• Anef

    Små barn tätt - hur aktiverar ni barnen?

    Hur gör ni med små barn som är födda väldigt tätt när det gäller lekar och aktivering? Vår dotter på 1.5 år blir mer och mer uttråkad av hemmalekar enbart så det blir ett kortare besök i lekparken per dag med bebis sover i vagnen, sen såklart leker vi hemma och kollar på barnfilm som hon älskar. Men nu när vi fått en liten lillebror som är några månader bara känner jag mig nästan låst. Innan han kom var vi på öppna förskolan eller kunde ta bilen vårt som helst. Men nu går inte det. Både pga smittor samt att jag ju inte kan lägga bebisen på golvet direkt för jag måste ju vara efter tjejen hela tiden som springer överallt. Tyvärr har jag inte några vänner som är föräldralediga samtidigt som mig så det blir lätt så långa ensamma dagar känns det som för henne. Jag kan inte ens gå på bvc med båda för hon springer åt ett håll medan jag ska bära den lille..och så känns det med alla moment i princip. Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Små barn tätt - hur aktiverar ni barnen?
  • Alexi

    Ett tips om ni ska gå någonstans där det är knepigt, ha en sele på den stora. Det hade jag när min äldsta var 2,5 år och en trafikfara.

    Sen öppna förskolan, gå dit! Det är ju det som är perfekt med små barn just för att det väl är rätt barnsäkrat där så du kan släppa den äldsta lite.
    Smittorna kan du ju släppa funderingar på ett tag över sommaren.

    Och din äldsta lider inte ett dugg! Hon är så liten att du som förälder är det viktigaste för henne.

  • Jasmin Karlsson

    Det där med att du måste springa efter borde ju vara lätt att lösa mha bärsele eller sjal för bebisen. Då har du båda händerna fria. De flesta bebisar gillar ju att åka runt på mamma och kan även sova så.
    På öppna förskolan dit vi går har de babysitters, där man kan lägga bebisar så de kommer upp en bit från golvet så inte större barn ramlar på dem. Det dröjer ju bara några månader tills du kan gå dit om du nu vill vänta pga smittorisk. Nu blir det ju också snart sommar och då kan man vara ute mer.
    Varför kan du inte ta bilen?
    Var bor du? Storstad/på landet?

  • Fru Ve

    Jag säger detsamma, i ditt fall är det ju ett absolut måste att ha sjal eller bärsele till bebisen. Jag använder Ergo bärsele till min 10-veckors och man har ju alltid armarna fria då och kan göra nästan vad som helst. Det går att amma också samtidigt som man bär om man tränar lite på det. Klart du blir jättelåst om du inte kan bära bebisen samtidigt som du gör något med stortjejen. Jag var t.o.m. på lekland och deltog (försiktigt) i aktiviteter där med min 5-åring i fredags och bebisen satt i selen =) Så skaffa det omedelbums. 

  • Fru Ve

    Sen måste ni väl inte göra så mycket avancerat? Lekparken en gång per dag låter väl toppen. Sen räcker det ju med att bara gå en promenad, plocka sten i en hink eller så? Det bästa med riktigt små barn är ju att aktiviteterna inte måste vara svåra eller så varierade. Nästan värre då man har ett storsyskon som är 5 år, då kan man inte gå till samma lekpark varje dag....

  • Anef

    Tack för svar och tips. Jag har en baby Björn bärsele så den borde jag ju själv ha räknat ut att jag borde använda mer. Tycker dock den varit lite jobbig för ryggen och så är jag orolig att lillen ska tröttna fort och börja skrika om jag är någonstans.. Egentligen handlar det kanske mest om mitt dåliga samvete att aktiviteterna inte räcker för henne då vi är själva så mycket och nojjar för hur allt ska gå. Uppenbarligen löser ju andra mammor sånt här hela tiden medan jag bara oroar ni och känner mig fast. Jo jag kan åka bil men får inte in dubbelvagnen och då måst jag kunna bära båda samtidigt eftersom den ena är nyfödd och den andra är för liten för att gå lugnt och hålla handen.

  • Bosan

    Köp en bärsjal annars.. Jag hade Baby K'tan bärsjal. Underbar! Sen har jag även Ergobaby 360 så kan ungen sitta framåt, inåt, på höften och på ryggen! Värt varenda krona.. Börja använd omedelbums, du kommer få en helt ny vardag :)

  • Jasmin Karlsson
    Anef skrev 2017-05-15 09:59:44 följande:

    Tack för svar och tips. Jag har en baby Björn bärsele så den borde jag ju själv ha räknat ut att jag borde använda mer. Tycker dock den varit lite jobbig för ryggen och så är jag orolig att lillen ska tröttna fort och börja skrika om jag är någonstans.. Egentligen handlar det kanske mest om mitt dåliga samvete att aktiviteterna inte räcker för henne då vi är själva så mycket och nojjar för hur allt ska gå. Uppenbarligen löser ju andra mammor sånt här hela tiden medan jag bara oroar ni och känner mig fast. Jo jag kan åka bil men får inte in dubbelvagnen och då måst jag kunna bära båda samtidigt eftersom den ena är nyfödd och den andra är för liten för att gå lugnt och hålla handen.


    Det är nog lätt att känna sig fast i början. Jag har en 1-åring och en 5-åring, inte lätt att gå ut och göra nåt för båda utan att stressa ihjäl mig själv. Om du bor i storstad kan du åka till museum som passar barn. En 1,5-åring gillar ju oftast att bara gå runt, så gå runt på stigar eller i skogen med bebis i vagn eller sele. Om man tar korta turer i början och sen utökar turerna märker man hur mycket bebisen accepterar. Åka bil: Har du enkelvagn så kan du ta bebis i sele och den äldre i enkelvagn? Eller kan du ta bussen? Hitta nån mammagrupp?
Svar på tråden Små barn tätt - hur aktiverar ni barnen?