• Äldre 11 May 14:40
    1816 visningar
    5 svar
    5
    1816

    Studera vidare med barn och trot att det var mer än 15 år sedan sist...

    Ja, som sagt. Jag har två små barn och har sökt till Socionomprogrammet till hösten. Jag är orolig för om jag kommer klara det. Det är alltså över 15 år sedan jag läste på gymnasiet. Jag har glömt nästan all matematik. Klarar man det ändå?

  • Svar på tråden Studera vidare med barn och trot att det var mer än 15 år sedan sist...
  • Birgit­ta02
    Äldre 11 May 14:49
    #1

    Klart du fixar det. Mest repetition ju. Och du har fått livserfarenhet, och en del av de gamla skolkunskaperna kommer nog bli en aha-upplevelser. Sånt du inte begrep då kommer du begripa nu - hjärnan har växt färdigt så att säga och därmed kan du använda din erfarenhet.

  • Äldre 11 May 14:55
    #2

    Passa på att fräscha upp matten före om det är mycket matte på det programmet. Det kan finnas CSN-berättigande kurser på komvux tex orienteringskurs i matematik (på plats eller distanskurser, så kolla med SYV på det komvux som du tillhör, var tydlig med att det är en orienteringskurs som du behöver).

    Annars är det väl bara att köra och se hur det går. Jag läste vidare ca 10-15 år efter och det var superkul och mycket jobb eftersom jag tog det allvarligt, till skillnad från en hel del av de yngre. Men jag ångrar att jag inte jobbade mer på matten före för det hade sparat mycket jobb, eller egentligen kanske mer omfördelat det så att en hel del av alla timmar jag fick sitta och nöta och kolla matte-klipp redan varit gjorda.

  • Äldre 11 May 15:03
    #3

    Jag tog studenten för 10 år sen och har nu läst ett år (50% folkhögskola för att få all behörighet till universitetet + 50% högskoleförberedande studier). Ska vara mammaledig ett år och sen läsa vidare till ssk.

    Om du är osäker på matten, köp en matte 1 bok för att repetera under sommaren. Det gjorde jag innan jag började läsa matten på folkhögskolan. Det var väldigt skönt att få repetera grunderna innan det drog igång på riktigt :)

  • Äldre 11 May 15:05
    #4

    Jag har också barn och det går fint att läsa bara man planerar. Har en 2-åring och får tillökning under sommaren. Så när jag börjar ssk-utbildningen kommer jag ha en 3-åring och en ettåring :)

  • Äldre 11 May 15:19
    #5

    Men är det så mycket matte på socionomprogrammet? Trodde inte det var någon alls. Vetenskaplig metod och forskningsmetod ingår väl i de flesta program, men då är det väl isåfall statistik som förekommer. Och då spelar det inte någon roll direkt hur mycket matte du läste på gymnasiet eller hur mycket du kommer ihåg (relativt simpel matte sen lär man sig andra koncept för statistik mer ingående). Så matten är nog inte alls något problem :)

Svar på tråden Studera vidare med barn och trot att det var mer än 15 år sedan sist...