• Äldre 4 May 11:23
    9004 visningar
    28 svar
    28
    9004

    Kön på rul

    Hej

    Jag är gravid i v 28. Har hittills gjort 3 ul, i v 17 och rul i v 19 där bm var säker på att det är en flicka. Hon menade på att man inte ser pung eller snopp så det blir en tjej, hon pratade om streck som jag själv inte förstod vad hon menade. Igår var jag på 3D och där såg man både pung och snopp. Jag vet inte vad jag ska tro, bm i den kliniken menade att det inte kan vara en tjej. Är det något mer som har erfarenhet av fel kön, där vid senare ul det visade sig vara pojke och inte flicka? Det har nyligen hänt min vän men jag trodde inte det var vanligt.

  • Svar på tråden Kön på rul
  • Äldre 4 May 11:30
    #1

    Det hände mig i förrgår. Jag fick reda på att det var en tjej på rutinultraljudet i vecka 18, och i förrgår var jag och min sambo på 3d ultraljud och det visade sig att det var en pojke. Hon visade precis som dig en bild i 3d på både pung och snopp.

    Känns ju som 3d känns mer säkert? Ultraljudstjejen sa att det inte var helt ovanligt att folk kommer dit och har fått reda på fel kön sedan tidigare (såklart inte vanligt, men inte helt ovanligt heller) Glad

  • Äldre 4 May 11:37
    #2
    pricken85 skrev 2017-05-04 11:30:20 följande:

    Det hände mig i förrgår. Jag fick reda på att det var en tjej på rutinultraljudet i vecka 18, och i förrgår var jag och min sambo på 3d ultraljud och det visade sig att det var en pojke. Hon visade precis som dig en bild i 3d på både pung och snopp.

    Känns ju som 3d känns mer säkert? Ultraljudstjejen sa att det inte var helt ovanligt att folk kommer dit och har fått reda på fel kön sedan tidigare (såklart inte vanligt, men inte helt ovanligt heller) Glad


    kan förövrigt bifoga bilden som vi fick på snoppen från 3d-ultraljudet, om du själv har något att jämföra med. (jag har iaf själv svårt att få min bild till att det skulle vara någon annat än pung/snopp)

  • Äldre 4 May 11:56
    #3
    pricken85 skrev 2017-05-04 11:37:30 följande:

    kan förövrigt bifoga bilden som vi fick på snoppen från 3d-ultraljudet, om du själv har något att jämföra med. (jag har iaf själv svårt att få min bild till att det skulle vara någon annat än pung/snopp)


    Gud vad tydligt det syns, verkligen en pojke. Min bebis var mycket aktiv men man såg underifrån och det såg ut som en pung. Det är första gången för min del så jag är verkligen oerfaren, som sagt trodde rul var ändå säker eftersom bebisen är såpass utvecklad och en bombsäker bm som tydligt visade hur en flicka ser ut.

    Viktigast att bebisen är frisk och allt är som det ska men man blir nyfiken. Under några besök hos min bm lyssnade vi på hjärtat och hon komenterade varje gång att det är en tjej pga hjärtljud på 145-155.
  • Anonym (Hhy)
    Äldre 4 May 12:10
    #4

    Enligt min bm är det hyfsat vanligt att man ser fel på RUL. Pojkars könsorgan kan ligga dolt och flickors är svullna under fostertiden och första tiden efter, så de kan misstas :)

  • Anonym (?)
    Äldre 4 May 12:16
    #5

    Förstår inte bilden. Vad är vad? Uppifrån/underifrån/sidan?


    Ser bara kludd.


    pricken85 skrev 2017-05-04 11:37:30 följande:
    kan förövrigt bifoga bilden som vi fick på snoppen från 3d-ultraljudet, om du själv har något att jämföra med. (jag har iaf själv svårt att få min bild till att det skulle vara någon annat än pung/snopp)

  • Äldre 4 May 13:41
    #6
    Anonym (?) skrev 2017-05-04 12:16:19 följande:

    Förstår inte bilden. Vad är vad? Uppifrån/underifrån/sidan?

    Ser bara kludd.


    Enligt mig ser det ut som rumpa/lår och pungen i mitten. Pungen ser ut som en boll tycker jag.
  • Äldre 4 May 13:42
    #7
    Anja12345 skrev 2017-05-04 11:56:48 följande:
    Gud vad tydligt det syns, verkligen en pojke. Min bebis var mycket aktiv men man såg underifrån och det såg ut som en pung. Det är första gången för min del så jag är verkligen oerfaren, som sagt trodde rul var ändå säker eftersom bebisen är såpass utvecklad och en bombsäker bm som tydligt visade hur en flicka ser ut.

    Viktigast att bebisen är frisk och allt är som det ska men man blir nyfiken. Under några besök hos min bm lyssnade vi på hjärtat och hon komenterade varje gång att det är en tjej pga hjärtljud på 145-155.
    Ja, jag tycker också det var tydligt. Skulle bli mycket förvånad om det kom ut en tjej nu.

    Första gången för mig med, och känner igen spänningen med att veta kön. Inte för att det spelar någon roll överhuvudtaget, bara ren nyfikenhet. Det viktigaste är absolut som du säger att bebisen är frisk. Men sa barnmorskan att hon var helt säker på att det var en pojke? Då är det nog det. (min bm på rul sa ingenting om att det möjligtvis kunde vara en pojke, så antar att hon var rätt säker på sin sak om att det var en tjej också). Hjärtslagen har för mig även legat samma som för dig, kring 150+ Glad
  • Äldre 4 May 13:44
    #8
    Anonym (?) skrev 2017-05-04 12:16:19 följande:

    Förstår inte bilden. Vad är vad? Uppifrån/underifrån/sidan?


    Ser bara kludd.


    Det inringade på bilden är pung och snopp. På höger och vänster sida så är rumpa/lår.


  • elyse
    Äldre 4 May 13:49
    #9

    Om barnet ligger stilla i fördelaktig ställning så går det ju att se kön tydligt på RUL. Så var det med vårt första barn; jag såg själv att det var en tjej. Nu fick vi bara en snabbtitt i nån sekund så den här gången vet vi inte.

  • Äldre 4 May 14:00
    #10
    pricken85 skrev 2017-05-04 13:42:54 följande:

    Ja, jag tycker också det var tydligt. Skulle bli mycket förvånad om det kom ut en tjej nu.

    Första gången för mig med, och känner igen spänningen med att veta kön. Inte för att det spelar någon roll överhuvudtaget, bara ren nyfikenhet. Det viktigaste är absolut som du säger att bebisen är frisk. Men sa barnmorskan att hon var helt säker på att det var en pojke? Då är det nog det. (min bm på rul sa ingenting om att det möjligtvis kunde vara en pojke, så antar att hon var rätt säker på sin sak om att det var en tjej också). Hjärtslagen har för mig även legat samma som för dig, kring 150+ 


    På Rul var bm säker på att det var tjej,var hos henne två gånger i v 17 och 19. Nu när jag gjorde 3D var det en annan bm som visade underifrån och talade om vad som var vad,alltså pungen. Som sagt man blir förvirrad och verkligen nyfiken. Vecka 32 ska jag göra tillväxtultraljud hos en läkare. Undrar vad hon säger då :)
Svar på tråden Kön på rul