• sunshiiine

    åderbråck, där nere...

    Hej!
    Är gravid med andra barnet, dock fick jag åderbråck i underlivet ganska tidigt. Något som jag inte hade förra graviditeten... pratade med min bm och hon sa att jag skulle ringa henne om det kändes värre. Men vet inte hur ont man ska ha det för att ringa, hehe... när jag har stått mycket eller promenerat mycket så strålar det ner vid innerlåret, bak över rumpan.

    Någon mer som lider av detta? Ganska pinsamt men inget man kan rå för...

  • Svar på tråden åderbråck, där nere...
  • Afasi

    Jag är gravid med mitt tredje barn och har haft det varje graviditet. Mitt enda tips är egentligen att lägga dig ned och vila när det blir obehagligt. Min bm tipsade om att blöta en binda och lägga i frysen som man sen håller mot underlivet för att dämpa svullnad och smärta.

    Det finns tyvärr inte så mycket man kan göra åt det så själv har jag aldrig kontaktat barnmorskan hur ont jag än haft. Jag vilar och försöker att undvika de positioner och moment som gör svullnad och värk värre.

  • Anotherone

    Jag fick inget sånt med första barnet, däremot nu med andra. Dock har det redan lagt sig och min bebis är 4v så förhoppningsvis är du av med det snabbt sen.

    För mig hjälpte bara att ta det lugnare. På slutet av graviditeten var det inte skönt då jag dels hade ont då det var ömt över bäckenfogen på framsidan och dels åderbråck. Men det har som sagt gått över snabbt nu efteråt.

Svar på tråden åderbråck, där nere...