• Snowflingan

    Gravid i Sydamerika, zikaviruset

    Hej!

    Jag och min sambo har bestämt att vi vill börja försöka bli gravida. I november ska vi dock åka till sydamerika i 6 veckor och jag tänkte först att det skulle vara perfekt att vara gravid på resan (ligga under ett parasoll och äta färsk frukt hela dagarna) om vi lyckas bli gravida. Kollade upp med våra flygbolag och det får bra att resa gravid innan vecka 28.

    Sen kom jag på det där dumma zikaviruset som härjar, borde vi vänta till efter resan med att försöka? Vår planering är att börja försöka om ca 1-2 månader så tänker även kolla med läkare när det är mer aktuellt men vill höra era synpunkter

  • Svar på tråden Gravid i Sydamerika, zikaviruset
  • Snowflingan

    Har läst massvis på Internet men det är inte alls många som ens får myggbett från början så man vet ju inte hur uppförstorat det är

  • gruvan

    Jag är bortrest nu där zikaviruset finns och det första de frågade på vaccinationscentralen när jag skulle vaccinera mig inför resan var om jag var gravid eller planerade att bli gravid närmsta tiden under eller efter resan. Hade så varit fallet hade de starkt avrått från att åka. Nu har jag en bebis så planen är inte att bli gravid närmsta tiden men hade jag velat bli gravid hade jag antingen rest nån annanstans eller väntat med att bli gravid till sex månader efter hemkomst som är rekommendationen. Jag hade aldrig vågat ta den risken! Men så är jag en sån person som myggor älskar så jag har sett ut som en prickig korv sen jag lämnade Sverige i januari trots myggmedel, impregnerat myggnät och sova med ac och fläkt.

  • Snowflingan

    Tack för ditt svar! I vilket/vilka länder är du i? Vi reser dit för att hälsa på min sambos släkt så blir då tyvärr att skjuta upp planeringen med barn 3

  • Snowflingan

    Oj ska inte vara en 3a efter där. Men har sån längtan efter barn, blir så ledsen om jag ska vänta ett helt år med att försöka

  • gruvan
    Snowflingan skrev 2017-05-09 16:48:33 följande:

    Tack för ditt svar! I vilket/vilka länder är du i? Vi reser dit för att hälsa på min sambos släkt så blir då tyvärr att skjuta upp planeringen med barn 3


    Vi var först i Thailand och nu i Indonesien. Här har ju zika funnits länge så många är immuna så risken att få zika är lägre här än i Sydamerika. Men jag hade ändå inte vågat ta den risken, speciellt inte eftersom jag är en myggmagnet!

    Ja okej, då är det ju svårt att skjuta på resan eller åka någon annanstans. Trist. Håller tummarna för att du blir gravid snabbt när ni väl börjar försöka!
Svar på tråden Gravid i Sydamerika, zikaviruset