• Anonym (maja)

    Väntar fyra och börjar få panik...

    Hej

    Vi väntar fyrlingar. Vi fick reda på det tidigt och läkarna rekommenderade att ta bort ett eller två foster, men det klarade vi inte av. Vi var chockade, omtumlade, panikslagna, men också glada och förväntansfulla.
    Vi har förberett oss så bra och planerat allt. Allt kändes bra så länge, men nu har det hänt något. Allt verkar ju ordna sig, men nu(v 27) känner jag bara superpanik. Börjar någon prata om graviditeten vill jag bara gråta och tänka på annat. Hur sjutton ska jag kunna räcka till för fyra små?! Finns det någon som har erfarenhet?
    Det känns inte som att jag kan prata med någon för jag känner inte ens någon som fått tvillingar. Hjälp alltså...

  • Svar på tråden Väntar fyra och börjar få panik...
  • LFF

    Om du har Facebook, gå med i gruppen "Vi som har eller väntar tvillingar eller fler". Vet att det finns flera föräldrar där som har fått mer än tvillingar.

    nouw.com/mirakelbarn

    En blogg om en familj med fyrlingar som fortfarande är rätt små (1,5 år).

    Prata med din MVC-sköterska om det finns några tvillinggravida iaf i närheten.

    När de små kommit, ta hjälp av omgivningen, var inte rädda att be om hjälp med vare sig barn eller hushåll. Om ni har ekonomisk möjlighet, var hemma båda två länge. 

    Kontakta kommunen och se om det finns hjälp att få där, iaf i början, med avlastning. 

    Och försök att inte glömma bort varandra, du och mannen, i allt kaos som det kommer att vara i början tills ni fått till de rutiner som passar er.

    Nu fick jag "bara" tvillingar, men det som hjälpte oss var att se till att hålla dem synkade. Var en hungrig fick båda mat. Bytte vi blöja på en så visste vi att det snart var dags på nästa (de var väldigt synkade i bajseriet).

    Vid flaskning nattetid, preppa allt i förväg i flaskorna med doserare med rätt mängd och ha i rummet tillsammans med två termosar (en med varmt vatten och en med kallt) så ni inte behöver springa iväg för att preppa flaskorna. När de blir äldre går det att ha vattnet klart i flaskan och bara fylla på med pulver och skaka.

    Ni kommer att klara detta! Jag lovar! Och om några år, när barnen blir mer "självgående" och kan leka tillsammans så blir belöningen värd allt slit!

  • Anonym (Coolt)

    Coolt juh. Men ja det kommer bli mycket jobb. Dock är spädbarnstiden kort och det kommer bli lättare med tiden. Finns det ingen i er närhet som kan hjälpa till ibland? Se till att ha massor av paket blöjor hemma redan från start. Flaskor och ersättning också. Har ni ingen tvättmaskin så fundera på att skaffa en. Likaså med diskmaskin. Allt för att underlätta. Tänk att det är ju ascoolt att få fyrlingar. Ovanligt ju. Har ni kollat kön? Spännande tycker jag. Men kan även förstå din panik. Men försök att tänka att det kommer gå fort. Grattis föresten.

  • gamlapappan

    Jag har ingen erfarenhet av fyrlingar bara av barn i olika åldrar. Några råd:

    * Förbered så mycket som möjligt, se till att du/din man köpt hem allt ni kan tänkas behöva i förväg.

    * Perioden från att de är nyfödda till ungefär 6 månader är ganska "lugn" för de flesta så du får troligen lite respit efter förlossningen. Under den här perioden sover bebisar för det mesta mycket. Nästan hela tiden när de inte äter.

    * Det finns möjlighet till dubbeldagar, dvs. att både du och din man är föräldralediga samtidigt. Kolla på forsakringskassan.se Använd de här dagarna klokt, när de verkligen behövs.

    * Den jobbigaste perioden, tror jag, kommer att bli mellan 9 till 15 månader. Ställ barnen omedelbart i dagiskö och försök se till att de kan börja från dag 1 när det fyllt 1 år (som är gränsen i många kommuner) alternativt kolla om det finns något privat dagis som tar emot dem ännu tidigare.

    * Från och med trillingar har många kommuner en princip om att man kan få hjälp i hemmet med barnen några timmar i veckan. Kan vara klokt att kolla med soc. redan innan förlossningen vad som gäller i din kommun. Även om det bara handlar om några timmar kan det vara en viktig avlastning.

    Se:
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/stod-till-trillingforaldrar_GT121047

    lawline.se/answers/1737

    * Stressa inte upp dig. Väldigt snart blir barnen större och då är det inte jobbigare med fyrlingar (tror jag) än med fyra småbarn i olika åldrar och det finns det ju i många familjer utan att man upplever det som omöjligt.

    * Försök att inte tänka på allt du ska klara av, utan tänk på en sak i sänder. Försök klara av en dag i sänder så känns det inte övermäktigt.

    Du kommer definitivt att klara det här!

  • Anonym (Coolt)
    gamlapappan skrev 2017-05-05 09:36:29 följande:

    Jag har ingen erfarenhet av fyrlingar bara av barn i olika åldrar. Några råd:

    * Förbered så mycket som möjligt, se till att du/din man köpt hem allt ni kan tänkas behöva i förväg.

    * Perioden från att de är nyfödda till ungefär 6 månader är ganska "lugn" för de flesta så du får troligen lite respit efter förlossningen. Under den här perioden sover bebisar för det mesta mycket. Nästan hela tiden när de inte äter.

    * Det finns möjlighet till dubbeldagar, dvs. att både du och din man är föräldralediga samtidigt. Kolla på forsakringskassan.se Använd de här dagarna klokt, när de verkligen behövs.

    * Den jobbigaste perioden, tror jag, kommer att bli mellan 9 till 15 månader. Ställ barnen omedelbart i dagiskö och försök se till att de kan börja från dag 1 när det fyllt 1 år (som är gränsen i många kommuner) alternativt kolla om det finns något privat dagis som tar emot dem ännu tidigare.

    * Från och med trillingar har många kommuner en princip om att man kan få hjälp i hemmet med barnen några timmar i veckan. Kan vara klokt att kolla med soc. redan innan förlossningen vad som gäller i din kommun. Även om det bara handlar om några timmar kan det vara en viktig avlastning.

    Se:
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/stod-till-trillingforaldrar_GT121047

    lawline.se/answers/1737

    * Stressa inte upp dig. Väldigt snart blir barnen större och då är det inte jobbigare med fyrlingar (tror jag) än med fyra småbarn i olika åldrar och det finns det ju i många familjer utan att man upplever det som omöjligt.

    * Försök att inte tänka på allt du ska klara av, utan tänk på en sak i sänder. Försök klara av en dag i sänder så känns det inte övermäktigt.

    Du kommer definitivt att klara det här!


    Men varför ska ts sätta in små bebisar på dagis menar du? Ska dom straffas för att dom är 4 eller? Jag hade ALDRIG satt mina små bebisar på dagis om det inte var så att jag verkligen inte hade något annat val.
  • LFF
    gamlapappan skrev 2017-05-05 09:36:29 följande:

    * Det finns möjlighet till dubbeldagar, dvs. att både du och din man är föräldralediga samtidigt. Kolla på forsakringskassan.se Använd de här dagarna klokt, när de verkligen behövs.


    Som flerlingsförlder behöver man inte ta dubbeldagar utan tar ut föräldradagar för varsitt barn och kan därmed vara hemma parallellt med FP båda två så länge dagarna räcker till (eller ekonomin tillåter)
  • LFF
    gamlapappan skrev 2017-05-05 09:36:29 följande:

    * Den jobbigaste perioden, tror jag, kommer att bli mellan 9 till 15 månader. Ställ barnen omedelbart i dagiskö och försök se till att de kan börja från dag 1 när det fyllt 1 år (som är gränsen i många kommuner) alternativt kolla om det finns något privat dagis som tar emot dem ännu tidigare.


    Och varför i hela fridens namn ska man se till att barnen börjar på förskolan så tidigt som möjligt?! Behöver inte flerlingsbarn sina föräldrar lika länge/mycket när de är små som enlingar menar du eller vad?
  • Anonym (Soc)

    Det finns möjlighet att socialtjänsten kan bevilja förlorad arbetsinkomst till en nära anhörig, mormor tex för att vara hemma o hjälpa er med barnen.

  • gamlapappan
    LFF skrev 2017-05-05 09:46:26 följande:
    Som flerlingsförlder behöver man inte ta dubbeldagar utan tar ut föräldradagar för varsitt barn och kan därmed vara hemma parallellt med FP båda två så länge dagarna räcker till (eller ekonomin tillåter)
    Det kände jag inte till. Gäller det även när man har barn i olika åldrar? Vi har Mååååånga föräldrardagar kvar.
  • LFF
    gamlapappan skrev 2017-05-05 09:36:29 följande:



    * Stressa inte upp dig. Väldigt snart blir barnen större och då är det inte jobbigare med fyrlingar (tror jag) än med fyra småbarn i olika åldrar och det finns det ju i många familjer utan att man upplever det som omöjligt.

    * Försök att inte tänka på allt du ska klara av, utan tänk på en sak i sänder. Försök klara av en dag i sänder så känns det inte övermäktigt.

    Du kommer definitivt att klara det här!


    Det är inte förrän barnen blir runt 3-4 år som det blir "lika enkelt" med flerlingar som enlingar. Eller, då blir det faktiskt enklare på ett vis eftersom barnen leker med varandra och inte kräver att föräldrarna ska vara med och leka på samma vis som enlingar ofta gör i samma ålder.

    Det enda råd du hade som var riktigt vettigt (förutom att kolla med kommunen om stöd) var det sista.

    I övrigt är det så mycket som är rätt galet och en av orsakerna till varför man som flerlingsförälder inte kan prata med enlingsföräldrar. Tyvärr. 
  • LFF
    gamlapappan skrev 2017-05-05 09:50:37 följande:
    Det kände jag inte till. Gäller det även när man har barn i olika åldrar? Vi har Mååååånga föräldrardagar kvar.
    Självklart gäller det även om man har dagar kvar på äldre barn. Så har man dagar kvar och väntar småsyskon så kan det vara en idé att pappan tar ut dagar för det äldre barnet när liten är nyfödd, som exempel. Tänk bara på att kolla hur länge det äldre barnet får vara borta på heltid från förskolan utan att förlora sin plats?

    Eller så kan den arbetande föräldern vara deltidsledig en eller ett par dagar i veckan för det äldre barnet.
Svar på tråden Väntar fyra och börjar få panik...