• Äldre 7 May 15:30
    4197 visningar
    5 svar
    5
    4197

    Latensfas

    En liten fråga gällande latensfas.

    Är i v 37 eller mer korrekt 36+6 just nu. Fick sedan en vecka tillbaka kraftiga mensmärtor (sammandragningar) Åkte in i måndags på förlossningen där de konstaterade att livmodertappen var mjuk och 2 cm lång. Hade dock inte öppnat mig något. Sedan dess har jag haft värkar till och från.

    Vaknat på nätterna med smärta och haft tätare värkar/sammandragningar.

    Fick höra från mvc att man kunde få en sovdos utav förlossningen om man hade stora besvär. Så åkte in igen igår lördag. När de undersökte mig var tappen oförändrad, 2 cm och hade inte öppnat mig.

    De konstaterade dock att jag befann mig i latensfas men att det inte var dags än utan blev hemskickad med sovdosen. Den hjälpte väl lite men fortfarande lite värkar.

    Hur länge varade era latensfaser? Får intryck av att man ska vara öppen för att vara i latensfas eller att det isf bara handlar om något dygn.

  • Svar på tråden Latensfas
  • Äldre 7 May 15:36
    #1

    Latensfasen kan vara läääänge..

    Själv var jag i latensfasen i över en månad.. Sovdosen funkade öht inte alls på mig. Hade kraftiga förvärkar, var öppen några cm å tappen hade nån cm kvar...

    Så mitt råd är, ät bra, sov å vila så du orkar förlossningen.

  • Äldre 7 May 16:00
    #2
    HotPink skrev 2017-05-07 15:36:46 följande:

    Latensfasen kan vara läääänge..

    Själv var jag i latensfasen i över en månad.. Sovdosen funkade öht inte alls på mig. Hade kraftiga förvärkar, var öppen några cm å tappen hade nån cm kvar...

    Så mitt råd är, ät bra, sov å vila så du orkar förlossningen.


    Okej där ser man tack för svar :) Ja det e ju ett tag kvar till bf 28 maj så känns lite tidigt för bebis å komma nu.

    Men gissar också att detta kan bli en långdragen process... suck.

    Men tack för råden :)
  • Äldre 7 May 16:41
    #3
    Sandrish87 skrev 2017-05-07 16:00:19 följande:

    Okej där ser man tack för svar :) Ja det e ju ett tag kvar till bf 28 maj så känns lite tidigt för bebis å komma nu.

    Men gissar också att detta kan bli en långdragen process... suck.

    Men tack för råden :)


    Ja, visst är det lite tidigt.

    Du får säga till bebis på skarpen :)

    Ja, tyvärr kan den bli långvarig.. Inget jag önskar för någon..

    Som sagt, sov/vila mkt å ät mkt protein så du orkar. Glöm det där med att gå i trappor, dansa igång. Det kommer bara göra dig tröttare.
  • Äldre 7 May 21:21
    #4

    Hej hoppar in här och berättar om min långa latensfas barn nr 2 ...första kom två får innan bf vattnet gick kl 3 hon föddes 9.45 Gravid igen .bf 21maj min cerklage togs bort 36+3 och trodde att redan då föder rekord snabbt då tappen var bara 15mm och öppen uppifrån...men icke...pinvärkar hela tiden v 37+4 torsdag åker in på kvällen värkar med 3min mellan rum sedan kl 20 in på förlossningen kl 21.30 öppen 5.5 cm kl 23 öppen 7 cm värkar fortsätter bm funderar på sätta håll på fosterhinnan men vill avvakta sen försvinner hon då det kommer andra akuta förlossningar..kl 2 lägger mig trött bebenhåller inte mig somnar barnarbete avstannar..kl 10 på morgonen inga början öppen 3 cm ????????åker hem för att vila sova . Lördag kväll kl 20 börjar värkar igen oregelbundna kl 23 ...3 min mellan ringer förlossningen medd att jag kanske kommer har starka onda ihållande värkar...23.30 avstannar allt. Idag går med värkar trötthet känslan att jageöppen minst 5 cm hela tiden . Har skit lång latensfas och som många säger det ska gå fort med barn nr 2 ...men icke hos mig. Imorgon ska boka tid hos min bm för undersökning och samtal om det överhuvudtaget är hållbart att gå in i förlossningsvärkar tätta som avstannar det e jobbigt . Det var lite om vad jag går genom nu imorgon börjar 38+0

  • Äldre 8 May 16:24
    #5
    annab79 skrev 2017-05-07 21:21:03 följande:

    Hej hoppar in här och berättar om min långa latensfas barn nr 2 ...första kom två får innan bf vattnet gick kl 3 hon föddes 9.45 Gravid igen .bf 21maj min cerklage togs bort 36+3 och trodde att redan då föder rekord snabbt då tappen var bara 15mm och öppen uppifrån...men icke...pinvärkar hela tiden v 37+4 torsdag åker in på kvällen värkar med 3min mellan rum sedan kl 20 in på förlossningen kl 21.30 öppen 5.5 cm kl 23 öppen 7 cm värkar fortsätter bm funderar på sätta håll på fosterhinnan men vill avvakta sen försvinner hon då det kommer andra akuta förlossningar..kl 2 lägger mig trött bebenhåller inte mig somnar barnarbete avstannar..kl 10 på morgonen inga början öppen 3 cm ????????åker hem för att vila sova . Lördag kväll kl 20 börjar värkar igen oregelbundna kl 23 ...3 min mellan ringer förlossningen medd att jag kanske kommer har starka onda ihållande värkar...23.30 avstannar allt. Idag går med värkar trötthet känslan att jageöppen minst 5 cm hela tiden . Har skit lång latensfas och som många säger det ska gå fort med barn nr 2 ...men icke hos mig. Imorgon ska boka tid hos min bm för undersökning och samtal om det överhuvudtaget är hållbart att gå in i förlossningsvärkar tätta som avstannar det e jobbigt . Det var lite om vad jag går genom nu imorgon börjar 38+0


    Usch då. Lät inge kul alls...! Vilken pärs. Hoppas du får hjälp med igångsättning eller ja något. Låter ju allt annat än hållbart att du ska behöva gå runt och må som du gör.

    Detta är mitt första barn men också läst att det ska gå fortare med barn nr 2 isåfall vid latensfas.

    Men igen hoppas du får någon hjälp.
Svar på tråden Latensfas