• Anonym (Sophia)

    Vad bojkottar du?

    Vad bojkottar du och varför?

    Vilka föremål/företeelser/företag/annat vägrar du betala för eller ha att göra med? Och vad är anledningen?

    Själv skulle jag t.ex. ALDRIG någonsin gå på zoo/cirkus/djurpark igen i mitt liv, eftersom jag anser att djuren inte behandlas så väl som de förtjänar. Det är inte okej att gå och glo på inburade djur, i mitt tycke. Sådana verksamheter vill jag absolut inte vara med och finansiera.

  • Svar på tråden Vad bojkottar du?
  • nnnnnnnn

    Har inte så mycket som jag bojkottar, men jag har inte köpt Toffifee sedan början på 90-talet när de hade så otroligt fånig reklam. I den reklamen var mamman hemma och städade och pappan + barnen var ute och härjade i skogen, sen skickade de en lapp till "proviantören" som genast ordnade picnic-korg till dem.
    Otroligt dålig reklam.

    Även Ajax - samma argument, dålig reklam.

    Försöker undvika palmolja för miljöns skull.

    Köper bara svenskt kött pga antibiotikan.

    Vindruvor som inte är ekologiska pga gifterna.

    Men om jag blir bjuden så äter jag! Så bojkott är det väl inte, men jag köper det inte själv.

  • Elle N

    Jag förstår din tanke. Dock skulle jag inte själv bojkotta alla zoo/djurparker, utan premiera de som tar bättre hand om djuren. Anledningen till att jag tycler det är ett argument jag själv fått presenterat för mig, och köpt: det är acceptabelt att vissa får leva i bur är för att det för många människor är enda sättet att komma i kontakt med dessa djur. Att se dem som de levande varelser de är. När man ser en varelse är det lättare att knyta an till och förstå att de är varelser som behöver värnas och har rätt till eget liv. Detta är viktigt för att vi ska behålla det djurskydd vi har i våra lagar, och för att folk ska engagera sig i djurrättsfrågor.

    I ditt fall behövs det säkert inte, du låter som att du redan bryr dig, vilket är toppen, men det finns många andra som jag tror behöver det.

    Det jag bojkottar är importerat kött. Jag köper bara svensk kött/fågel/fisk, eftersom de flesta andra länder har sämre djurskyddslagar, speciellt inom köttindustrin.

  • Elle N
    nnnnnnnn skrev 2017-05-14 18:26:01 följande:

    Har inte så mycket som jag bojkottar, men jag har inte köpt Toffifee sedan början på 90-talet när de hade så otroligt fånig reklam. I den reklamen var mamman hemma och städade och pappan + barnen var ute och härjade i skogen, sen skickade de en lapp till "proviantören" som genast ordnade picnic-korg till dem.

    Otroligt dålig reklam.

    Även Ajax - samma argument, dålig reklam.

    Försöker undvika palmolja för miljöns skull.

    Köper bara svenskt kött pga antibiotikan.

    Vindruvor som inte är ekologiska pga gifterna.

    Men om jag blir bjuden så äter jag! Så bojkott är det väl inte, men jag köper det inte själv.


    Sant... jag gör nog lika, jag ifrågasätter inte var köttet kommer ifrån om jag blir bjuden.

    Försöker också undvika palmolja.

    Och inga äkta pälsar!
  • Anonym (Grodan)

    Aftonbladet, Expressen och andra slaskblaskor.

  • Anonym (Sophia)
    Elle N skrev 2017-05-14 18:27:28 följande:

    Jag förstår din tanke. Dock skulle jag inte själv bojkotta alla zoo/djurparker, utan premiera de som tar bättre hand om djuren. Anledningen till att jag tycler det är ett argument jag själv fått presenterat för mig, och köpt: det är acceptabelt att vissa får leva i bur är för att det för många människor är enda sättet att komma i kontakt med dessa djur. Att se dem som de levande varelser de är. När man ser en varelse är det lättare att knyta an till och förstå att de är varelser som behöver värnas och har rätt till eget liv. Detta är viktigt för att vi ska behålla det djurskydd vi har i våra lagar, och för att folk ska engagera sig i djurrättsfrågor.

    I ditt fall behövs det säkert inte, du låter som att du redan bryr dig, vilket är toppen, men det finns många andra som jag tror behöver det.

    Det jag bojkottar är importerat kött. Jag köper bara svensk kött/fågel/fisk, eftersom de flesta andra länder har sämre djurskyddslagar, speciellt inom köttindustrin.


    Förstår vad du menar. Det kan säkert vara så för en del människor. Jag tror dock inte det är något jag skulle betala för ändå. Då skänker jag hellre pengar till djurrättsorganisationer.

    Och angående kött/fågel/fisk håller jag med. Jag köper/äter bara Svenskt i största möjliga mån.
  • Aniiee

    Jag bojkottar ingenting. Bojkott är ett aktivt ställningstagande emot något, och gärna också lite aktivism också, och väldigt ofta är bojkottandet grundat på rena missförstånd/okunskap/illvilja. Inte alltid så klart.

    Däremot så väljer jag så klart saker, vilket gör att jag inte väljer andra saker, men det är inte samma sak som att bojkotta något.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Grodan)
    8295 skrev 2017-05-14 18:45:33 följande:

    Könsindelade barnkläder.


    Som är så gulliga... rosa flickor och ljusblåa pojkar. {#emotions_dlg.flower}
  • nnnnnnnn
    Aniiee skrev 2017-05-14 18:44:55 följande:
    Jag bojkottar ingenting. Bojkott är ett aktivt ställningstagande emot något, och gärna också lite aktivism också, och väldigt ofta är bojkottandet grundat på rena missförstånd/okunskap/illvilja. Inte alltid så klart.

    Däremot så väljer jag så klart saker, vilket gör att jag inte väljer andra saker, men det är inte samma sak som att bojkotta något.
    nnnnnnnn skrev 2017-05-14 18:26:01 följande:
    Har inte så mycket som jag bojkottar, men jag har inte köpt Toffifee sedan början på 90-talet när de hade så otroligt fånig reklam. I den reklamen var mamman hemma och städade och pappan + barnen var ute och härjade i skogen, sen skickade de en lapp till "proviantören" som genast ordnade picnic-korg till dem.
    Otroligt dålig reklam.

    Även Ajax - samma argument, dålig reklam.

    Försöker undvika palmolja för miljöns skull.

    Köper bara svenskt kött pga antibiotikan.

    Vindruvor som inte är ekologiska pga gifterna.

    Men om jag blir bjuden så äter jag! Så bojkott är det väl inte, men jag köper det inte själv.
    Håller med dej. Det var därför jag skrev att jag inte har mycket som jag bojkottar, men att jag inte har köpt en hel del grejor ändå.
    Väljer bort med lite olika argument.

    Så frågan kanske skulle vara:
    Vad bojkottar du? Varför? Och vad väljer du bort mer? Varför?

    För nu är man ju nyfiken på vad du väljer bort!

Svar på tråden Vad bojkottar du?