• mmmmn

    Varför formas kroppar olika av övervikt?

    Hej!

    Jag är själv överviktig och tittar på Biggest loser. Jag undrar om ni vet vad som avgör hur kroppen formas när man blir överviktig. Är det gener eller beror det på vad man äter? Min mage hänger :( och jag undrar om det finns chans att den drar ihop sig något om jag går ner i vikt?

  • Svar på tråden Varför formas kroppar olika av övervikt?
  • Avenia

    Bukfetma får man av stresshormoner som utsöndrad vid för lite sömn samt stress, och även av socker.

  • Queennr1
    Avenia skrev 2017-05-03 14:53:38 följande:

    Bukfetma får man av stresshormoner som utsöndrad vid för lite sömn samt stress, och även av socker.


    Fast bukfetma tänker jag mer som de där stora hårda "gravid"magarna. Där fetter mer sitter inne bland organen. När magen är som en stor dallrig bulldeg och fettet liksom skvalpar utanpå är ju en helt annan form...
  • Ashaltienne
    mmmmn skrev 2017-05-04 07:26:08 följande:

    Är hängmage hälsosammare än spänd mage?


    Om du med spänd mage menar den hård kulmagen som indikerar fett inne i bukhålan så är den typen av fett mycket farligare än normalt extra underhudsfett. Detta beror på att fettet inne i buken påverkar hormoner och skapar inflammation vilket underhudsfettet inte tycks göra alls på samma sätt.
Svar på tråden Varför formas kroppar olika av övervikt?