• Skäggi­gadame­n
    Äldre 14 May 00:06
    16590 visningar
    11 svar
    11
    16590

    ovaccinerat barn träffa nyfödd, farligt?

    Hej! Jag undrar om någon här vet om det är någon risk för mitt nyfödda barn (nu i magen) att träffa ett ovaccinerat 1,5 år gammalt barn.

  • Svar på tråden ovaccinerat barn träffa nyfödd, farligt?
  • Caramb­olan
    Äldre 14 May 01:03
    #1

    Inte om det ovaccinerade barnet är friskt och fritt från smitta som ännu inte brutit ut (vilket ju är svårare att veta.)

  • Äldre 14 May 07:58
    #2

    Bebisar träffar väl ofta ovaccinerade barn, i alla fall vad gäller mpr eftersom den tas runt 18 månader. Så har man syskon som bara är något år äldre blir det ju så tex.

  • Äldre 14 May 08:01
    #3

    Bebisen har väl skydd från mammans antikroppar när den är så liten vad gäller sjukdomar man vaccinerar emot. Däremot förkylda barn etc kan ju vara bra att undvika med en nyfödd men det går ju inte att vaccinera emot.

  • Fru Ve
    Äldre 15 May 08:28
    #4

    Är barnet helt ovaccinerat eller gäller det MPR-vaccinationen? 

    Generellt med nyfödda kanske man ska vara lite försiktig med att låta andra småbarn ta på dem och pilla. Och inte träffas alls om andra barn har förkylningssymtom. Då bör väl smittorisken vara minimal oavsett vaccination. Jag har bebis nu och i början när han var alldeles "ny" och det var vinter så fick storasyskonen tvätta och sprita händerna innan de fick klappa honom, och andra barn fick inte ta på honom alls. Vi undvek också att ta hem kompisar till barnen i början.

    Sen är det väl en annan fråga att välja att inte vaccinera sitt barn om man kan....

  • Äldre 15 May 10:37
    #5

    Så länge barnet ammar ska det vara safe. Då ärver barnet mammans skydd.

  • Äldre 15 May 15:42
    #6
    +1

    Jag skulle aldrig riskera det iaf.

  • Äldre 15 May 15:47
    #7
    +1

    Vaccin skyddar inte mot att bli smittad, det skyddar från att bli allvarligt sjuk. Alla som träffar ditt barn, vaccinerade OCH ovaccinerade är alltså potentiella smittbärare. Som tur är är ju de sjukdomar vi vaccinerar mot väldigt ovanliga så risken är väldigt liten att ditt barn blir smittat av nånting. Tvätta händerna ofta med tvål är bästa skyddet för en bebis oavsett sjukdom.

  • Äldre 15 May 18:54
    #8

    Om barnet är friskt så är det precis som att träffa vilket annat barn som helst.

    Dock bör du ju kontrollera detta med föräldrarna. Bara för att ett barn är symtomfritt innebär det ju inte att man är frisk. Hoppas du förstår hur jag menar. Men om detta är ett orormoment för dig bör du kanske diskutera det med det ovaccinerade parnets föräldrar (Finns det någon anledning till att de inte vaccinerat sitt barn?)

  • Äldre 15 May 19:02
    #9

    Jag skulle inte låta en nyfödd träffa detta barn.

  • Skäggi­gadame­n
    Äldre 15 May 21:39
    #10
    +1

    Det äldre barnet är helt ovaccinerat.
    Föräldrarna tror att vaccin gör mer skada än nytta av nån anledning? Tycker ni man har skyldighet att berätta för folk att sitt barn är ovaccinerat? Om ja, för vilka? Småbarnsföräldrar, gamla, sjuka.. ?

  • Äldre 15 May 22:53
    #11
    Skäggigadamen skrev 2017-05-15 21:39:36 följande:

    Det äldre barnet är helt ovaccinerat.
    Föräldrarna tror att vaccin gör mer skada än nytta av nån anledning? Tycker ni man har skyldighet att berätta för folk att sitt barn är ovaccinerat? Om ja, för vilka? Småbarnsföräldrar, gamla, sjuka.. ?


    Jag kan tycka att man bör berätta för andra att man har ett ovaccinerat barn, speciellt om man rest eller om det barnet varit utsatt för smitta. Eftersom detta då leder till att det finns en högre spridningsrisk till de som är ovaccinerade; småbarn eller de som inte kan vaccineras av fysiska skäl.
    Men det finns ju inget "tvång", precis som du kan vara HIV positiv och inte delge det till människor (om du inte har sex med dem) så är det väl bara att vara tyst om ingen frågar.
Svar på tråden ovaccinerat barn träffa nyfödd, farligt?