vara bra att ha i bakhuvudet att det inte är 100% säkert att det blir snitt ändå.
    Nej precis, så sa de i går också att jag kommer att få göra ultraljud precis innan snittet och att ifall hon då vänt sig så "blåser de av" snittet. Det känns lite sådär, Det är ju en stor förberedelse mentalt tycker jag och skulle det sen vara så att man inte ska snittas så får man ju snällt ställa om sig igen. Hoppas faktiskt att hon ligger still när vi fått datum och alla instruktioner och planeringen är klar
  • Marrelita85

    Nu är tråden ganska gammal men tänkte prova att damma av den då jag är själv i v.38+0 med en sätesbebis och vi har gjort två misslyckade vändningsförsök.

    Undrar hur det gick för dig ts?

  • Marrelita85
    cosinus skrev 2017-05-03 21:30:48 följande:

    Min trea är född i säte, bästa förlossningen. Mjuk rumpa slår hårt huvud alla dagar i veckan som vidgare och första kroppsdel ut :)

    Skillnader mot de andra:

    Förlossningen behövde ske sittandes i benstöd men det var bara precis när han skulle ut. Hela öppningsskedet var detsamma. Den ställningen fick mina värkar att avta lite men de satte värkstimulerande vilket bara gjorde att värkarna kom oftare, de var inte ondare. Funkade perfekt.

    Det var mer folk i salen. En erfaren bm, en till bm, en förlossningsläkare och en till (minns inte titel). Alla höll sig dock väldigt diskret i bakgrunden förutom en bm (den erfarna)

    När krystvärkarna tog i ordentligt säger bm "du vet väl att du inte får krysta föränn kroppen är ute va? Jag började skatta åt det omöjliga i det uppdraget men man fick göra så gott man kunde, de ville att man skulle ha så mycket krafter kvar att trycka ut huvudet sen.

    Ja bäckenmätning och viktskattning gjordes ju innan.

    När jag väntade fyran hoppades jag hon skulle lägga sig i säte hon också men hon kom med huvudet först.

    Fråga om det är något du undrar.


    Jag har en fundering. Hur gör de för att minimera att man spricker när man ska föda i säte eftersom de helst inte ska röra bebis på vägen ut då kan de ju inte mothålls eller något?
  • cosinus
    Marrelita85 skrev 2018-01-15 17:02:43 följande:
    Jag har en fundering. Hur gör de för att minimera att man spricker när man ska föda i säte eftersom de helst inte ska röra bebis på vägen ut då kan de ju inte mothålls eller något?
    Hmm, bra fråga.

    Fram tills det bara var huvudet kvar så var det ju iaf inga problem. Kroppen gled ut jättelätt. Spände knappt alls. Men sen kroppen väl är ute ska ju huvudet ut relativt fort.

    Jag kan tyvärr inte svara. Jag var fullt upptagen med att konstatera att just djävlar, huvudet gör ju skitont :) Jag vet bara att barnmorskan lät förvånad när hon konstaterade att jag inte spruckit något alls (men det har jag inte gjort med barn nummer 2 och 4 heller och sätesbebin var nummer 3)
Svar på tråden Tacksam erfarenheter föda i säte