• leylam87

    Är född muslim, det här är muslimer

    Hej!

    Jag är född muslim men är inte praktisk religiös. Är född i Sverige men har invandrarbakgrund. Har under barndomen och tonåren varit mycket i moske då mina föräldrar är religiösa.

    Aldrig har jag hört någon Imam eller någon religiös person eller mina föräldrar förespråka våld eller uppmuntra till våld mot icke troende. Aldrig heller har jag hört att kvinnor ska förtryckas eller är mindre värda, tvärtom uppfattade jag att kvinnan är något speciellt och en känd hadith som brukar upprepas är "aljanah ta7t aqdam alomohat= väger till paradiset är via mödrarna) och en annan hadith är (omak thom omak thom omak thom abak=din mor sen din mor sen din mor och sedan din far). I quran finns det även en hel sura som heter "kvinnorna" och en annan "Maryam"(Maria) men finns ingen sura som heter män eller en mans namn, inte ens Mohammed. 
    Och en av huvudpersonerna i Islam är khadija(mohammeds fru) och fatima(dottern) och zainab(barnbarn) som är tre heliga kvinnor som shiamuslimerna firar deras födelsedag varje år. 

    Och när det gäller trofrihet, så lärde vi oss alltid quranversen(lakom dinokom wa lye din=ni får tro på vad ni vill och jag får tro på vad jag vill) och (la ikrah fi aldin=ingen tvingande i religionen). Och en hadith till imam ali som säger(antigen är en person din broder/syster i religion eller i mänskligheten). 

    Jag menar inte att Islam är en bra religion eller icke bra. Jag menar att de allra flesta muslimer lär sig och uppfostras till att älska alla människor, respektera andra och värdera alla lika. Den enda är att man ser ner på är homosexuella människor men detta problem har vi väl även här i väst fast i mindre grad än i mellanöstern. 

    De enda som fördömer "icke" troende är en extrem gren som kallas för salafism/wahabism. De som är praktiserande salafister/wahabister är inte mer än några procent av muslimerna. Dessa fördömer inte enbart andra religioner utan fördömer även stor del av muslimer, speciellt shiamuslimer.  Shiamuslimer är som många vet de största offren för terrorattacker och bara i irak och pakistan har mer än 100 000 dött sedan 2003 av terrorattacker. 
    Men, inte alla salafister heller är terrorister dock. Men många av de stödjer terrorism tyvärr. 

    Det jag vill säga är alltså att de allra flesta muslimer, uppemot 98%(av 1.4 miljarder) tolkar inte religionen på ett radikalt sätt. 
    Dessa som ansluter sig till IS är hjärntvättade individer, lika hjärntvättade som nazisterna som orsakade massaker mot främst judar men även andra "icke arier" och lika hjärntvättade som tex breivik. 

    Så snälla ni som hatar och fördömer oss muslimer snälla gör inte det. De allra flesta av oss är fredliga lika mycket som de allra flesta av icke muslimer är. 

    Kärlek till er alla.
  • Svar på tråden Är född muslim, det här är muslimer
  • oanonym

    Det låter ju bra. Men sedan är det ju olika vad man tycker är radikalt.

    Och har du källa på siffran 98%?

  • Anonym (Religion)

    Det där vet väl de flesta eller borde veta.

    En motfråga.

    Tror muslimer att kristns är som Knutbygänget, att pastorerna är som Helge Fossmo?

    Det är ju alltid ytterligheterna som folk läser om och som gör attentat.

    De som pratar om terrorister glömmer att även svenskar har bombhotat för att sätta skräck i människor.

    Ett exempel är det som hände i värsta julruschen 1999 i Köpcentrat Nordstan, bombhot ringdes i och gruppen kallade sig "Vi som byggde Sverige"

    Nu för tiden får vi veta allt direkt, det hamnar på nätet innan tidningar fått tag på informationen.

  • John22

    Mm, fast att det endast skulle vara 2% av muslimerna som har radikala åsikter och syner på islam stämmer helt enkelt inte. Det är bara att ta en titt på de undersökningar som gjorts angående huruvida sharialagar bör införas och hur många av de som förespråkar sharia som tycker att det bör vara dödsstraff på att lämna eller förödmjuka islam.

    Andra undersökningar visar att över 20% av de brittiska muslimerna stödde terrorattackerna 2006 som dödade över 50 personer, och det finns många fler exempel.

    Så nej, även om merparten är fredliga, fina människor, är det långt från den "fredens religion" ni gärna vill hävda.

  • Anonym (Hej)

    Tack för ett vettigt inlägg, och tack för att du inte exkluderar shiamuslimer ur Islam som man oftast brukar göra.

    Dock det första du skrev på arabiska översatte du fel. Det betyder att paradiset vilar under mödrarnas fötter.

  • Anonym (Exempel)

    Jag är beredd att hålla med dig om du bara ger ett exempel på att land där islam är majoritetsreligion som fungerar. Vilka muslimska demokratier finns?

    Tyvärr är min uppfattning att så fort islam får fäste bryter det ner hela landet som en obotlig parasit. Det har inget med etnicitet att göra utan enkom religionen.

    Så ja.. 98% är kanske hyggliga individer men dessa 98% i grupp blir en obehagliga. Fråga alla syrianer här i Sverige fråga de få kristna i Irak fråga kvinnorna från Iran fråga kvinnorna i SA.

  • leylam87
    oanonym skrev 2017-05-11 20:15:42 följande:

    För mig räcker det att muslimer vill ha sharialagar.


    Nej det vill inte de flesta och det finns inget muslimsk land idag som tillämpar sharialagar heller i den meningen som isis föreställer sharialagar. De flesta muslimerna vill ha öppenhet och frihet. Den enda land som har väldigt strikta regler är saudiarabien som styrs av wahabister. Men inte ens där är det 600talets sharialagar. En annat land som kan tyckas ha strikta regler är Iran men där råder det mer öppenhet än vad man tror trots att det är islamisk styre. 

    Om du tittar på tex hur irak såg ut i 50 talet så får du en annan uppfattning vad muslimerna vi ha: 


    abdulkarim kasim, en sekulär som styrde irakmellan 50 och 60 talet ses fortfarande som en symbol och martyr hos de allra flesta irakier. 

    Men idag är det heller ingen sharialagar i Irak trots att det är muslimer och "islamister" som styr. kolla tex hur det ser ut i irakiska universitet: 



    Och libanon morocko, tunisien, egypten mm är det samma sak, finns inga sharialagar och få som vill ha det heller. det råder frihet vad man har på sig och inte har på sig i de flesta muslimska länder. 
  • oanonym
    leylam87 skrev 2017-05-11 20:48:25 följande:

    Nej det vill inte de flesta och det finns inget muslimsk land idag som tillämpar sharialagar heller i den meningen som isis föreställer sharialagar. De flesta muslimerna vill ha öppenhet och frihet. Den enda land som har väldigt strikta regler är saudiarabien som styrs av wahabister. Men inte ens där är det 600talets sharialagar. En annat land som kan tyckas ha strikta regler är Iran men där råder det mer öppenhet än vad man tror trots att det är islamisk styre. 

    Om du tittar på tex hur irak såg ut i 50 talet så får du en annan uppfattning vad muslimerna vi ha: 

    abdulkarim kasim, en sekulär som styrde irakmellan 50 och 60 talet ses fortfarande som en symbol och martyr hos de allra flesta irakier. 

    Men idag är det heller ingen sharialagar i Irak trots att det är muslimer och "islamister" som styr. kolla tex hur det ser ut i irakiska universitet: 

    Och libanon morocko, tunisien, egypten mm är det samma sak, finns inga sharialagar och få som vill ha det heller. det råder frihet vad man har på sig och inte har på sig i de flesta muslimska länder. 


    Jag skrev inte att de flesta muslimer vill ha det. Dock är det flera miljoner, och det räcker.

    Det finns väl redan i England, har jag för mig?

    Tänk om någon skulle föreslå att vi ska införa GT-lagar? Det skulle viftas bort som idioti direkt.
Svar på tråden Är född muslim, det här är muslimer