• MedelåldersAnders

    Netflix Anne with an E

    Eller "Jag heter Anne". Ny tv-serie som kom nyss för Netflix. Vad gillade ni den, ni som sett den? Jag och min familj uppskattade den mycket. Mörkare än böckerna och filmatiseringen från 1985. Har sett många recensioner som höjer den till skyarna och en del som sågar den eftersom den avviker från boken och är ganska mycket mer misär. De som vill ha det sockersöta kommer inte hitta vad de söker. Men jag tycker den har mycket kärlek, och Amybeth Mcnulty som spelar huvudrollen är suverän.

  • Svar på tråden Netflix Anne with an E
  • Aniiee

    inte sett än, men ser mycket fram emot att göra det. tänkte ta mig tid i helgen.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Carambolan

    Jag har bara sett de första tre delarna och tycker att den börjar väldigt lovande i alla fall Har inte läst böckerna så jag har ingen sådan nostalgi att förhålla mig till.

  • Aniiee
    Carambolan skrev 2017-05-18 23:10:09 följande:

    Jag har bara sett de första tre delarna och tycker att den börjar väldigt lovande i alla fall Har inte läst böckerna så jag har ingen sådan nostalgi att förhålla mig till.


    det tror jag kan vara seriens dowfall för mig. inte nostalgi i sig, jag är rätt bra på att läga sånt åt sidan, men jag är ganska rädd för att det ska vara en dålig adaption av boken (jag antar att den baseras på enbart första boken). "In-name-only" är något jag inte gillar alls, och förhoppningsvis går det inte så långt, men om tonen är hel fel gentemot boken så kommer det störa mig nästan ännu mer.

    men, som sagt, jag får väl se.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • lövet2

    Jag gillade den. Allt jag störde mig på i böckerna var borta medan de behållit det som var bra.

  • fornminne

    Miniserien från 1985 följde första boken väldigt väl. Uppföljaren från 1987 var delvis fristående och sen finns en till uppföljare från 2000 (tror jag), som är helt fristående. Den nya Anne-reboot som kommit i år påminner i detta avseende mest om 1987-serien. Dvs den är delvis fristående, men de viktigaste personerna och händelserna från boken finns ändå med. Sen har den gjort vissa förändringar, fördjupningar och tillägg. Den är också mörkare och mer realistisk än tidigare versioner, men ändå gjord med hjärta och det är en välgjord serie. Jag förstår varför den har hyllats av många och sågats av en del. För de som vill ha det idylliska och sockersöta kommer inte att uppskatta detta. Men jag tycker ändå inte att man har förlorat bokens själ, bara gjort en nytolkning.

  • fornminne
    lövet2 skrev 2017-05-18 23:58:37 följande:
    Jag gillade den. Allt jag störde mig på i böckerna var borta medan de behållit det som var bra.

    Håller med! Böckerna har mycket som är bra, men också en del som känns lite otidsenligt eller irriterande. Detta har man skalat bort i denna nya version, men behållit kärnan samt det som är bra.
Svar på tråden Netflix Anne with an E