• Andreas563

    Cykelhjälm - Vad gäller hos er?

    Hur ser de ut hos er, har ni någon regel kring användning av cykelhjälm? 
    Ni kanske rentav har det skriftligt. 

    - Gäller det även er vuxna? 
    - Hur bra efterlevs den regeln? 
    - Hur är det med barnens kompisar, måste även de ha hjälm/ har ni extra hjälmar till dem? 

    Jag funderar på detta eftersom cykelhjälmen är något som jag tycker det slarvas mer med hela tiden, inte bara bland våra barn och deras kompisar utan även bland oss vuxna. Det är så enkelt att slarva och bara blunda för risken. Våra barn har även vänner som inte måste ha hjälm för deras föräldrar och då upplevs ju hjälmen som extra besvärlig att ta på sig.

    Jag skulle gärna höra hur ni andra gör och vad som gäller hemma hos er. 


    Andreas
  • Svar på tråden Cykelhjälm - Vad gäller hos er?
  • amia01

    Cykling i trädgården/på otrafikerade stigar får de göra utan hjälm, eftersom det inte går särskilt fort, och är mer lek än cykling. Hjälmkrav har vi när de cyklar i trick-banor/downhill eller på trafikerade vägar, eftersom det då oftast är i betydligt högre hastigheter och riskerna ökar med alla andra fordon. Ska de trixa eller cykla på vägen med kompisar, har vi hjälmar de kan låna.

    Själv har jag aldrig hjälm, eftersom jag numera håller låg hastighet på små grusvägar, och har förstånd att hålla mig undan för de få bilar som eventuellt kan komma förbi

    Hade dock alltid hjälm när jag cykeltränade tidigare= högre hastigheter och mer trafikerade vägar. Hjälmen har räddat livet på mig ett par gånger i de sammanhangen så jag vet hur mycket den är värd!

    Å andra sidan har jag ramlat av cykeln fler gånger än jag kan räkna, och vet att det sällan är något att vara rädd för. De riktigt otäcka olyckorna jag varit med om handlar om hög hastighet, inblandning av bilar/lastbilar/gångtrafikanter eller att följderna av fallet blir stora pga hög ålder på cyklisten(äldre har sämre motorik, och faller oftast sämre).

    Yngre personer, som cyklar i lugnt tempo, på en otrafikerad grusväg kommer väldigt sällan ha någon nytta av sin hjälm

  • Kasperina

    Hjälm vid cykling och sparkcykling - både barn och vuxna.
    Jag har ett par extra hjälmar för barnens kompisar, räcker eller passar de inte så lånar vi av nån granne

  • Iarwain

    Hjälmtvång hos barn och vuxna, vid cykel/sparkcykel/etc.

    Jag tror dock inte att man bör lagstifta om hjälmtvång, då nettovinsten troligtvis försvinner då.

Svar på tråden Cykelhjälm - Vad gäller hos er?