• Äldre 9 May 23:13
    14069 visningar
    8 svar
    8
    14069

    Första barnet!

    Hej! Väntar första barnet med bf runt jul så det är ett tag kvar.

    Skulle redan nu vilja ha tips på bra saker att köpa och ha hemma när bebisen kommer.

    Finns så mycket råd men dom bästa råden måste väl endå komma från de som fått barn?

    Tack på förhand/Amanda

  • Svar på tråden Första barnet!
  • Äldre 10 May 02:09
    #1

    ska du amma eller ge ersättning?

    De viktigaste och som många inte tänker på tycker jag är:

    Blöjor( slippa åka och handla de dagen efter man fött skönt)

    Termometer (lugnar mig varje gång min flickas panna verkar varm)

    Vantar och nagelfil(deras naglar växer sjukt snabbt och bebisen river sig lätt i ansiktet)

    Bebisolja(jag använder mig av mandelolja och vatten på pappers Tvättlappar, jag föredrar helt rent framför tillsatser och kemikalier som kan torka ut bebisens hud eller göra den sårig)

    Ska du amma så rekommenderar jag många haklappar, tyg Tvättlappar( torka spya med) och kläder beroende på hur ofta du kan tvätta.

    Filtar, minst 2, kräks bebisen så är de bra att ha en annan redo. En tjock filt är att rekommendera då de är en vinterbebis

    något jag nu i efterhand ångrar är alla onödiga kläder vi köpte. Och de finns bara en sort för mig nu, Bodies med långa armar och med fötter. Bebisens fötter blir lätt kalla, och jag sparar gärna på arbetet genom att slippa ta på strumpor hela tiden(dom sparkas ju av). Byxor tycker jag är jobbigt vid blöjbyte, speciellt på natten när man inte vill väcka henne för mycket. Armarna är bra för att slippa ta på en extra tröja då bebisens armar är över filten på natten(filten kan komma över huvudet annars)

    Vi har klänningar som används imellan åt också

    Mössa

    tänk på att de går snabbt innan kläderna är för små, köp hellre fler storlek 56 än 44;)

  • Äldre 10 May 02:13
    #2

    Kan tillägga att min bebis är en månad nu och den bästa bebispresenten jag fått va just hakklappar och vantar.. efter de kom nog vinflaskan(hehe förstår du då hur bra vantar är!!)

  • Äldre 10 May 12:27
    #3
    Deb123 skrev 2017-05-10 02:09:49 följande:

    ska du amma eller ge ersättning?

    De viktigaste och som många inte tänker på tycker jag är:

    Blöjor( slippa åka och handla de dagen efter man fött skönt)

    Termometer (lugnar mig varje gång min flickas panna verkar varm)

    Vantar och nagelfil(deras naglar växer sjukt snabbt och bebisen river sig lätt i ansiktet)

    Bebisolja(jag använder mig av mandelolja och vatten på pappers Tvättlappar, jag föredrar helt rent framför tillsatser och kemikalier som kan torka ut bebisens hud eller göra den sårig)

    Ska du amma så rekommenderar jag många haklappar, tyg Tvättlappar( torka spya med) och kläder beroende på hur ofta du kan tvätta.

    Filtar, minst 2, kräks bebisen så är de bra att ha en annan redo. En tjock filt är att rekommendera då de är en vinterbebis

    något jag nu i efterhand ångrar är alla onödiga kläder vi köpte. Och de finns bara en sort för mig nu, Bodies med långa armar och med fötter. Bebisens fötter blir lätt kalla, och jag sparar gärna på arbetet genom att slippa ta på strumpor hela tiden(dom sparkas ju av). Byxor tycker jag är jobbigt vid blöjbyte, speciellt på natten när man inte vill väcka henne för mycket. Armarna är bra för att slippa ta på en extra tröja då bebisens armar är över filten på natten(filten kan komma över huvudet annars)

    Vi har klänningar som används imellan åt också

    Mössa

    tänk på att de går snabbt innan kläderna är för små, köp hellre fler storlek 56 än 44;)


    Vet ju inte ännu hur det kommer funka med amningen, men tänker prova det iaf innan jag ger upp!

    Vad är det man ska ta med sig till förlossningen?
  • Äldre 10 May 13:03
    #4

    Jag både ammar och ger flaska, tycker de är skönt när pappan kan ta henne vissa nätter och ibland när vi har tider att passa/är iväg och farmor vill mata henne så man får vila lite ????

    Man behöver faktiskt inte så mycket, filt, bilbarnstol, ett- två bodies , mössa när ni ska ut i kylan och in i bilen, ombyte till dig, någon dricka och något godis om du haft en graviditet med mycket sötsug, mobil, kamera om du vill, mobilladdare, tandborste, tandkräm, Hårsnodd, tvål att tvätta kroppen med om du inte vill använda sjukhusets

    Jag hade med mig för mycket onödigt, en bok som jag aldrig öppnade då man knappast läser under förlossningen och när bebisen kommer vill man bara mysa och när hon sover sitter man med mobilen en liten stund och sen somnar

    Blöjor finns där och kläder orkade jag inte sätta på henne inne på sjukhuset utan hade bara filten runt henne

    Du kommer få modevärldens bästa sjukhustrosor med vad jag kallade vuxenblöja för blödningen så tajta jeans är inte så skönt att åka hem i. Du kommer även få en sjukhusrock/klänning och är du bekväm med att ha på de under din vistelse behöver du inte ta med kläder, annars borde du ta med ett Linne, tjocktröja, pösiga byxor.

    Vilka jävla inlägg jag gör ???? ????

    Något mer som är rätt skönt att ha hemma efter förlossningen är minst 2 paket stora bindor, varje gång du går På toaletten kommer du byta binda, kanske oftare. Man blöder ut röda havet och de är inte kul att få åka iväg och handla bara någon dag senare, ännu värre om dom tar slut en kväll när allt stängt . Köpte mina på Apoteket men finns säkert i vanliga mat affärer också

  • Fru Ve
    Äldre 10 May 15:57
    #5

    Köp inte så mycket innan du vet vad du behöver är mitt råd. Barn är så olika och det man har stor nytta av till ett barn är helt onödigt till ett annat beroende på vad de gillar. Men det jag spontant tänker att det är bra att ha är:

    * Kläder, storlek 56 brukar de flesta kunna ha. Litegrann i storlek 50 kan också vara bra alldeles i början. Byxor med fot och body är praktiskt och skönt. Overall och mössa lär du ju ha också då barnet är född på vintern. Hur mycket kläder ni behöver beror på om ni har egen tvättmaskin.

    * Blöjor och tvättlappar. Salva till rumpan. Någonstans att byta på barnet, antingen skötbädd bara att lägga på golvet eller skötbord. Barnolja behövs inte, det kan man ta vanlig rapsolja. Oparfymerad tvål. Kanske en badbalja. I början kan de bada i handfatet, det är nästan det mest praktiska.

    * Babyskydd om ni har bil/åker bil. Gärna ett med bas, det är mindre krångligt då.

    * Om du ska amma - amningskupor, sköna BH och tröjor som är lämpliga för amning. Jag kör inte med speciella amningströjor utan bara vanliga tröjor som är tillräckligt urringade för att man ska kunna ta upp bröstet. Har heller inga amnings-BH utan vanliga mjuka sportbehåar som är elastiska och lätta att få ur bröstet ur.

    * Min bebis har ingen säng utan sover med mig. Babynest är jättebra att ha i sängen bredvid sig. Man kan sy ett eget, det finns beskrivningar på nätet. Om man tänker ha bebisen i sängen så ordna med ett madrasskydd att ha under lakanet! Något jag inte tänkte på förut = bäddmadrassen blev full i kiss/bebisbajs/kräks. Troligen sover bebisen någon gång hos er i alla fall även om ni tänkt ha egen säng.

    * Några bra babyfiltar. Det går bra med vanliga små filtar.

    * Någonstans där bebisen kan sova dagtid inne. Jag tycker det är krångligt om de ska sova i typ spjälsängen i sovrummet för de sover ofta korta stunder och man måste då dit och kolla hela tiden. En babylift eller korg eller babysitter som kan fällas ner eller insatsen till vagnen funkar. Då kan man ställa det på golvet i det rummet man själv är i just då. Min bebis sover liggande i babysittern inne oftast. Med nyfödda vill man ju gärna ha koll hela tiden är iaf som jag känner.

    * Vagn med åkpåse.

    * Jag tycker också att en bra bärsele är guld. Rekommenderar Ergobaby sele, går att använda från nyfödd. Även sjal kan vara bra, jag har det också men tycker selen är ännu bättre då det är enklare att ta på.

    * Amningskudde är jättebra. Jag har gjort en egen av ett ihoprullat täcke som jag sydde ett fodral till. De är rätt dyra att köpa tycker jag.

    * Napp för nyfödda och amningsnapp till bröstet kan vara jätteskönt att ha hemma utifall att man vill använda och behöver det. Ska ni ge ersättning så behövs ju alla tillbehör till det, men det är inte jag så bra på så någon annan får tipsa. Att ha en flaska hemma + någon tetra med ersättning är också rätt bra sådär utifall att man behöver det. En bröstpump har jag haft jättestor nytta av också men det kan man köpa senare om man känner att man behöver. Man kanske ändå inte pumpar ur den allra första tiden.

    Kanske har jag glömt något, har amningshjärna.... =)

  • Fru Ve
    Äldre 10 May 15:58
    #6

    Ja - rejäla bindor måste du ha hemma. Man blöder mycket i flera veckor efter en förlossning.

  • Äldre 16 May 12:41
    #7

    Små handdukar/tvättlappar om du ska amma. Mjölken kan spruta åt alla håll. Eller bara för att torka spya.

    Omlottbodys är dom bästa. Byxor med fötter så man slipper strumpor. Dom åker av varannan sekund.

    Onsies/pyjamas är väldigt smidigt!

    På natten sov vår son i sovpåsar. Hur enkelt som helst om det behövdes byta blöja.

    Filtar som man kan ha lite överallt.

    Babynest använde vi varje dag i början.

    Amningsbh började jag använda redan i graviditeten. Mjuka och sköna!

    Att ha lite blöjor hemma så man slipper handla så fort man kommer hem.

    Matlådor! Man orkar inte ställa sig för att laga mat direkt.

    Salva till bröstvårtorna! Det är nåt man behöver ganska omgående om man ammar.

    Bindor vill man inte hamna utan i början.

    Babyskydd, så man tar sig hem från förlossningen.

    Babyolja när man ska bada lillen.

    Tops för att rengöra naveln.

    Vi använde bara vatten och tvättlappar för att torka efter bajsblöjor.

    Våtservetter när vi åkte bort.

    En overall eftersom det blir en vinterbebis. Köp en som man kan vika över händer och fötter. Så slipper man vantar.

    Mössa och tjocksockar.

    Sen så tror jag att man känner av ganska snabbt om du saknar nånting!

  • Äldre 16 May 21:30
    #8

    Ullkläder rekommenderar jag. Jätte bra plagg vintertid å sommartid :)

    Använd absolut inte fleece.

Svar på tråden Första barnet!