• Emsi107

    Marsvin + kanin?

    Hej! Jag hade två marsvins systrar som bott tillsammans hela livet, nu för någon dag sedan dog en av dom. Systern som är kvar är inte sig själv, hon sörjer. Vet att marsvin kan dö av det så är orolig.

    Har en kanin också, men hon har inte alltid varit så snäll mot dom och nu har ju marsvinet ingen att gå till. Vad ska jag göra? Kan/vill inte köpa ett marsvin till för jag är rädd att samma sak ska upprepas, kan och vill inte sälja henne heller eftersom hon är 5år. Ska jag försöka vara så mycket med henne som möjligt så hon känner sig trygg med mig? Ska jag släppa henne med kaninen och se till att de blir vänner? Eller ska jag låta henne vara?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Marsvin + kanin?
  • viseversa

    Marsvin ska vara minst två. Om kaninen inte är snäll ska du såklart inte sätta ihop dom. Skaffa ett marsvin till. Finns ju massor på blocket nästan gratis. Ge en av dom ett bra hem.

  • Jasmin Karlsson

    Marsvin och kaniner ska inte vara ihop! Kaninen kan skada marsvinet och kan smitta marsvinet med sjukdomar.
    Du som människa kan aldrig ersätta ett marsvin som sällskap.
    Marsvin ska enligt lag vara minst två.
    Så du har inget annat val än att omplacera marsvinet till nån som redan har marsvin eller skaffa ett nytt marsvin själv. Det lättaste är då att sätta ihop en unge eller en kastrerad hane med 5-åringen.

  • sextiotalist

    Vi hade en kanin och marsvin ihop. De var jättetighta och sov ihop, åt ihop och gillade inte att vara ifrån varandra.

  • Delilah2001

    Som ovanstående skrev ska inte marsvin och kaniner bo tillsammans. Kaninen bär på en bakterie som kan bli livshotande för ett marsvin. Dessutom kan kaninen skada marsvinet.

    Enligt lag ska marsvin ha sällskap av minst en artfrände, så det blir till att skaffa ett marsvin till...

  • sextiotalist
    Delilah2001 skrev 2017-05-13 00:16:20 följande:

    Som ovanstående skrev ska inte marsvin och kaniner bo tillsammans. Kaninen bär på en bakterie som kan bli livshotande för ett marsvin. Dessutom kan kaninen skada marsvinet.

    Enligt lag ska marsvin ha sällskap av minst en artfrände, så det blir till att skaffa ett marsvin till...


    Det var innan lagen och vår marsvin blev nästan 8 år.
  • enmamma

    Mitt marsvin blev 12 år och överlevde flera kaniner.

    Dessutom var det marsvinet som jagade katten.

    Detta var på 80- och 90 talet så det var innan alla regler.

  • sextiotalist
    enmamma skrev 2017-05-13 08:18:07 följande:

    Mitt marsvin blev 12 år och överlevde flera kaniner.

    Dessutom var det marsvinet som jagade katten.

    Detta var på 80- och 90 talet så det var innan alla regler.


    Vårt marsvin var också en tuffing, jag är rätt säker på att det var han som bestämde.

    Vintertid hade de hela tvättstugan som hem (ja, de var med oss när vi var hemma) och under sommaren hade de en jättestor bur med väderskydd som var en bit ovanför marken.
  • Delilah2001

    När jag var barn på 80-talet hade vi både ensamt marsvin och marsvin+kanin.

    Men skulle aldrig ha det idag, när man vet bättre.

Svar på tråden Marsvin + kanin?