• Pärlan 85

    Hjälp oss!! Någon?! Ingen sömn 2 år

    Vi har gjort ALLT! Vi har fått råd och vägledning av BVC, special bvc, anhöriga, vänner, familjerådgivning, socionomer mm.

    Vi har provat allt med vår 2 åriga son, för att få han att sova på nätterna.

    Under hans 2 år så har vi successivt vant honom från vår säng till egen säng i vårat rum. Han har alltid vaknat flera gånger per natt av olika anledningar. När han sov i vår säng så fick vi höra att vi störde honom, att det var för varmt, trångt osv. Han sparkades, slogs, drog i håret, snurrade runt och bökade besvärat samtidigt som han var ledsen. Vi gjorde eget rum med egen säng till honom och vande honom vid det under en tid och fick honom att sova där. Han vaknade ändå och vi fick trösta och sambon sov bredvid honom på golvet för att få någon ro. Vi fick honom att somna själv som vi blev tillsagda att göra då han vaknade eftersom vi alltid fanns där nät han somnade. Han somnar inte med flaska, napp, nalle mm. Han sover med täcke och kudde, inget mer. I 4 månader har vi haft ett helvete med alla tops och råd omvald vi bör höra och vad vi gör fel. Han sover ändå inte!!!!! Det gick till en gräns då varken jag, sambo, dotter 9 år, bebis 2 månader eller såklart han skälv 2 år sov alls på nätterna. Så vi gav upp och flyttade in honom toll vår däng igen. Under sista tiden i hans rum så har han skrikit flera gånger per natt så förskräckligt så man tror han slagit sig ordentligt och inget hjälper. Han slutat inte skrika när vi kommer, håller honom, tar upp honom, ger honom allt han ber om. Kan skrika hysterisk, otröstligt upp till 2 timmar. Och det är inte nattyskräck!!!

    Nu sov han och blev lugnare i vår säng så vi körde på det. Några veckor gick bra men sen har det blivit värre och värre varje natt. Han somnar inte på kvällarna och vaknar flera gånger och är ledsen, men skriker inte dom han gjorde när han låg i eget rum. Han beter sig precis som innan. Sparkar, rullar, slåss, gnäller, smågrinar omvartannat. Säger aj och drar i benen, enligt BVC är han för liten för växtvärk!!' Så nu står vi på ruta ett, han sover i vår säng, vaknar flera gånger och ät ledsen, besvärad och inget funkar. Vi har nu provat några dagar att ta bort vila på dagen i förhoppning om att han somnar på kvällen och sover bättre på natten men inte!!!

    Jag vet inte vad vi ska göra längre!!!! Har någon det likadant??

    Har någon tips om vad som kan vars fel med vår pojke? Hur gör man?

    Vi bor trångt och sover inte någon av oss och snart orkar vi nog inte mer. Jag är i desperat bejov av hjälp! Vår sista hjälp är kontakt med barnpsykologen, vilket vi väntar på. Men det känns hopplöst!! Vi har som sagt provat allt, rutiner, aktivera lite, aktivera mycket, ge bra mat så han är mätt, kvällsrutiner, egen säng, eget rum. Somna själv, närhet, tröst, vara bestämda, uppfylla behov mm mm mm

    Hjälp oss!!!

  • Svar på tråden Hjälp oss!! Någon?! Ingen sömn 2 år
  • Alexi

    Oj så jobbigt! Men är han pigg och glad och frisk på dagarna? Sover han utan problem dagtid? Dvs är alla sjukdomsgrejor uteslutna, som reflux, allergier, atopiskt eksem osv?

    Läste en tråd här en gång om en bebis som sovit ofantligt dåligt och först vid tio månader upptäcktes det att bebisen hade oerhörd klåda. Direkt när medicinering inleddes sov ungen som knockad.

  • Anonym (Järn)

    En bekant till mig hade liknande problem, hennes dotter hsde brist på järn och det löste saken.

  • Ellie

    Snarkar han? Andas med öppen mun mest? Stora polyper kan också göra sömnen svår.

    I väntan på att allt blir bättre kanske ni kan turas om att sova med honom i er säng och att sova ostört i hans rum? Då får ni i alla fall sova ordentligt varannan natt, vilket kanske hjälper något.

  • Anonym (Utredning?)

    Du säger att ni har provat allt, men det låter ju inte som att det gjorts någon medicinsk utredning? Det ska ju göras snarast. Visst är det även synd om resten av familjen, men framför allt så lider ju barnet själv! En rejäl utredning inom barnmedicin tills de har hittat felet (alltså inte bara BVC eller vårdcentral etc) Mindre hade jag inte nöjt mig med. (Vårt barn medicineras tex mot tyst reflux som ger sömnproblem så jag vet en del om hur det är att inte få sova)

  • Yarrow

    Har bara läst TS så ursäkta om jag upprepar.

    Vi gick igenom samma sak med vår tvååring. Vi var helt i upplösningstillstånd och när vi fick reda på att vi skulle få en till bebis fick vi lite panik. Varje kväll, varje natt.. vi var helt slutkörda och på det hade jag en jobbig graviditet.

    Ficks prata med en barnpsykolog och hon rekommenderade att vi skulle prova mjölkfri kost. Jag blev nästan förbannad av rådet, hur skulle det hjälpa liksom? Men vi va desperata och provade vad som helst.

    Nu, 4 -5 månader senare somnar han i sin egen säng runt 19-20 tiden och vaknar vid 7-8 tiden. Ibland vaknar ha på natten och kommer in till oss men somnar om direkt i vår säng. Inget bråk, inget stök....

    Kan ju lika gärna vara det att hani blivit äldre, eller vad som helst men vi kommer ju inte våga introducera mjölk i kosten än på några år.

Svar på tråden Hjälp oss!! Någon?! Ingen sömn 2 år