• Äldre 8 May 07:11
    7409 visningar
    7 svar
    7
    7409

    VGA/DVI

    Har en äldre platt-TV (cirka 10 år) utan HDMI-ingång, men skulle vilja köra Chromecast på den. Borde teoretiskt funka med en adapter med HDMI hona och VGA hane? Nu är det inte så lätt att hitta sådana, och de som finns är HDMI hona - DVI hane. Kan det fungera lika bra?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden VGA/DVI
  • jonata­n80
    Äldre 11 May 21:59
    #1

    HDMI - DVI hane.

    säker på att du ska ha hdmi hona på kabeln?
    hdmi brukar alltid vara hane på kablar&kontakter, blev först lite förvirrad.

    på Chromecast finns det ju en hdmi hona.. andra änden ska vara DVI eller VGA ?

    www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/kablar_kontakter/hdmi/hdmi_-_dvi/

    det finns kopplingar mellan DVI & VGA om din TV bara har VGA
    www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/161968-deltaco_dvi_adapter_analog_dvi-analog_vga_vit

  • Äldre 20 May 13:10
    #2
    jonatan80 skrev 2017-05-11 21:59:01 följande:
    HDMI - DVI hane.

    säker på att du ska ha hdmi hona på kabeln?
    hdmi brukar alltid vara hane på kablar&kontakter, blev först lite förvirrad.

    på Chromecast finns det ju en hdmi hona.. andra änden ska vara DVI eller VGA ?

    www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/kablar_.../

    det finns kopplingar mellan DVI & VGA om din TV bara har VGA
    www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor...
    Jäpp, det måste vara en HDMI hona, då Chromecast har en HDMI hane.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Äldre 26 May 22:59
    #3

    Om din TV har en DVI-ingång bör det gå med en adapter.
    Glöm att använda VGA-ingången på TV'n. Det finns "burkar" som omvandlar från HDMI/DVI till VGA men de är mycket dyrare än en Chromecast, och bilden blir troligen inte lika bra.

  • Äldre 3 Jun 11:20
    #4
    Mr Obvious skrev 2017-05-26 22:59:58 följande:
    Om din TV har en DVI-ingång bör det gå med en adapter.
    Glöm att använda VGA-ingången på TV'n. Det finns "burkar" som omvandlar från HDMI/DVI till VGA men de är mycket dyrare än en Chromecast, och bilden blir troligen inte lika bra.
    Jo, jag vet att det är dyrt med en HDMI-till-VGA-"burk", hittade en hos en kedja och den kostade 500 kr. Men det är väl ändå mer ekonomiskt att köpa den än en helt ny TV...
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Äldre 3 Jun 13:19
    #5

    Hur stor är din TV?

    Fördelar med en ny TV:

    1. Bild genom HDMI har bättre kvalitet än VGA
    2. Inbyggd digitalbox för de fria marksända kanalerna, dvs bara en fjärrkontoll
    3. Du får troligen en större TV än den du har till ett bra pris
    4. En ny TV bör vara mer pålitlig än en 10 år gammal. Om den gamla pajar är det inte lönsamt/ekonomiskt att laga den.

  • Äldre 6 Jun 10:28
    #6
    Mr Obvious skrev 2017-06-03 13:19:21 följande:
    Hur stor är din TV?

    Fördelar med en ny TV:

    1. Bild genom HDMI har bättre kvalitet än VGA
    2. Inbyggd digitalbox för de fria marksända kanalerna, dvs bara en fjärrkontoll
    3. Du får troligen en större TV än den du har till ett bra pris
    4. En ny TV bör vara mer pålitlig än en 10 år gammal. Om den gamla pajar är det inte lönsamt/ekonomiskt att laga den.
    Nu är det inte hos mig TVn finns. Jag söker en lösning åt Mannen, som är intresserad av Chromecast och de funktioner den erbjuder. Han anser (och jag håller delvis med) att det är onödigt att göra sig av med en TV som faktiskt fungerar.

    Jag bara undrar lite... varför vill man ha en större TV? Jag har en 32" ganska ny (4 år) TV, och skulle som du skriver idag kunna få en mycket större för samma kostnad som jag gav för den jag har. Kruxet är att jag har ettt litet och svårmöblerat vardagsrum, har soffan 3 meter från TVn, och skaffar jag en större blir det jobbigt att titta på en TV som är typ 40-50", jag skulle behöva flytta soffan bakåt (vilket inte går, det är en vägg i vägen). Är du med?

    Jag har flera äldre bekanta som har och har haft TV-apparater som är både 30 och 40 år gamla, som fortfarande fungerar... okej att det är taskiga bildrör på den äldsta, men de fungerar. Tjock-TV är nog mer pålitliga är nyare TV-apparater. Jag känner ingen som lämnat in nån för lagning, så jag kan inte uttala mig om det är värt att laga eller köpa en ny... dock är det en viss charm med dessa tjockisar, och vi har en på landet, den passar in där på nåt  vis.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Äldre 6 Jun 18:00
    #7

    En 4 år gammal 32" TV har väl HDMI-ingång, men det var inte den TV'n som Chromecasten skulle kopplas till?

    Min fråga om storleken gällde naturligtvis TV'n som tråden handlar om, den som bara har VGA-ingång. Man måste jämföra kostnaden för HDMI-till-VGA-adaptern på minst 500:- med kostnaden för en ny TV, likvärdig eller bättre.
    En ny TV kostar från 1500:- och uppåt, och då får man inbyggd digitalbox för marknätet.

    Bilden kan bli sämre med en adapter till VGA. HDMI är ett digitalt interface. VGA är analogt.

Svar på tråden VGA/DVI