• Anonym (Kaffedraken)

    Tält/camping

    Hej! Jag tänkte campa med min dotter i år och är ute efter ett bra tält,gärna med förtält+ "golv" och lätt att sätta upp. Någon som har tips på det..? Finns det tältutställningar i Stockhomlstrakten? Är även ute efter stor kylväska som är bra för camping,som går på "el"...ej kylklampar. Alla tips mottages!

  • Svar på tråden Tält/camping
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du har gott om pengar är Hillebergs tält fantastiska. Om du har ganska gott om pengar är Fjällrävens tält nästan lika fantastiska. Av de tält jag har provat har Fjällräven och Hilleberg lika bra ventilation tex medan jag tycker att Hilleberg är något enklare att sätta upp, men det är verkligen småsaker som skiljer.

    Hur som helst, även om du väljer ett budgettält (vilket duger utmärkt för campingplatser och kortare resor - i synnerhet om ni kör bil för då gör det i get att de väger mer) ska du välja ett där inner- och yttertält sitter ihop och alltså inte behöver sättas upp separat och så ska du kolla att det finns bra ventilation. Öppningen bör ha tre stängningsalternativ, helt stängt med yttertältet, stängt med tyg och stängt med myggnät. Dragkedjan ska gå att öppna åt två håll, alltså ha två kläppar.

    Det är ofta en fördel med tält som kräver få pinnar i marken - många tunneltält går att få upp med två pinnar om det inte blåser och kupoltält helt utan pinnar.

    Kupoltält är ofta högre i tak med det gör också att det rycker mer i dem när det blåser. Ett tunneltält uppsatt i vindriktningen fångar inte vinden och blåsten blir då mindre störande.

    Välj tält med extra absid (=farstu) så kan ni ha packning, cyklar och sånt där och behöver inte dra in smutsiga grejer i innertältet.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Litteraturfjanten skrev 2017-05-07 16:12:53 följande:

    Om du har gott om pengar är Hillebergs tält fantastiska. Om du har ganska gott om pengar är Fjällrävens tält nästan lika fantastiska. Av de tält jag har provat har Fjällräven och Hilleberg lika bra ventilation tex medan jag tycker att Hilleberg är något enklare att sätta upp, men det är verkligen småsaker som skiljer.

    Hur som helst, även om du väljer ett budgettält (vilket duger utmärkt för campingplatser och kortare resor - i synnerhet om ni kör bil för då gör det i get att de väger mer) ska du välja ett där inner- och yttertält sitter ihop och alltså inte behöver sättas upp separat och så ska du kolla att det finns bra ventilation. Öppningen bör ha tre stängningsalternativ, helt stängt med yttertältet, stängt med tyg och stängt med myggnät. Dragkedjan ska gå att öppna åt två håll, alltså ha två kläppar.

    Det är ofta en fördel med tält som kräver få pinnar i marken - många tunneltält går att få upp med två pinnar om det inte blåser och kupoltält helt utan pinnar.

    Kupoltält är ofta högre i tak med det gör också att det rycker mer i dem när det blåser. Ett tunneltält uppsatt i vindriktningen fångar inte vinden och blåsten blir då mindre störande.

    Välj tält med extra absid (=farstu) så kan ni ha packning, cyklar och sånt där och behöver inte dra in smutsiga grejer i innertältet.


    Åh tack snälla för alla bra tips! Nu ska jag kolla upp dem på nätet,tack än gång!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi köpte detta billiga tält:
    www.intersport.se/produkter/mckinley-samos-6-talt-p269693

    för att ha ett litet tag tills vi funderat ut vad vi verkligen behövde. Det var väl en 8 år sedan... Vi har fortfarande kvar det och använder ca 1-2 veckor per år, i ur och skur så det tål verkligen oväder mm.
    Om man inte behöver 6 sängplatser tror jag att detta är minst lika bra och dessutom på bra rea just nu så det verkar vara läge att passa på att köpa just nu:

    www.intersport.se/produkter/mckinley-alpha-5-talt-p267988

    Nu har vi dock efter mycket diskuterande kommit fram till att vi nog ska köpa detta:
    www.outnorth.se/outwell/nevada-mp-55747

    Som är utbyggbart om man behöver mer plats.

  • Anonym (Kaffedraken)

    kylväskor finns i mängder, men ofta låter de väldigt mycket...

    www.outnorth.se/utrustning/bara-forvara/vaskor/kylvaskor

    Här är testade väskor:

    www.expressen.se/motor/vi-testar-12v-kylboxar-till-sommarens-bilresa/

    VI har denne:

    www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/kokstillbehor/kylbox/rubicson-kylbox-p48300

    Låter som ett mindre kraftverk.
    Bättre att byta kylklampar i kiosken på campingen, det är iallafall ljudlöst. Bara lämna in de tinade och hämta ut frusna. Funkar smidigt!

  • Anonym (Kaffedraken)
    nnnnnnnn skrev 2017-05-07 20:42:59 följande:

    Vi köpte detta billiga tält:
    www.intersport.se/produkter/mckinley-samos-6-talt-p269693

    för att ha ett litet tag tills vi funderat ut vad vi verkligen behövde. Det var väl en 8 år sedan... Vi har fortfarande kvar det och använder ca 1-2 veckor per år, i ur och skur så det tål verkligen oväder mm.
    Om man inte behöver 6 sängplatser tror jag att detta är minst lika bra och dessutom på bra rea just nu så det verkar vara läge att passa på att köpa just nu:

    www.intersport.se/produkter/mckinley-alpha-5-talt-p267988

    Nu har vi dock efter mycket diskuterande kommit fram till att vi nog ska köpa detta:
    www.outnorth.se/outwell/nevada-mp-55747

    Som är utbyggbart om man behöver mer plats.


    Alla tälten var i min smak! Blev dock intresserad av den från Intersport som nu är på rea,den ska vi kolla xtra på! Hoppas det är bra ventilation och tål även regn och blåst. Kylväska med kylklampar kanske är att föredra...Tackar så mycket för alla bra tips!
  • Anonym (Kaffedraken)
    blomman 2 skrev 2017-05-07 20:56:43 följande:
    Alla tälten var i min smak! Blev dock intresserad av den från Intersport som nu är på rea,den ska vi kolla xtra på! Hoppas det är bra ventilation och tål även regn och blåst. Kylväska med kylklampar kanske är att föredra...Tackar så mycket för alla bra tips!
    Har läst specifikationerna nu, det lilla tältet på rea är lika bra mot regn som det vi har och det har hållit perfekt i år efter år.

    Tänk bara på att inte förstöra impregneringen! Vet några som torkat av fågelskit med våtservett då det var närmast när de skulle packa ner tältet och då försvann vattentätningen helt!
    Men det finns tältspray att köpa för någon hundring om det skulle hända något sådant. Men torka alltid av med bara vatten och tex hushållspapper eller en handduk. Inget rengöringsmedel.

    Och skulle man klanta sig och göra en reva i duken, så kan man laga med spinnakertejp.
  • Anonym (Kaffedraken)
    nnnnnnnn skrev 2017-05-07 21:05:47 följande:
    Har läst specifikationerna nu, det lilla tältet på rea är lika bra mot regn som det vi har och det har hållit perfekt i år efter år.

    Tänk bara på att inte förstöra impregneringen! Vet några som torkat av fågelskit med våtservett då det var närmast när de skulle packa ner tältet och då försvann vattentätningen helt!
    Men det finns tältspray att köpa för någon hundring om det skulle hända något sådant. Men torka alltid av med bara vatten och tex hushållspapper eller en handduk. Inget rengöringsmedel.

    Och skulle man klanta sig och göra en reva i duken, så kan man laga med spinnakertejp.
    Åh,härligt med så mycket hjälp! Nu längtar vi mer än någonsin på semestern och härliga lata dagar i det fria!
  • Anonym (Kaffedraken)

    XXL brukar ha bra tält också, håller med föregående köp med liten innergård så kan man ha packningen där.

  • Anonym (Kaffedraken)
    blomman 2 skrev 2017-05-07 21:11:20 följande:
    Åh,härligt med så mycket hjälp! Nu längtar vi mer än någonsin på semestern och härliga lata dagar i det fria!
    några sista tips:

    * Ligg med fötterna utåt dvs huvudet närmast mitten på tältet. Så har man högt i tak över huvudet och lågt över fötterna. + att det är lättare att bara krypa ner i sovsäcken än att kräla runt först och krypa ner sen.

    * Satsa på rejäla sovsäckar som passar storleken på personerna. Hellre knäppa upp om det blir varmt än att frysa hela natten. Om ni inte hittar någon sovsäck "toddler" så kan man ta en "kids" och dra ett snöre strax under barnets fötter, så att den varma luften stannar runt barnet och inte åker ner i en tom fotända och kyls av.

    * Våra har legat på luftmadrass eller liggunderlag + sovsäck sedan de var så små, inga problem.
    Vet de som haft med en resesäng, men då har kylan "fastnat" i resesängen så barnet har blivit väldigt kallt. Ett extra lakan/filt som spänns över öppningen löste problemet så länge det är nätsidor så att luft kommer in!

    * När våra var små dvs 2-3 mån, har de legat i barnvagnsinsatsen med suffletten uppfälld så långt fram som det går för att skydda mot kall luft uppifrån.


  • Anonym (Kaffedraken)

    En lösning kan ju vara att skära till en bit liggunderlag och lägga i botten, det borde hålla värmen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ska ni åka bil (med tanke på kylväskn)? För i aå fall behöver ni ju inte tänka på att täötet ska vara lätt och då skulle jag aäga att ett vanligt campingtält är bäst, stdigt och rymligt.

    Jag och min dotter har tältat mycket och när vi biltältat har v haft ett McKinleytält för 4 med gansk stort förtält.

    Att ha ett större tält fast man bara är två är lite lyxigt och då får man plats med kläder, böcker mm i tältet. Vårt tält har stått pall för alla väder som det utsatts för :)

    Mitt tält har separat inner- och yttertält - yttertältet sätts upp först och sedan hakas innertältet fast i yttertältet (det har alltså ingen egen struktur utan stätts fast i yttertältets). Den modellen funkar bra för det blir ett mellanrum mellan inner-och yttertält i taket som gör att ev kondens inte kommer in i innertältet.

    Tältet har en stommer av glasfiberpinnar som man trär i tältet och sedan fäller man upp tältet. En sådan modell går bra att att sätta upp på egen hand (om barnet är för litet att hjälpa till). Dock är tältet lätt så blåster det mycket får man ha koll på att det inte blåser iväg innan man fått upp det.

    Vi har haft luftmadrass - en modell större från biltema när vi biltältat (samt pump)När vi cykeltältar har vi uppblåsabara liggunderlag.

    Fleecefilt värmer väldigt mycker att ha i sovsäcken om der blir kallt. Finns ju billiga på Ikea.

    Vad gäller kylklampar har campingar olika system, det finns de som man får frysa sina egna och alltså inte får byta så då tar det ju ett tag tills man har nya klampar. På vissa ställen är det eätt dyrt att byta klampar) Jag har försökt att ha basmat med som inte kräver kyl eftersom jag tyckt detta med aty byta klampar varit lite krångligt.

    Glöm inte en diskbalja för att bära disken i - vare sig det är till ett gemensamt camingkök eller sjön.

    Och pannlampa, absolut bästa om man ska ligga och läsa på kvällen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har campat så mycket genom min uppväxt och tälta kan faktiskt kännas lyxigt precis som husvagn. Såhär brukade vi göra.

    Tälta på el plats. Eftersom du ändå vill ha en kylbox med dig så behöver du ström, hur smidigt som helst.

    Vi kör med luftmadrasser som har överdrag lakarn på sig och sedan vanligt täcke och kudde. Ingen sovsäck. För att få bort de där råa kalla som blir gärna framåt kvällskanten kör vi igång en värmefläkt. De gör att de blir skönt att krypa ner och sova. Men tänk på att de ska vara en värmefläkt och inte en kupé. Inte samma sak. Sen kan ni ta en liten skrivbordlampa eller en lite lätt lampa som man kan hänga i taket under dygnets mörka timmar. Lägg gärna en matta innanför dörren så ni inte tar in allt gräs osv.

    När de kommer till packning... Vi kör med plastbackar. Smidiga att stapla. Allt ligger säkert och när jag och min syster var små använde vi dem som pall när vi käkade mat. Jag rekommenderar verkligen att köra på det. Ska ni inte iväg många dagar så räcker det med att ni delar 1 back med kläder. 1 med täcke + madrasser. 1 för el och 1 med tallrikar, glas, bestick osv. För. Sen ska ju sakerna förvaras när man kommer hem och då har du redan bra lådor att ha de i tills nästa gång. 31L back brukar vara lagom.

    Finns bra att köpa på city gross, Coop forum och håll lite utsikt. De brukar köra med kampanjpriser då och då :)



    Hoppas ni får en trevlig camping :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Noname00 skrev 2017-05-08 06:37:48 följande:
    En lösning kan ju vara att skära till en bit liggunderlag och lägga i botten, det borde hålla värmen.
    Bättre att bara dra ett snöre runt om den biten som är för lång. Om tex sovsäcken behöver vara 95 cm men är 110 cm, så drar man ett snöre runt om vid 95 cm, och knyter hårt. Ungefär som man sätter en livrem runt. Så är den öppna delen av sovsäcken rätt längd.
    Att ha en bit liggunderlag som knölar runt i fotändan är nog ingen hit precis, bättre att trycka ner en tjock tröja om man glömt snöra av den.
  • Anonym (Kaffedraken)
    nnnnnnnn skrev 2017-05-08 09:49:37 följande:
    Bättre att bara dra ett snöre runt om den biten som är för lång. Om tex sovsäcken behöver vara 95 cm men är 110 cm, så drar man ett snöre runt om vid 95 cm, och knyter hårt. Ungefär som man sätter en livrem runt. Så är den öppna delen av sovsäcken rätt längd.
    Att ha en bit liggunderlag som knölar runt i fotändan är nog ingen hit precis, bättre att trycka ner en tjock tröja om man glömt snöra av den.
    Tror vi pratar om olika saker.
    Jag syftade på resesängen, om den har måtten X x Y så skär man bara av en bit liggunderlag ungefeär samma stolen och lägger i botten av sängen, det håller värmen bra, och eftersom man skär efter måtten så är det inget som knölar i någon ände då den blir helt plan.
    Dagtid kan den användas som sittunderlag så den kan ha fler syften.
  • Anonym (Kaffedraken)
    VegaFenix skrev 2017-05-08 09:38:30 följande:

     Men tänk på att de ska vara en värmefläkt och inte en kupé. Inte samma sak. 


    Kan du tänka dig att förklara skillnaden?
    Att tro är att inte veta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Absolut! De flesta värmefläktar vi har kört med kan man ställa in temperaturen och hur länge den ska gå. Vissa startar sig själva när de blir kallare än ett visst antal grader.

    Dock kan de ju vara så att dagens kupé fläkt är lika effektiva :) de har jag tyvärr ingen aning om :)

    Detta är vad jag menar med värmefläkt :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Åh vad många bra tips jag får,heja heja alla Goa campare! Jag har inte bil,men kommer att få skjuts till campingen ifall jag behöver. Så det tål att tänka på vilket tält vi väljer...vi vill ju ha lite sommarstugakänsla och lite bekvämlighet! Vi kommer att campa runt om i Stockholm och på en lite större ö. Ska bli så roligt,nu hoppas vi på en kanonsommar!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Och tag med tunn mössa även om det är varmt för på natten är det oftast väldigt kallt...

    gärna vantar till lillan om denne inte gillar att ligga i sovsäck, utan tar ut händerna.
    Man kan sätta på dessa när man själv ska sova, det är oftast väldigt varmt tidigt på kvällen

Svar på tråden Tält/camping