• Nosong­unhear­d
    Äldre 11 May 18:04
    842 visningar
    3 svar
    3
    842

    Längtan och undran

    Hej alla! Jag har under en tid drömt om att skaffa barn med min underbara sambo. Vi bor i lägenhet tillsammans men letar hus och ett annat hem att starta vårt liv tillsammans i.

    Vi har inte pratat någonting om att skaffa barn men jag har en sån oerhörd längtan. Jag vet att jag har träffat mannen i mitt liv och han har träffat mig, kvinnan i sitt liv.

    Vi har som sagt inte pratat om barn men jag vet att han så småningom vill. Klart det kommit på tal lite lätt men det är ingenting som vi planerar just nu.

    Han har en bra inkomst och bra med pengar medan jag känner mig mer hjälplös eftersom jag först ganska nyligen började jobba och har inte mycket att hurra för på sparkontot och undrar lite hur ekonomin bör se ut innan man ens försöker ge sig på att skaffa en liten.

    Hur mycket bidrag och dylikt får man och hur mycket bör man ha lagrat?

    Hur såg det ut för dig/er vid första barnet? Tips och råd?

  • Svar på tråden Längtan och undran
  • Äldre 11 May 18:19
    #1

    Barn kostar ju inte mkt i början. En barnvagn om ni ska ha en sådan kostar ett antal tusen men annars kanske 1-2000/mån första året om ni köper mkt nya kläder och ersättning på tetror och annat dyrt. Köper ni billigaste så kanske 1-200/mån.

    Två vanliga löner duger gott, man behöver inte ha extra sparat. Men fundera om ni kanske ska ha gemensam ekonomi om ni får barn. Tror det blir mkt lättare allt då.

    Vi hade tillsammans 10000/mån och inget spar med första barnet. Det gick det med, tyckte inte det var särskilt jobbigt. Fick en barnvagn av mina föräldrar då :)

  • Äldre 11 May 19:20
    #2

    Det beror på vilken start ni planerat till ert barn. Vill ni vara föräldralediga samtidigt? Ska en vara ledig och en gå ner i tid? Ska ni dela lika på föräldraledigheten? Ska ni spara på dagarna eller ska ni kasta in en ettåring på dagis heltid? Vi var föräldralediga samtidigt och vars en egen period också. Vi sparade på dagarna så barnen inte behöver börja på dagis så tidigt och vi planerar att arbeta mindre under dagisåren. Sånt kostar massor i inkomstbortfall och vi har använt mycket av våra sparade pengar under föräldraledigheten.

    Vi köpte hus innan vi skaffade barnen. Det är inte så lätt att spara till kontantinsats och buffert utöver det vanliga sparandet när man är föräldraledig eller under småbarnsåren med all vab. Banken kräver också att ni har mer pengar över varje månad i deras kalkyl när ni har barn. Så huslån kan vara svårare med barn.

    Vi gifte oss innan vi skaffade barn. Dels för att få den juridiska tryggheten och för att barnet skulle få den tryggheten om något hände vid förlossning osv. Dels också för ekonomins skull. Vi skulle aldrig prioriterat ett stort prinsessbröllop om vi hade barnen då. Nu var vi barnlösa och hade råd och tid att bjuda till vårt livs fest :D

    Vårt inkomstbortfall har väl legat runt 15000~30000kr månaden första åren. Vi har köpt utrustning så som säng, madrass, vagn, syskonvagn, sitter, skötbord, babyskydd, bröstpump osv för ca 24~25000kr Sedan kommer ju större bilbarnstol, sittvagn, cykelstol, riktig säng osv snabbt och det blir några tusen till

    Blöjor, välling, kläder osv går väl på 2000kr per unge och månad.

    Barnbidraget ligger på en tusenlapp.

    Men det viktigaste är väl att ni har många års konfliktfritt förhållande bakom er och båda två lika stor längtan efter barn. :)

  • Äldre 11 May 19:40
    #3

    Se till att ha jobbat 8 månader på ett jobb där du har 100% fast tjänst, då har du en SGI dvs sjukpenninggrundande inkomst.

Svar på tråden Längtan och undran