• Äldre 6 May 07:10
    8658 visningar
    7 svar
    7
    8658

    BLW 8 månader. Tips på mat tack!!

    Vi har försökt i nästan fyra månader , i början åt hon glatt men ganska snart började hon tokrata pureer, köpgröt och välling. Hemgjord havregröt älskar hon, äter numera ersättning då vi slutat amma och hon äter gärna bitar av smörgås, babyyoggi eller banan. Bvc tyckte vi skulle prova plockmat istället och det vi testat har hon gillat. Men hon får ju bara i sig lite grann, resten åker ner på golvet. Så det är ju gröt och ersättning hon lever på ändå.

    Men vad kan man ge för plockmat till lunch och middag? Jag gör hellre småbitar än stavar, hon får ofta av stoora bitar annars och det är jag inte trygg med alls. :/ Läste att vissa ger korv men är inte det för salt?

  • Svar på tråden BLW 8 månader. Tips på mat tack!!
  • Caramb­olan
    Äldre 6 May 07:57
    #1

    Det mesta som ni själva äter, men undvik korv och andra halvfabrikat med mycket salt. Grönsaker som kokta broccolibuketter och morotspengar, klyftpotatis eller gurkbitar. Majs och ärtor är toppen för att öva pincettgreppet. Bitar av kyckling eller fisk. Pastaskruvar. Ägg. Pannkakor. Smörgås, men det är bäst att ge i små bitar för där blir det annars lätt en stor degklump i kinden om de tuggar utan att svälja.

  • Äldre 6 May 08:53
    #2

    Jag har visserligen bara en 7-månaders och han har bara fått mat i lite över en månad. Vi kör med BLW och han får i princip det vi äter. Det du ska tänka på är att fram till 1 år så ska mat bara vara roligt och utforskande. Det är okej att det blir mycket ersättning/amning. Så bli inte orolig om hon inte verkar få i sig så mycket. Det viktigaste är att hon får smaka och försöka. Så tänker jag iaf, min son äter inte så mycket vid varje måltid, en halvtuggad broccoli-bit, sedan två halvtuggade ugnsstekta potatisbåtar vid nån annan måltid, en grötpinne eller två till frukost, lite köpgröt innan nattning osv. Han ammas mycket under dagen och jag känner mig trygg med att han får i sig det han ska. Det ända man ska tänka på att dom måste få i sig järn men eftersom du ger köpgröt så är det lugnt

  • Äldre 7 May 04:02
    #3

    Jag brukade ge quinoa och linser som min dotter satt och petade och lekte med, det brukade alltid fasta pa fingrarna som hon sedan stoppade i munnen. Alternativt blanda quinoa eller linser med mosad avokado sa det blir mer som en smet. 

    Rivet äpple? Rivna morötter eller rödbetor?

  • Äldre 7 May 04:02
    #4

    Jag brukade ge quinoa och linser som min dotter satt och petade och lekte med, det brukade alltid fasta pa fingrarna som hon sedan stoppade i munnen. Alternativt blanda quinoa eller linser med mosad avokado sa det blir mer som en smet. 

    Rivet äpple? Rivna morötter eller rödbetor?

  • Äldre 8 May 10:42
    #5

    Tack för tips! Ska se om jag kan komma igång ordentligt med plockmaten nu!

  • Äldre 18 Mar 14:00
    #6

    Jag tycker det finns många bra recept på barnmat på bebisrecept.se. Jag har lagat bananpannkaka, grötfingrar och muffins bland annat därifrån. Många bra tips!

  • Fri 17 May 2019 09:34
    #7

    Här finns massor av bra recept på plockmat: bebisrecept.se/category/blw-plockmat/

Svar på tråden BLW 8 månader. Tips på mat tack!!