• Äldre 5 May 03:49
    2420 visningar
    16 svar
    +2
    16
    2420

    Varför gillar vänstern islam?

    Något som alltid förbrullat mig. De avskyr ju kristendomen med anledningar som att "den är homfobisk och kvinnoförtryckande" - men det är ju islam också?

    Hur tänker ni, vänster-folk?

  • Svar på tråden Varför gillar vänstern islam?
  • Äldre 5 May 07:19
    #1
    +1

    Vi gillar inte Islam. Vi gillar religionsfrihet. Och ogillar demonisering av en hel religion och av folkgrupper.

  • Äldre 5 May 07:32
    #2

    Suck vilket missförstånd. Feminism har inget med att gilla/ogilla religioner att göra. Finns säkert feminister som gillar religion och de som inte gör det. Det feminismen motarbetar är kvinnoförtryck och det finns inom alla kulturer oavsett religion. Ingen religion i sig är mer rätt/fel än nån annan. Det är vad folket gör i religionens namn som är fel och det ogillar feminister. Att motverka islam hjälper således inte i frågan att motverka kvinnoförtryck. Det är inte samma sak. Vi anser att religionsfrihet ska råda.

  • Äldre 5 May 07:40
    #3
    -1 +1

    Tror det kan ha med den utbredda antisemitismen inom vänstern att göra. Blir tydligt i deras vinklade tolkning av Israel-Palestina konflikten t ex. Man hatar ekonomiskt framgångsrika grupper och länder. Då blir det självklart att ställa sig på muslimernas sida som ju också oftast ogillar judar. För vänstern verkar ekonomisk framgång helt enkelt vara mer avskyvärt än kvinnoförtryck.

  • Äldre 5 May 07:49
    #4

    Ser att jag blandat ihop tråden med alla feministtrådar. Men jag antar att mitt svar nog passar ändå.

  • Äldre 5 May 08:57
    #5
    -1 +1

    Vänstern är splittrad i frågan.

    Inom den identitetspolitiska skrikvänstern gillar man inte modiga och progressiva muslimer som kämpar för att bryta ner gamla patriarkala och stockkonservativa strukturer. Dessa motarbetas och kallas för diverse okvädningsord, bland annat det rasistiska "husblatte".

    Inom "normal" vänster ser man på islam på samma kritiska sätt som på kristendom.

  • Äldre 5 May 16:25
    #6
    +3
    poppa01 skrev 2017-05-05 03:49:07 följande:

    Något som alltid förbrullat mig. De avskyr ju kristendomen med anledningar som att "den är homfobisk och kvinnoförtryckande" - men det är ju islam också?

    Hur tänker ni, vänster-folk?


    Vänsterns vurm för islam har mer att göra med min fiendes fiender är mina vänner än något verkligt vurmande för Islam. Och eftersom SD är emot en islamisering och av vänstern anses ligga längst till höger (allt till höger är deras fiender) så blir det som det blir.

    Men det gäller bara så länge fiendens fiender uppför sig som de ska. I detta fall avses att de skall uppträda som hjälplösa offer som vänstern kan försvara mot den elaka högern. Annars blir bilden lite för komplex och de (vänstern) hemfaller åt rasistiska uttalanden och försök till misstänkliggörande av avfällingarna. Eller, alternativt, blundar och håller för öronen för att utestänga omvärlden när det inte ser ut som den borde.
  • Äldre 5 May 20:21
    #7
    +2
    Hur ser ni feminister på t.ex. wahabi-tolkningar samt salafism som är väldigt utbrett inom sunni-islam? 

    Vad gör ni för att hjälpa förtryckta kvinnor inom islam att lämna sin religion?
    Ta Mona Walter som ett exempel, hon fick inte tala om sin upplevelse på Folkets hus i (gävle tror jag det var?), samtidigt tillät man en islamist att tala, en person som hade extremt förtryckande åsikter mot både kvinnor och väpnad kamp.

    Intervju med Mona Walter här:




    Hur ser ni på att en majoritet av muslimer är för fiqh?



    www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/
  • Äldre 6 May 04:33
    #8
    Queennr1 skrev 2017-05-05 07:19:40 följande:

    Vi gillar inte Islam. Vi gillar religionsfrihet. Och ogillar demonisering av en hel religion och av folkgrupper.


    Fast vänstern demoniserar ju hela kristendomen.
  • Äldre 6 May 04:35
    #9
    -1 +1
    AnkiC skrev 2017-05-05 07:32:30 följande:

    Suck vilket missförstånd. Feminism har inget med att gilla/ogilla religioner att göra. Finns säkert feminister som gillar religion och de som inte gör det. Det feminismen motarbetar är kvinnoförtryck och det finns inom alla kulturer oavsett religion. Ingen religion i sig är mer rätt/fel än nån annan. Det är vad folket gör i religionens namn som är fel och det ogillar feminister. Att motverka islam hjälper således inte i frågan att motverka kvinnoförtryck. Det är inte samma sak. Vi anser att religionsfrihet ska råda.


    Nej, feminister påstår att det endast är kristendomen som har kvinnoförtryck och homofobi som norm medans andra religioner och framförallt islam är toleranta.
  • Äldre 6 May 15:15
    #10
    zainab93 skrev 2017-05-06 04:35:04 följande:
    Nej, feminister påstår att det endast är kristendomen som har kvinnoförtryck och homofobi som norm medans andra religioner och framförallt islam är toleranta.
    Eh...nej såklart inte. Haha!
  • Äldre 6 May 17:35
    #11
    zainab93 skrev 2017-05-06 04:35:04 följande:
    Nej, feminister påstår att det endast är kristendomen som har kvinnoförtryck och homofobi som norm medans andra religioner och framförallt islam är toleranta.
    Vad har du för källa för detta märkliga påstående?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 9 May 14:34
    #12
    AnkiC skrev 2017-05-06 15:15:33 följande:
    Eh...nej såklart inte. Haha!
    vad är det roliga? ingen som nekat till att kristendomen har homofobi och kvinnoförtryck som norm, vad som däremot är förvirrade är att ni i vänstern/feminister nekar till att det är norm i andra religioner (islam exempelvis).
  • Äldre 9 May 14:49
    #13
    KillBill skrev 2017-05-06 17:35:46 följande:
    Vad har du för källa för detta märkliga påstående?
    Du kan väl inte ha missat att när homofobi och kvinnoförtryck kritiseras hos tex islam så är det endast wahabism/extrem islam som är under luppen. Vanlig islam/norm islam anses vara tolerant mot kvinnor och homosexuella. Medans kritiken mot kristendomen riktas mot hela kristendomen, att det skulle vara norm hos kristna och kyrkor/kristna grupper med homofobi och kvinnoförtryck. Det är för mig djupt chockerade hur vänstern och feminister inte ser att samma norm finns hos andra religioner.
  • Äldre 9 May 15:28
    #14
    poppa01 skrev 2017-05-09 14:49:22 följande:

    Du kan väl inte ha missat att när homofobi och kvinnoförtryck kritiseras hos tex islam så är det endast wahabism/extrem islam som är under luppen. Vanlig islam/norm islam anses vara tolerant mot kvinnor och homosexuella. Medans kritiken mot kristendomen riktas mot hela kristendomen, att det skulle vara norm hos kristna och kyrkor/kristna grupper med homofobi och kvinnoförtryck. Det är för mig djupt chockerade hur vänstern och feminister inte ser att samma norm finns hos andra religioner.


    Eh, selektivt seende?
  • Äldre 9 May 15:41
    #15
    CarinaL26 skrev 2017-05-09 15:28:56 följande:
    Eh, selektivt seende?
    Motbevisa mig.
  • 100kgp­appa
    Äldre 28 May 23:10
    #16
    AnkiC skrev 2017-05-05 07:32:30 följande:

    Suck vilket missförstånd. Feminism har inget med att gilla/ogilla religioner att göra. Finns säkert feminister som gillar religion och de som inte gör det. Det feminismen motarbetar är kvinnoförtryck och det finns inom alla kulturer oavsett religion. Ingen religion i sig är mer rätt/fel än nån annan. Det är vad folket gör i religionens namn som är fel och det ogillar feminister. Att motverka islam hjälper således inte i frågan att motverka kvinnoförtryck. Det är inte samma sak. Vi anser att religionsfrihet ska råda.


    Men du kan ju inte frikoppla religion ifrån dess utövare. Det är som att säga att det inte är nått fel på nazism, bara på vad folket gör i nazismens namn...

    Kvinnoförtryck skiljer sig extremt mycket mellan olika kulturer och religioner, och att säga att ingen är mer rätt än någon annan betyder att du accepterar könsstympning, hedersmord, osv
Svar på tråden Varför gillar vänstern islam?