• Äldre 7 May 17:46
    2815 visningar
    15 svar
    15
    2815

    Övertalas till abort?!

    Jag är i v. 10 och blev oplanerat gravid med mitt ex. Vi var tillsammans i 5 år och har aldrig använt skydd. ( Jag har länge velat ha barn en tid, jag är 32 år gammal, inga barn sen innan. Dock gjort 1 abort för 10 år sen) Vi har haft oskyddat en gång sedan det tog slut, och jag blev gravid.

    extet vill ABSOLUT inte ha barnet. Han lider av psykisk ohälsa sedan han var 13 (ätstörningar), men äntligen kommit någorlunda på fötter, med karriär osv. Han säger att det kommer att förstöra hans liv och tvekar ibland på om han vill fortsätta leva. Då motgångar avlöser varandra. Hans föräldrar pressar mig väldigt hårt. De känner hat/avsky inför mig.Och att jag spelar rysk roulett med honom som insatts. OM jag föder barnet så säger exet att vi aldrig kommer att kunna samarbeta och han ska ha delad vårdnad. Det kommer bli rättsliga tvister osv.  ( Han har hög lön) jag är låginkomsttagare. Han påstår att jag inte kommer att ha råd med kostnaderna osv. 
    Jag vill verkligen inte förstöra hans liv, jag har mått jättedåligt och gått till psykolog/läkare/kurator dessa veckor för att få hjälp med mina tankar/oron. 

    Igår var jag inställd på att göra abort, men så fort jag tänker tanken på att ta tabletter i underlivet och åka in för operation.. så får jag PANIK. Jag gråter hejdlöst och känner att det är SÅ fel. Jag är rädd att jag kommer att ångra det för alltid. Samtidigt som jag inte kan se en framtid med exet och hans familj, då det visat riktigt dåliga sidor av sig själva i denna händelse. Jag behöver RÅD!!!!
    På fredag har jag min abort tid inbokad.

  • Svar på tråden Övertalas till abort?!
  • Äldre 7 May 18:11
    #1

    Vill han inte ha barn skulle han skyddat sig. Det är inte det minsta synd om honom. Och nej du ska inte göra en abort för någon annans skull.

  • Anonym (ann)
    Äldre 7 May 18:12
    #2

    Jag hade gjort abort

  • Äldre 7 May 18:14
    #3

    Dom kör med hot och utpressning. Sen ang vårdnad så behöver du inte gå med på gemensam vårdnad då ni inte är gifta.

  • Anonym (gomez­)
    Äldre 7 May 18:20
    #4

    Du kan säga att det var ett ONS på krogen och att du inte har en aning om vad han heter eller vad han bor.
    Du får ditt barn, ditt ex slipper ta ansvar.

    Du kan strunta i hans hotelser förresten, han vill ju inte ha barnet då lär han knappast genomföra det han hotar med. Det är bara taktik för att skrämma dig.

  • Anonym (Stina­)
    Äldre 7 May 18:43
    #5

    Det är DU som bestämmer om ni ska ha gemensam vårdnad. Att stå som pappa på pappret är inte detsamma som GV.

  • Anonym (Nonon­o)
    Äldre 7 May 18:44
    #6
    Anonym (Stina) skrev 2017-05-07 18:43:59 följande:

    Det är DU som bestämmer om ni ska ha gemensam vårdnad. Att stå som pappa på pappret är inte detsamma som GV.


    Nej, det bestämmer tingsrätten.
  • Äldre 7 May 18:55
    #7
    Anonym (Nonono) skrev 2017-05-07 18:44:42 följande:
    Nej, det bestämmer tingsrätten.
    Om han stämmer henne. Gör han inte det behåller hon vårdnaden själv. Umgänge har han däremot rätt till i vilket fall.
  • Anonym (Pr)
    Äldre 7 May 18:56
    #8

    Låter som om du kommer få många jobbiga år om du behåller barnet. Det är inte värt det varken för dig eller barnet (eller pappan).

  • Anonym (Tänk igenom­)
    Äldre 7 May 19:30
    #9

    Att genomgå en abort man valt själv är redan tillräckligt svårt, jag har varit där och det var VERKLIGEN INTE enkelt, och då var det MITT val, för att JAG bestämde mig för att det var bäst för mig och det ofödda barnet. Att göra en sådan sak för någon annan tror jag blir otroligt svårt att leva med, allt detta hotande skulle jag se som ganska tomma, de försöker skrämma dig, bli inte skrämd. Som ngn nämt ovan du behöver inte ens uppge honom som pappa och då blir det väldigt knepigt för honom att uppnå något av det där.

    Mitt råd är tänk efter, om du vill ha det här barnet, så klipp banden med honom OCH hans familj, flytta om du kan. Skulle det komma till rättsliga processer så är inte saker som ekonomi det viktigaste för tingsrättens beslut, mycket spelar in, hans historia med psykiskt sjukdom tex är ju inget som är till hans fördel. Våga tro på dig själv, vill du så fixar du detta på egen hand.

    Lycka till!

  • Äldre 7 May 20:26
    #10

    Gör abort för din och bebisen skull.. skaffa barn med någon vettig person i framtiden .


    Dnd
  • Anonym (Tina)
    Äldre 7 May 20:46
    #12

    Tror att du kommer att ångra dig efter abort och må ännu sämre pga att du är pressad nu och känner dig tvingad till det.

    Mitt råd är att inte lyssna på hans hot. Behåll barnet. Om han bråkar sök advokat.

    Min ex hotade mig att när jag skiljer mig så ska han göra mitt liv till ett helvete och barnen kommer att vända sig emot mig. Men inget av hans hot inträffade. Fick ensam vårdnad och levde ett bra liv med barnen.

  • Anonym (Ensam mamma förr)
    Äldre 7 May 21:01
    #13

    Stå emot. För män är abort en enkel utväg för de förstår inte ingreppet som är både fysiskt och psykiskt för kvinnor.

  • Äldre 7 May 22:20
    #14
    viseversa skrev 2017-05-07 18:11:16 följande:

    Vill han inte ha barn skulle han skyddat sig. Det är inte det minsta synd om honom. Och nej du ska inte göra en abort för någon annans skull.


    Precis! Behåll du barnet! Eller gör abort för att DU vill. Låt ingen tvinga dig!
  • Anonym (Barne­t)
    Äldre 7 May 22:23
    #15

    Du bestämmer.Lyssna inte på andra.

Svar på tråden Övertalas till abort?!