• Minfamilj

    Någon som har barn med Crohns?

    Har haft en del kontakt med vården ang. min sons (han är snart 10) långvariga förstoppning (flera år till och från). Han har varit inne för vattenlavemang några gånger och senaste gångerna har de sett röda strimmor i bajset, lite slemmigt typ. Ssk sa att hon aldrig sett detta tidigare. Samtidigt har han lågt ferritinvärde senaste provtagningen (inte jättelågt men lite under gränsen) samt att han för nån vecka sedan kom hem och var helt lila under ögonen. Det blev bättre till nästa dag.

    Han växer dåligt och är tunn. Tycker han borde vara längre med tanke på sina föräldrarnas längd och han var lång när han föddes. Nu är han nästan kortast i klassen.
    Glutenproverna visar ingenting och de vill inte göra biopsi om det inte är indikerat via prov. 

    Nu när jag läst om Crohns är det mycket som stämmer och att man också kan vara förstoppad var nytt för mig. Det är ju någonting som är konstigt men vad?

    Någon som har barn med Crohns och vilka symptom hade barnet?

  • Svar på tråden Någon som har barn med Crohns?
  • Therese17

    Hej jag har inte något barn med chrons men jag var ett chronbarn och är således kroniskt sjuk i chrons sjukdom. Jag är 43 år och vid tiden för min barndom fanns ingen hjälp att få och jag menar verkligen ingen hjälp så det togs aldrig prover inte heller var det någon förutom min mor som brydde sig om en mager speta som jag var på den tiden. Ok det var lite bakgrund men vad jag vill komma till är de symtom jag hade som barn.
    Mager
    Blod i avföring
    Otroliga smärtor i magen, var ibland tvungen att lägga mig ner eller slänga mig i en snödriva och bara hålla ut.
    Åt i perioder
    Blev opererad 1994 då var jag 19 år och alldeles trasig i magen men de räddade mig den gången. Alltså sjukdomen syns inte utanpå men i kroppen känner man sig trasig. Kan inte förklara det på annat vis. Låter kanske som få symptom för sjukdomen men det är mycket smärta som inte syns för andra.

  • Olym

    Sjukdomskänsla i kroppen var vanligt för mig, det kändes ungefär som influensa eller en kraftig förkylning skulle bryta ut. Jag fick också oförklarlig feber som kom och gick. Blev också väldigt trött, hängig och åt dåligt. Och så alla symptom från magen - molande värk, blod och slem i avföringen, kramper, svullnad, orolig mage (tänk IBS-symptom). Vissa livsmedel förstärkte symptomen så jag blev väldigt petig och kräsen med maten. 

Svar på tråden Någon som har barn med Crohns?